Czym będziemy jeździć za kilka lat? Zobaczcie najciekawsze auta koncepcyjne Mitsubishi

Mitsubishi Motors to jeden z największych producentów samochodów na świecie. Firma powstała w 1970 roku w Japonii i od tamtego czasu prężnie się rozwija. W tym roku minęło jednak 20 lat od otwarcia polskiego oddziału Mitsubishi. Polska filia MMC powstała w 1996 roku i od tego czasu dostarczyła Polakom 80 000 aut. Jak rysuje się jednak przyszłość. Tego dowiedzieć możemy się przyglądając się ostatnim modelom koncepcyjnym firmy. Czy już za kilka lat jeździć będziemy podobnymi pojazdami?
Mitsubishi Concept GR-HEV Mitsubishi Concept GR-HEV fot. materiały prasowe producenta

Mitsubishi Concept GR-HEV

Mitsubishi Concept Grand Runner-HEV to sportowo-użytkowy pickup zaprezentowany na targach motoryzacyjnych Geneva Motor Show w 2013 roku. Zgodnie z obecnym trendem GR-HEV wyposażony został w napęd hybrydowy (zmiesza to spalanie, co bardzo ważne w mało oszczędnych pickupach) i ma ładowność jednej tony.

Mitsubishi Concept GR-HEV to pięcio-miejscowy samochód z napędem na cztery koła (system Super-All Wheel Control). Sercem auta są dwa silniki: wysokoprężny Clean Diesel o pojemności 2,5 litra i pojedynczy silnik elektryczny. Moc obu silników na koła przenosi automatyczna skrzynia biegów.

Dzięki wykorzystaniu sinika elektrycznego cała jednostka w GR-HEV energiczniej przyspiesza i ma większy moment obrotowy. Auto jest też cichsze podczas jazdy. Warto wspomnieć o obecności gniazda AC (napięcie 100V - 240V) i możliwości jazdy na samym silniku elektrycznym (na krótkich dystansach).

Mitsubishi Concept CA-MiEV Mitsubishi Concept CA-MiEV fot. materiały prasowe producenta

Mitsubishi Concept CA-MiEV

Mitsubishi Concept CA-MiEV to niewielki samochód podmiejski. Wyposażono go w napęd elektryczny, co wpasowuje się w założenia producenta, który do 2020 roku chce mieć w ofercie 20 proc. aut zasilanych prądem.

Auto charakteryzuje się rekordowo niskim współczynnikiem oporu powietrza, dzięki czemu oszczędza zgromadzoną w akumulatorach energię. Ta wystarczyć ma na 300 km jazdy, co w przybliżeniu odpowiada tygodniowemu przebiegowi (pamiętajmy, że to małe, podmiejskie auto).

Silnik ma moc 80 kW (ok. 110 KM), co wydaje się wartością wystarczającą na miejski krajobraz. Znacznie ciekawie prezentuje się jednak sposób ładowania auta. Concept CA-MiEV można naładować bowiem bezprzewodowo. System wykorzystuje technologię rezonansu magnetycznego, a sterować nim można z poziomu smartfona. Na razie trwają badania nad tą technologią.

CA-MiEV jak na razie niestety nie trafi do produkcji, ale - jak przyznaje sam producenta - ma stanowić wizytówkę, prezentując technologie w jakie będzie można wyposażyć samochody w przyszłości.

Mitsubishi Concept AR Mitsubishi Concept AR fot. materiały prasowe producenta

Mitsubishi Concept AR

Mitsubishi Concept AR został pokazany na Tokyo Motor Show trzy lata temu. Jego europejska premiera (i testy w rzeczywistych warunkach) odbyły się podczas salonu Brussels Motor Show 2014 w ramach obchodów 40 lecia istnienia firmy w Europie.

Concept AR to kompaktowy MPV (minivan), którego sercem jest trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,1 litra i mocy 140 KM. Wspomagany jest przez niewielki silnik BSG (o mocy 14 KM), wykorzystywany głównie do szybszego uruchamiania jednostki głównej, odzyskiwania energii podczas hamowania czy napędzania klimatyzacji, gdy silnik spalinowy nie pracuje.

Mitsubishi Concept AR jest połączeniem niektórych cech SUV-ów i minivanów, dzięki czemu pomimo sportowej stylizacji auto oferuje wszechstronny przedział pasażerski dla sześciu osób. Oczywiście oferuje wiele technologii, w jaki wyposażone są także dzisiejsze samochody, jak ostrzeganie o obiektach znajdujących się za samochodem czy automatyczna kontrola świateł drogowych.

Mitsubishi Concept GC-PHEV Mitsubishi Concept GC-PHEV fot. materiały prasowe producenta

Mitsubishi Concept GC-PHEV

Europejska premiera tego konceptu odbyła się na salonie samochodowym Geneva Motor Show w 2014 roku.

