Jak nowe technologie zmieni³y konsumenta i marketing

Zaczynaj±c rozwa¿ania na temat rozwoju nowych technologii i ich roli w ¿yciu ka¿dego cz³owieka, nie unikniemy odniesienia do przesz³o¶ci. Byæ mo¿e zabrzmi to zbyt patetycznie, niemniej punktem odniesienia zawsze bêdzie cz³owiek i jego miejsce w ¶wiecie. Gdzie byli¶my kiedy¶, a gdzie jeste¶my teraz? Jak zmieni³o siê nasze ¿ycie i dlaczego ca³y czas d±¿ymy do perfekcji?

Wygoda konsumenta w centrum dzia³añ marketingowych

 

Czêsto zastanawiamy siê, jak mogli¶my kiedy¶ funkcjonowaæ bez telefonów komórkowych czy bez swobodnego dostêpu do internetu. Co wiêcej, wydaje nam siê to, niemo¿liwe. Odpowied¼ jest bardzo prosta i zawiera siê w jednym s³owie: potrzeba. To dotyczy ka¿dego aspektu ¿ycia. Fundamentalne warto¶ci czy konsumpcjonizm sprowadzaj± siê do zaspokajania coraz nowszych potrzeb i poprawiania jako¶ci ¿ycia. Nowe technologie s± nieodzownym elementem codzienno¶ci i trudno dzisiaj bez nich mówiæ o rozwoju. Niestety nowe technologie mog± byæ zarówno zbawieniem, jak i przekleñstwem dzisiejszych czasów.

Rozwój nowych technologii zosta³ uwarunkowany d±¿eniem cz³owieka do wygody. Firmy, które pocz±tkowo swoj± politykê biznesow± budowa³y wokó³ produktu, z biegiem czasu odkry³y, ¿e jedynym w³a¶ciwym kierunkiem dotarcia do konsumenta jest skupienie siê w³a¶nie na nim. Te, które skoncentrowa³y siê wy³±cznie na produkcie, zaczê³y zostawaæ w tyle. W¶ród najlepszych znale¼li siê pionierzy nowych rozwi±zañ i orêdownicy innowacji wychodz±cych naprzeciw oczekiwaniom konsumentów. Najwiêksi gracze na rynku nowych technologii postawili jasny cel: „produkt nie jest warto¶ci± sam± w sobie. Ma s³u¿yæ cz³owiekowi, odpowiadaæ na jego potrzeby i u³atwiaæ mu ¿ycie”. Kluczowymi warto¶ciami sta³y siê: intuicyjno¶æ, oszczêdno¶æ czasu oraz personalizacja.

 Czas to jedno z najcenniejszych aktywów, jakie warunkuje ¿ycie ka¿dego konsumenta. To oszczêdno¶æ czasu le¿y u podstaw wiêkszo¶ci rozwi±zañ proponowanych przez firmy, marki i produkty, które na co dzieñ towarzysz± ka¿demu z nas. Przyk³adem mo¿e byæ Amazon Go z innowacyjnym rozwi±zaniem „Just Walk Out Shopping" – zakupy bez kolejek, bez kas lub wprowadzenie technologii „voice search”, która przyspiesza i u³atwia wyszukiwanie informacji.

Informacja jest kluczem

Prostota i intuicyjno¶æ s± istotnymi elementami uk³adanki, kluczowym jest po prostu informacja. Mo¿emy ¶mia³o powiedzieæ, ¿e obecnie to ona rz±dzi ¶wiatem. Doskonale wykorzystuje j± Netflix, który bazuj±c na ogl±danym kontencie, sposobie wyszukiwania lub s³owach kluczowych dopasowuje propozycje dla swoich klientów. Zarówno Facebook, Google czy Amazon dzia³aj± podobnie i dziêki zastosowaniu algorytmów (sztuczna inteligencja) maj± mo¿liwo¶æ personalizacji us³ug i produktów. Na bie¿±co ¶ledz± poczynania konsumenta i w ten sposób przekazuj± mu ofertê dopasowan± do jego potrzeb. A konsument to docenia. Potwierdzaj± to równie¿ wnioski z badania Meaningful Brands, prowadzonego przez Havas Media Group. Mierzy ono si³ê marek oraz jako¶æ korzy¶ci, które daj± one w ¿yciu konsumenta i ich odzwierciedlenie w biznesie. Co ciekawe, badanie pokaza³o, ¿e marki zajmuj±ce wysok± pozycjê w rankingu Meaningful Brands 2017 osi±gaj± nawet 206% lepsze wyniki finansowe. Widaæ zatem, ¿e oczekiwania wobec marek rosn±. 75% badanych oczekuje, ¿e marki bêd± mieæ realny wp³yw na zwiêkszenie komfortu i jako¶ci ¿ycia. Z drugiej jednak strony tylko 40% uwa¿a, ¿e faktycznie tak jest. W ci±gu ostatnich dziesiêciu lat najlepsze wyniki osi±ga³y marki z sektora technologicznego, m.in. Google, Paypal, WhatsApp, Youtube. Wed³ug corocznego badania przeprowadzonego przez magazyn „Fortune” w USA pierwsze 5 miejsc w rankingu najbardziej warto¶ciowych firm znalaz³y w³a¶nie technologiczni giganci: Apple, Amazon.com, Alphabet (w³a¶ciciel Google), Microsoft i Facebook. Zaufanie inwestorów wi±¿e siê zatem bezpo¶rednio z pozycj± w ¶wiadomo¶ci konsumentów.

Ich pozycja mo¿e byæ jednak zagro¿ona, g³ównie ze wzglêdu na model biznesowy czê¶ci z nich – wiêkszo¶æ przychodów pochodzi z reklam (Google, Facebook). Konsumenci, to coraz m³odsze grono i bardziej wyedukowane technologicznie, a co za tym idzie, s± równie¿ mocniej odporni na reklamê i bardziej wybredni.

Co zagra¿a skutecznej komunikacji?

Mówi±c o zagro¿eniach nie sposób nie odnie¶æ siê równie¿ do wspomnianej ju¿, tak kluczowej, informacji. A co z tym siê wi±¿e równie¿ wykorzystywania danych. 24 maja 2016 r. wesz³o w ¿ycie unijne Ogólne rozporz±dzenie o ochronie danych (RODO), które do¶æ precyzyjnie podchodzi do mo¿liwo¶ci wykorzystywania danych i ich przetwarzania (w Polsce od 25 maja 2018 r.). G³ównym motorem napêdowym firm jest w³a¶nie wykorzystywanie gromadzonych danych i ich monetyzowanie. Konsumenci s± jednak bardziej ¶wiadomi swoich praw.

Niestety ka¿d± technologiê mo¿na wykorzystaæ równie¿ w niew³a¶ciwy sposób. Du¿ym wyzwaniem dla firm z sektora technologicznego jest bezpieczeñstwo w sieci: tre¶ci nieodpowiednie dla dzieci, przekazy propaguj±ce terroryzm czy pornografia. Wszystkie to mo¿e spowodowaæ odwrócenie siê reklamodawców, co w rezultacie doprowadzi do spadku zaufania na linii klient-marka. Póki co firmy radz± sobie z zabezpieczeniami i ograniczaj± tego typu wpadki do minimum. Kluczem do sukcesu dla firm jest dalsze pod±¿anie za konsumentem, ale to cz³owiek powinien pozostaæ w centrum, a technologia jedynie mu s³u¿yæ.

Wiêcej na temat znaczenia nowych technologii w ¿yciu konsumentów opowiedz± eksperci bran¿y podczas FORUM IAB. Przed nami dwunasta edycja najbardziej inspiruj±cej konferencji marketingowej w kraju, organizowanej przez IAB Polska. Ju¿ 6-7 czerwca 2018 w warszawskich Z³otych Tarasach czeka nas kilkadziesi±t unikalnych wyst±pieñ pod tematem przewodnim „Powrót do przysz³o¶ci: nowy marketing, cz³owiek, technologia”.

Aleksandra Bujnowska

Chief Digital Officer, Havas Media Group

Cz³onek Rady Programowej Forum IAB oraz juror Mixx Awards

IAB PolskaIAB Polska IAB Polska

Wiêcej o:
Komentarze (1)
Jak nowe technologie zmieni³y konsumenta i marketing
Zaloguj siê
  • Pokonaj Rynek

    0

    Technologie czyni± marketing skuteczniejszym. £atwiej dociera siê z komunikacj± marketingow± do w³a¶ciwej grupy osób. Lepiej mierzy siê efekty kampanii, ju¿ nie tylko na polu sprzeda¿y online, ale równie¿ na p³aszczy¼nie sprzeda¿y offline np. mierz±c telefony sprzeda¿owe za pomoc± calltrackerów. Takie nowinki decyduj±, ¿e marketing zyskuje coraz lepsze ukierunkowanie.

Aby oceniæ zaloguj siê lub zarejestrujX