Jak nowe technologie zmieni造 konsumenta i marketing

Aleksandra Bujnowska

Aleksandra Bujnowska (IAB Polska)

Zaczynaj帷 rozwa瘸nia na temat rozwoju nowych technologii i ich roli w 篡ciu ka盥ego cz這wieka, nie unikniemy odniesienia do przesz這軼i. By mo瞠 zabrzmi to zbyt patetycznie, niemniej punktem odniesienia zawsze b璠zie cz這wiek i jego miejsce w 鈍iecie. Gdzie byli鄉y kiedy, a gdzie jeste鄉y teraz? Jak zmieni這 si nasze 篡cie i dlaczego ca造 czas d捫ymy do perfekcji?

Wygoda konsumenta w centrum dzia豉 marketingowych

 

Cz瘰to zastanawiamy si, jak mogli鄉y kiedy funkcjonowa bez telefon闚 kom鏎kowych czy bez swobodnego dost瘼u do internetu. Co wi璚ej, wydaje nam si to, niemo磧iwe. Odpowied jest bardzo prosta i zawiera si w jednym s這wie: potrzeba. To dotyczy ka盥ego aspektu 篡cia. Fundamentalne warto軼i czy konsumpcjonizm sprowadzaj si do zaspokajania coraz nowszych potrzeb i poprawiania jako軼i 篡cia. Nowe technologie s nieodzownym elementem codzienno軼i i trudno dzisiaj bez nich m闚i o rozwoju. Niestety nowe technologie mog by zar闚no zbawieniem, jak i przekle雟twem dzisiejszych czas闚.

Rozw鎩 nowych technologii zosta uwarunkowany d捫eniem cz這wieka do wygody. Firmy, kt鏎e pocz徠kowo swoj polityk biznesow budowa造 wok馧 produktu, z biegiem czasu odkry造, 瞠 jedynym w豉軼iwym kierunkiem dotarcia do konsumenta jest skupienie si w豉郾ie na nim. Te, kt鏎e skoncentrowa造 si wy陰cznie na produkcie, zacz窸y zostawa w tyle. W鈔鏚 najlepszych znale幢i si pionierzy nowych rozwi您a i or璠ownicy innowacji wychodz帷ych naprzeciw oczekiwaniom konsument闚. Najwi瘯si gracze na rynku nowych technologii postawili jasny cel: „produkt nie jest warto軼i sam w sobie. Ma s逝篡 cz這wiekowi, odpowiada na jego potrzeby i u豉twia mu 篡cie”. Kluczowymi warto軼iami sta造 si: intuicyjno嗆, oszcz璠no嗆 czasu oraz personalizacja.

 Czas to jedno z najcenniejszych aktyw闚, jakie warunkuje 篡cie ka盥ego konsumenta. To oszcz璠no嗆 czasu le篡 u podstaw wi瘯szo軼i rozwi您a proponowanych przez firmy, marki i produkty, kt鏎e na co dzie towarzysz ka盥emu z nas. Przyk豉dem mo瞠 by Amazon Go z innowacyjnym rozwi您aniem „Just Walk Out Shopping" – zakupy bez kolejek, bez kas lub wprowadzenie technologii „voice search”, kt鏎a przyspiesza i u豉twia wyszukiwanie informacji.

Informacja jest kluczem

Prostota i intuicyjno嗆 s istotnymi elementami uk豉danki, kluczowym jest po prostu informacja. Mo瞠my 鄉ia這 powiedzie, 瞠 obecnie to ona rz康zi 鈍iatem. Doskonale wykorzystuje j Netflix, kt鏎y bazuj帷 na ogl康anym kontencie, sposobie wyszukiwania lub s這wach kluczowych dopasowuje propozycje dla swoich klient闚. Zar闚no Facebook, Google czy Amazon dzia豉j podobnie i dzi瘯i zastosowaniu algorytm闚 (sztuczna inteligencja) maj mo磧iwo嗆 personalizacji us逝g i produkt闚. Na bie膨co 郵edz poczynania konsumenta i w ten spos鏏 przekazuj mu ofert dopasowan do jego potrzeb. A konsument to docenia. Potwierdzaj to r闚nie wnioski z badania Meaningful Brands, prowadzonego przez Havas Media Group. Mierzy ono si喚 marek oraz jako嗆 korzy軼i, kt鏎e daj one w 篡ciu konsumenta i ich odzwierciedlenie w biznesie. Co ciekawe, badanie pokaza這, 瞠 marki zajmuj帷e wysok pozycj w rankingu Meaningful Brands 2017 osi庵aj nawet 206% lepsze wyniki finansowe. Wida zatem, 瞠 oczekiwania wobec marek rosn. 75% badanych oczekuje, 瞠 marki b璠 mie realny wp造w na zwi瘯szenie komfortu i jako軼i 篡cia. Z drugiej jednak strony tylko 40% uwa瘸, 瞠 faktycznie tak jest. W ci庵u ostatnich dziesi璚iu lat najlepsze wyniki osi庵a造 marki z sektora technologicznego, m.in. Google, Paypal, WhatsApp, Youtube. Wed逝g corocznego badania przeprowadzonego przez magazyn „Fortune” w USA pierwsze 5 miejsc w rankingu najbardziej warto軼iowych firm znalaz造 w豉郾ie technologiczni giganci: Apple, Amazon.com, Alphabet (w豉軼iciel Google), Microsoft i Facebook. Zaufanie inwestor闚 wi捫e si zatem bezpo鈔ednio z pozycj w 鈍iadomo軼i konsument闚.

