Aby oceniæ zaloguj siê lub zarejestrujX
Tylko po³owa mikro i ma³ych firm w Polsce ma strony internetowe. Dlaczego?
Najczê¶ciej wykorzystywanymi technologiami przez mikro, ma³e i ¶rednie firmy s±: poczta elektroniczna (55,2 proc. firm), e-faktury (42,5 proc.) oraz oprogramowanie do zarz±dzania zasobami firmy (41,1 proc.). Tylko po³owa mikro i ma³ych firm ma strony internetowe.
Ca³y raport w pdf mo¿na pobraæ tutaj: https://interaktywnie.com/download/198-raport-interaktywnie-com-projektowanie-stron-internetowych-2018
W opracowaniu czytamy, ¿e wci±¿ stosunkowo ma³o przedsiêbiorstw stawia na mobilno¶æ, dlatego wersje stron internetowych dostosowane do otwierania na smartfonach czy tabletach nadal ciesz± siê ma³± popularno¶ci± (tylko 15,2 proc. firm). Wiêkszo¶æ przedsiêbiorstw nie dostrzega równie¿ potencja³u portali spo³eczno¶ciowych (69,1 proc.), a to tam teraz najczê¶ciej mo¿na spotkaæ ich klientów.
Tymczasem warto¶æ polskiego e-handlu to ju¿ ok. 40 miliardów z³otych, a bêdzie jeszcze wiêcej. W internecie kupujemy ju¿ wszystko - od perfum po meble, ale konkurencja jest ogromna i nie³atwo przebiæ siê z ofert±.
Wizytówka internetowa, a portal sprzeda¿owy
Firmy, które nie prowadz± dzia³alno¶ci stricte internetowej, powinny zainwestowaæ w swoj± wizytówkê w sieci, czyli po prostu w stronê przedsiêbiorstwa. Te, których biznes ma siê skupiaæ na aktywno¶ci w sieci, mog± albo stworzyæ witrynê korporacyjn± w osobnej domenie, albo specjaln± zak³adkê, na przyk³ad w swoim e-sklepie. Zasady dotycz±ce obu rozwi±zañ bêd± w wielu przypadkach spójne.
Osobna witryna internetowa firmy to podstawa promocji w sieci. Zak³adka korporacyjna w witrynie sprzeda¿owej to uwiarygodnienie przedsiêbiorstwa, budowanie wizerunku oraz relacji z klientami, mediami i partnerami.
Strona WWW, w najbardziej okrojonej wersji, stanowi wizytówkê firmy, a w najbardziej rozbudowanej – umo¿liwia zakup online produktów przedsiêbiorstwa albo zamówienie us³ug. Pozwala te¿ nawi±zaæ pierwszy kontakt z firm± klientom, dziennikarzom, partnerom handlowym i inwestorom. Jej zawarto¶æ czêsto wp³ywa na decyzjê o zakupie produktu czy podjêciu wspó³pracy. Jest to w praktyce jedyne miejsce, w którym mo¿emy napisaæ o sobie, co tylko chcemy, dlatego trzeba dobrze je wykorzystaæ. Nie musi mieæ skomplikowanych rozwi±zañ graficznych − wystarczy, ¿e zawiera wszystkie niezbêdne informacje, a tak¿e jest schludna i czytelna.
Firma nie musi ograniczaæ siê do jednej witryny internetowej. Przyk³adowo deweloper mo¿e prowadziæ stronê korporacyjn± zawieraj±c± standardowe informacje o firmie, a dodatkowo dla ka¿dej inwestycji tworzyæ osobne witryny, na których znajd± siê choæby informacje o lokalizacji osiedla i postêpach w budowie, lista mieszkañ, wizualizacje i dane kontaktowe dla klientów. Taka strategia daje szersze mo¿liwo¶ci promowania produktów.
Ile kosztuje wdro¿enie strony internetowej?
Wdro¿enie strony internetowej mo¿e kosztowaæ od kilkuset z³otych do nawet kilkuset tysiêcy. Wszystko zale¿y od zakresu jej funkcjonalno¶ci, systemu CMS, jako¶ci grafiki, a przede wszystkim od tego, kto otrzyma zlecenie.