Mitsubishi Concept GC-PHEV (czyli ?Grand Cruiser?) to cztero-miejscowa hybryda ze stałym napędem na wszystkie koła. Sercem auta jest doładowany silnik benzynowy V6, o pojemności 3 litrów i mocy 340 KM. Do pomocy jest także jednostka elektryczna o mocy 95 KM, co daje łącznie aż 435 KM mocy. Co ciekawe, pomimo obecności benzynowego motoru o dużej pojemności i mocy samochód "pali" jedynie 6,6 l./100 km. Pomiary te dotyczą oczywiście jazdy w trybie hybrydowym, bo na silniku elektrycznym auto przejedzie 40 km nie zużywając ani kropli paliwa.

Sportowe zacięcie GC-PHEV widoczne jest nie tylko po suchych danych technicznych. Widać to na każdym elemencie karoserii. Samochód wyróżnia się przyjemnym dla oka designem, licznymi wcięciami czy oponami o niskim profilu.

Mitsubishi Concept XR-PHEV Mitsubishi Concept XR-PHEV fot. materiały prasowe producenta

Mitsubishi Concept XR-PHEV

Mitsubishi Concept XR-PHEV to nieduży koncepcyjny SUV z napędem hybrydowym. Zaprezentowany został po raz pierwszy podczas 43 edycji tokijskiego salonu w 2013 roku. Na pierwszy rzut oka wyróżnia się sportowym designem. Szczególnie charakterystyczne wydaje się wcięcie w połowie wysokości, ciągnące się od tyłu na boki auta.

Cztero-miejscowy SUV z napędem na przednie koła wyposażony został w dwie jednostki napędowe - spalinową i elektryczną. Ta pierwsza to benzynowy, trzycylindrowy, turbodoładowany motor o pojemności 1,1 litra i mocy 136 KM (jest więc trochę wysilony jak na swoją pojemność). Druga to elektryczny silnik o mocy 120 kW (163 KM). W domyślnym trybie samochód napędzany jest przez silnik elektryczny, jednak w razie potrzeby komputer uruchomi także jednostkę spalinową.

Bardzo ciekawym aspektem są panele słoneczne zamontowane na dachu auta. Odpowiadają one za doładowywanie pomocniczego akumulatora zasilającego rozmaite układy pojazdu, oraz regulowany tylny spojler dachowy. Dzięki temu zaoszczędzić można energie przeznaczoną dla silnika elektrycznego, zwłaszcza, że zasięg pojazdu w trybie elektrycznym nie jest duży i wynosi tylko 85 km. W praktyce motor elektryczny jest jednak wspomagany przez silnik spalinowy, dzięki czemu zasięg się wydłuża.

Mitsubishi XR-PHEV II Mitsubishi XR-PHEV II fot. materiały prasowe producenta

Mitsubishi Concept XR-PHEV II

Concept XR-PHEV II to zaprezentowany na zeszłorocznym salonie motoryzacyjnym w Genewie samochód hybrydowy. Jest następcą modelu XR-PHEV, dlatego w kwestii designu praktycznie nie różni się od poprzednika.

Co ciekawe, w przypadku XR-PHEV II to silnik elektryczny o mocy 120 kW (163 KM) jest główną jednostką napędową. Silnik benzynowy ma tu pełnić rolę wspomagającą, obsługując generator zasilający akumulator trakcyjny, bądź też przekazując do kół dodatkową moc, jeśli zajdzie taka konieczność.

Układ automatycznie wybiera najbardziej korzystny tryb napędowy (całkowicie elektryczny lub hybrydowy). Kierowca może jednak samodzielnie sterować poszczególnymi trybami jazdy. Dzięki temu udało się zagwarantować sportowe osiągi przy jednoczesnej minimalizacji emisji szkodliwych spalin.

 

Mitsubishi Concept XR-PHEV IIfot. materiały prasowe producenta

Mitsubishi GT-PHEV Concept Mitsubishi GT-PHEV Concept fot. materiały prasowe producenta

Mitsubishi GT-PHEV Concept

Ekskluzywny, hybrydowy SUV coupe o nazwie "Mitsubishi Ground Tourer Concept" światową premierę miał zaledwie kilka tygodni temu, bo podczas wystawy Paris Motor Show 2016. Jak twierdzi producent nazwa ta wcale nie jest przypadkowa. Ground Tourer nawiązuje do bardzo dużego zasięgu tego auta.

Tak też jest w istocie. Pojazd ma zasięg rzędu 120 km podczas jazdy z wykorzystaniem wyłącznie energii elektrycznej oraz całkowity zasięg rzędu 1200 km (z pełnym zbiornikiem paliwa). Co ciekawe, zainstalowany został tutaj układ napędowy "Triple Motor 4WD". Przekazuje on energię na przednie koła z pojedynczego silnika elektrycznego o mocy 90 kW (122 KM). Tylne koła napędzają dwa silniki elektryczne o mocy 45 kW każdy. Silnik spalinowy (o pojemności 2,5 l.) jedynie wspomaga działanie trzech jednostek napędzanych prądem.