Ich pozycja mo瞠 by jednak zagro穎na, g堯wnie ze wzgl璠u na model biznesowy cz窷ci z nich – wi瘯szo嗆 przychod闚 pochodzi z reklam (Google, Facebook). Konsumenci, to coraz m這dsze grono i bardziej wyedukowane technologicznie, a co za tym idzie, s r闚nie mocniej odporni na reklam i bardziej wybredni.

Co zagra瘸 skutecznej komunikacji?

M闚i帷 o zagro瞠niach nie spos鏏 nie odnie嗆 si r闚nie do wspomnianej ju, tak kluczowej, informacji. A co z tym si wi捫e r闚nie wykorzystywania danych. 24 maja 2016 r. wesz這 w 篡cie unijne Og鏊ne rozporz康zenie o ochronie danych (RODO), kt鏎e do嗆 precyzyjnie podchodzi do mo磧iwo軼i wykorzystywania danych i ich przetwarzania (w Polsce od 25 maja 2018 r.). G堯wnym motorem nap璠owym firm jest w豉郾ie wykorzystywanie gromadzonych danych i ich monetyzowanie. Konsumenci s jednak bardziej 鈍iadomi swoich praw.

Niestety ka盥 technologi mo積a wykorzysta r闚nie w niew豉軼iwy spos鏏. Du篡m wyzwaniem dla firm z sektora technologicznego jest bezpiecze雟two w sieci: tre軼i nieodpowiednie dla dzieci, przekazy propaguj帷e terroryzm czy pornografia. Wszystkie to mo瞠 spowodowa odwr鏂enie si reklamodawc闚, co w rezultacie doprowadzi do spadku zaufania na linii klient-marka. P鏦i co firmy radz sobie z zabezpieczeniami i ograniczaj tego typu wpadki do minimum. Kluczem do sukcesu dla firm jest dalsze pod捫anie za konsumentem, ale to cz這wiek powinien pozosta w centrum, a technologia jedynie mu s逝篡.

Wi璚ej na temat znaczenia nowych technologii w 篡ciu konsument闚 opowiedz eksperci bran篡 podczas FORUM IAB. Przed nami dwunasta edycja najbardziej inspiruj帷ej konferencji marketingowej w kraju, organizowanej przez IAB Polska. Ju 6-7 czerwca 2018 w warszawskich Z這tych Tarasach czeka nas kilkadziesi徠 unikalnych wyst徙ie pod tematem przewodnim „Powr鏒 do przysz這軼i: nowy marketing, cz這wiek, technologia”.

Aleksandra Bujnowska

Chief Digital Officer, Havas Media Group

Cz這nek Rady Programowej Forum IAB oraz juror Mixx Awards

Zobacz tak瞠
  • Kiszyni闚 Mo責awia - raj dla mi這郾ik闚 wina i dobrego jedzenia. Dostaniesz si tam za 350 z
  • Jak by bezpiecznym w sieci? Chcesz by bezpieczny w sieci? Lepiej sam si o to zatroszcz, bo kto "zatroszczy" si o twoje dane
  • Wenezuela 14 tysi璚y procent inflacji i nowe sankcje na horyzoncie. Wenezuelska gospodarka w zapa軼i
Komentarze (1)
Jak nowe technologie zmieni造 konsumenta i marketing
Zaloguj si
  • Pokonaj Rynek

    0

    Technologie czyni marketing skuteczniejszym. ζtwiej dociera si z komunikacj marketingow do w豉軼iwej grupy os鏏. Lepiej mierzy si efekty kampanii, ju nie tylko na polu sprzeda篡 online, ale r闚nie na p豉szczy幡ie sprzeda篡 offline np. mierz帷 telefony sprzeda穎we za pomoc calltracker闚. Takie nowinki decyduj, 瞠 marketing zyskuje coraz lepsze ukierunkowanie.

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX

Najnowsze informacje