W wersji minimalnej witrynê firmow± mo¿na uruchomiæ samemu. Warunkiem jest posiadanie pewnej wiedzy o funkcjonowaniu stron internetowych, ale nie musi to byæ tajemna wiedza informatyczna. Nie trzeba byæ programist±, ¿eby samodzielnie (i bezkosztowo) zainstalowaæ system Wordpress na serwerze – ten bezp³atny program do pisania blogów doskonale nadaje siê tak¿e do stworzenia wizytówki firmy w internecie.
Oprócz CMS-a potrzebny jest jeszcze layout, czyli warstwa graficzna strony internetowej. Aby zminimalizowaæ koszty, mo¿na zainstalowaæ jeden z darmowych szablonów oferowanych przez gotowe systemy, w szczególno¶ci Wordpress. Mo¿na te¿ zdecydowaæ siê na zakup grafiki za niewielkie pieni±dze.
Ma³e firmy i graficy pracuj±cy na w³asny rachunek oferuj± w internecie gotowe layouty wraz z pakietem instalacyjnym − do wyboru s± tysi±ce layoutów. Jednym z najpopularniejszych serwisów, na którym wystawia siê gotowe szablony przeznaczone do sprzeda¿y, jest Templatemonster.com – tu szablon do Wordpressa kosztuje oko³o stu dolarów. Na taki layout kupuj±cy nie ma wy³±czno¶ci, mo¿e go wdro¿yæ wiêcej osób, ale szansa, ¿e u¿ytkownik w internecie trafi na inn± stronê z identycznym layoutem, jest znikoma.
Je¶li zale¿y nam na tym, ¿eby layout strony firmowej by³ unikatowy, a CMS dostosowany do potrzeb firmy, trzeba liczyæ siê z wydatkiem rzêdu kilku tysiêcy z³otych. Wykonanie witryny mo¿na zamówiæ albo u wolnego strzelca, albo w agencji interaktywnej, czyli firmie specjalizuj±cej siê w marketingu internetowym i tworzeniu serwisów WWW. Najtañsze firmy reklamuj± siê produkcj± stron za tysi±c z³otych. Za tê cenê nie mo¿na jednak spodziewaæ siê bardzo dobrej jako¶ci.
Koszt strony bêdzie zawsze pochodn± tego, co chcemy na niej mieæ. Je¶li decydujemy siê na stronê statyczn± lub witrynê z prostym CMS-em do wprowadzania informacji prasowych, to jej cena nie bêdzie wygórowana. Koszty wzrosn± przy zaawansowanej grafice, na przyk³ad skomplikowanych elementach we Flashu. Drogie s± te¿ niestandardowe funkcjonalno¶ci, na przyk³ad „wirtualny spacer” po siedzibie firmy.
Ró¿nice w wycenie konkretnego zamówienia mog± byæ ogromne.
Wiêcej w raporcie Interaktywnie.com, który jest do pobrania tutaj: https://interaktywnie.com/download/198-raport-interaktywnie-com-projektowanie-stron-internetowych-2018
-
Kursy walut. Potê¿na reakcja funta po og³oszeniu sonda¿owych wyników wyborów w Wielkiej Brytanii. Powód? Brexit
-
Wybory w Wielkiej Brytanii. Boris Johnson triumfuje. Wed³ug exit poll torysi wrêcz zmia¿d¿yli Partiê Pracy
-
Nie ³ud¼my siê. Brexit jest pewny. Boris Johnson zamknie za sob± drzwi lub je zatrza¶nie
-
Brexit. "To jest rze¼". G³ówny rywal Borisa Johnsona zosta³ zmia¿d¿ony
-
Prezydent Andrzej Duda t³umaczy, dlaczego rosn± ceny. Zaskakuj±ce twierdzenia g³owy pañstwa
- Warszawa. Wywóz ¶mieci dro¿szy o 300 proc. Rafa³ Trzaskowski: "To wina rz±du PiS"
- Kolejne zmiany w tanich liniach i to na gorsze. Ryanair zabra³ niektórym "bezp³atny" baga¿ podrêczny
- "Polska zosta³a zupe³nie sama w swoim oporze". Eksperci ostro o decyzji premiera ws. neutralno¶ci
- Ghost of Tsushima na nowym zwiastunie. Poznali¶my datê premiery hitu na PS4
- The Game Awards 2019 rozdane. Hideo Kojima mo¿e czuæ siê zawiedziony
pataran
0
A po co pani prowadz±cej ma³y sklepik strona internetowa?