Koncept charakteryzuje się także niebagatelnym wyglądem zgodnie z filozofią Mitsubishi  - "forma podyktowana funkcją".

 

Mitsubishi GT-PHEV Conceptfot. materiały prasowe producenta

Mitsubishi eX Concept Mitsubishi eX Concept fot. materiały prasowe producenta

Mitsubishi eX Concept

Zaprezentowany na ubiegłorocznym salonie w Tokio - Mitsubishi eX Concept to dynamiczny miejski crossover o estetycznej i futurystycznej stylistyce. Stanowi swego rodzaju wizję elektrycznego, kompaktowego SUV-a przyszłości.

Poza ciekawym designem charakteryzuje się także funkcjonalnością. W samochodzie próżno szukać np. środkowego słupka, a tyle drzwi otwierają się "pod wiatr". Dzięki temu mamy tu łatwy i wygodny dostęp do wnętrza pojazdu.

W aucie zastosowano także technologie rozszerzonej rzeczywistości. Informacje zebrane za pośrednictwem systemów łączności samochodowej są wyświetlane na przedniej szybie, w polu widzenia kierowcy. Są to między innymi wskazówki dotyczące trasy, alarmy i ostrzeżenia albo informacje o znakach drogowych rozpoznane przez komputer pokładowy auta. Co ciekawe, w Mitsubishi eX Concept nie ma tradycyjnych lusterek. Te zastąpiono systemem kamer i wyświetlaczy.

Układ napędowy przenosi 70 kW mocy na przednie koła i tyle samo na tylne. Łącznie to 140 kW, czyli ponad 190 KM mocy. Jednocześnie starano się zminimalizować masę pojazdu, stosując np. akumulatory o większej gęstości magazynowania energii. Dzięki temu koncept może pochwalić się zasięgiem równym 400 km.

 

Mitsubishi eX Conceptfot. materiały prasowe producenta

Komentarze (50)
Czym będziemy jeździć za kilka lat? Zobaczcie najciekawsze auta koncepcyjne Mitsubishi
Zaloguj się
  • spamki

    Oceniono 11 razy 11

    1200 km zasięgu! Takimi autami możemy jeździć już za kilka lat
    ja mogę już teraz, wystarczy zatankować audi 80 1,9 tdi pod korek.

  • mg_40

    Oceniono 7 razy 3

    Elektryki to przyszłość. Za kilka lat standardem będzie 1000 km i 1000 ładowań. 1 milion kilometrów. Ciekawe które spalinowe tyle wytrzyma? Już teraz Tesla w droższych modelach daje 8 lat gwarancji na akumulator bez limitu przebiegu

  • klm747

    Oceniono 5 razy 3

    sranie w banie, w dodatku sposorowane przez goowniane Mitsu...

  • fuiio

    Oceniono 2 razy 2

    W porównaniu z aktualnie produkowanymi i sprzedawanymi w dziesiątkach tysięcy sztuk teslami to są jakieś nieporozumienia.Po co wypuszczać takie pierdziki i te silniki spalinowe? Powolne i śmierdzące skoro można kupić elektryczne szybkie i z dużym zasięgiem?

  • japka_putina

    Oceniono 4 razy 2

    Parę koniecznych, "drobnych" sprostowań, jako że autor tego artykuliku jest nieprzeciętnym ignorantem, jak przystało na dział Agory zatrudniający wyłącznie kompletne zera.

    - Mitsubishi produkuje samochody gdzieś od czasów Pierwszej Wojny Światowej. W 1970 roku wydzielono tylko MMC jako formalnie osobną firmę z koncernu Mitsubishi.

    - Mitsubishi Motors NIE JEST jednym z największych producentów samochodów na świecie, a wręcz przeciwnie - firma od lat borykała się z problemem zbyt małej skali i w tym roku została praktycznie połączona z Renaultem i Nissanem.

    - Ze względu na zupełnie inne podejście do koncepcji rozwoju samochodów na bliską przyszłość, prawdopodobnie wszystkie hybrydowe pomysły Mitsubishi trafią dość szybko do lamusa, a firma zajmie się produkcją pojazdów całkowicie elektrycznych opartych o rozwiązania Nissana i Renaulta. Ich własny model elektryczny i-MiEV idzie do piachu.

    - Zasięg 1200 km mamy od dawna w dieslach, nie stanowi on również problemu w hybrydach, jeśli zbiornik paliwa ma dostateczną pojemność.

  • ceght

    Oceniono 2 razy 2

    Peugeot 406, 2l hdi robilem od promu w calais do katowic na jednym baku. Ok 1400 km

  • pintonek

    Oceniono 2 razy 2

    Moim starym megane II 1.5dCi robię na trasie 1400km na 55 litrach, oczywiście przy oszczędnej jeździe, bez butowania ale się da.

  • Michal Wojciul

    Oceniono 1 raz 1

    Same SUV-y i Crossovery. Nie ma już normalnych samochodów na rynku?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX