Demokratyzacja marketingu. Dlaczego przedsiębiorcy powinni być na 'Fejsie'

Facebook potęgą jest i basta. Wiedzą o tym media, wiedzą politycy, celebryci i oczywiście przedsiębiorcy. Tylko czy wszyscy oni wiedzą dokładnie, jak z możliwości tego giganta korzystać? Bądź na „Fejsie”, pokaż swoją markę 14 milionom Polaków lub setkom milionów ludzi poza granicami naszego kraju, bo po co się ograniczać, no i zgarnij profity... Proste?

Uwierz w moc społeczności

Przykłady przedsiębiorców, którzy dzięki jednemu genialnemu pomysłowi idealnie wstrzelili się w rynek, oczekiwania klientów, nastroje społeczne i dzięki Facebookowi wypromowali swój produkt, naprawdę potrafią zrobić wrażenie. Historie o sprzedażowych celach kwartalnych wyrabianych w tydzień brzmią może jak bajki, ale czasem, przy wielkim szczęściu, czujności i pomysłowości potrafią się ziścić.

Jednak marketing wirusowy nie jest głównym wabikiem, który przyciąga firmy na Facebooka. Dobry przedsiębiorca nie liczy na szczęście w konstruowaniu biznesplanu. A za Facebookiem stoją konkretne liczby.

Takie Kwiatki to popularna krakowska kwiaciarnia i pracownia florystyczna. Pewnie większość odwiedzających ją klientów nie zdaje sobie sprawy, że na początku była tylko blogiem, który narodził się z pasji jednej osoby - Marii Gałki-Ostapińskiej. I że dużą rolę w sukcesie tego biznesu odegrał Facebook.

Aby zwiększyć ruch na swojej stronie florystka założyła stronę na Facebooku. Szybko okazało się, że napędza on sporą część ruchu na bloga. Więc gdy hobby przekształciło się w biznes – wspomnianą kwiaciarnię – Facebook stał się naturalnym źródłem zamówień. Obecnie około 30% sprzedaży generowanych jest właśnie przez portal społecznościowy. Każda złotówka wydana na promocję zwraca się sześciokrotnie, a Takie Kwiatki zanotowały 100% wzrost sprzedaży w minionym roku.

Facebook dociera do klientów

Jeszcze wyższymi zwrotami z reklam na Facebooku chwali się Rano Zebrano – firma, która dostarcza tanią, zdrową żywność będąc swoistym ogniwem łączącym mazowieckich rolników z warszawskimi odbiorcami. To pomysł wprost skrojony pod social media – tam najłatwiej znaleźć klientów zainteresowanych zdrowym, ekologicznym jedzeniem czy nurtami slow food. Targetujesz na nich reklamę i zarabiasz. W przypadku Rano Zebrano, dziesięciokrotnie.

„Ponad 50 milionów małych i średnich przedsiębiorstw z całego świata aktywnie wykorzystuje strony na Facebooku – przede wszystkim dlatego, że są darmowe, łatwe w użyciu i dobrze działają na urządzeniach mobilnych. Facebook dociera tam, gdzie są klienci” – mówi Jakub Turowski, Head of Public Policy w Facebooku w Polsce.

O możliwościach marketingowych Facebooka może zaświadczyć przykład Audioteki. To firma, która zajmuje się sprzedażą książek i artykułów w formacie audio. Jej szefowie postawili na rynek mobilny – umieli dostosować się do jego potrzeb i wiedzieli, jak dotrzeć do użytkowników smartfonów i tabletów ze swoją aplikacją.

Obecnie 90% zakupów książek w Audiotece odbywa się właśnie przez aplikację. A Facebook zapewnił firmie fantastyczny kanał dystrybucji – koszt jednego zainstalowania aplikacji poprzez marketing na FB był 30% niższy, niż w innych źródłach internetowych. No i łatwiej było targetować reklamy pod zagranicznego użytkownika. To ważne w przypadku firmy, która swoje tytuły sprzeda w 9 językach.

Demokratyzacja marketingu

Jana Czerwatiuk, właścicielka Atrimento, 20% swoich produktów sprzedaje dzięki Facebookowi. Każda złotówka wydana na reklamę w tym serwisie zwraca się jej pięciokrotnie. 40% ruchu na stronę „Szyjemy sukienki” polskiej przedsiębiorczyni Marty Stąpor to ruch z Facebooka. Takich przykładów można by wymieniać więcej.

Z czego wynikają te sukcesy? „To demokratyzacja marketingu dla małych i średnich przedsiębiorstw – wszystkie firmy otrzymują te same narzędzia, dzięki którym mogą się łatwo i efektywnie rozwijać, bez względu na rozmiar, lokalizację, branżę lub poziom umiejętności." – mówi wspomniany już Jakub Turowski z Facebooka.

Prostota tych rozwiązań, ich łatwa dostępność faktycznie mogą być tu kluczowe. Ostatecznie, aby promować się na Facebooku nie trzeba mieć dyplomów Szkoły Głównej Handlowej. Można się o tym przekonać osobiście i z pierwszej ręki - warszawski zespół Facebooka organizuje specjalne spotkanie dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Spotkanie "Boost Your Business", bo tak nazywa się to wydarzenie, odbędzie się 26 kwietnia w warszawskim Forcie Sokolnickiego. Ludzie z Facebooka i przedstawiciele firm, które dzięki współpracy z tym serwisem odniosły sukces będą dyskutować m.in. o trendach konsumenckich i wzroście rynku wideo, budowaniu marki w świecie mobilnym czy zwiększaniu sprzedaży internetowej i tradycyjnej za pośrednictwem Facebooka i Instagrama.

 

Strona internetowa "Boost Your Business".

Więcej o:
Komentarze (5)
Demokratyzacja marketingu. Dlaczego przedsiębiorcy powinni być na 'Fejsie'
Zaloguj się
  • mordred

    Oceniono 1 raz 1

    Jeżeli ktoś twierdzi, że FB jest kanałem sprzedażowym, to łże jak pies. Nie ukrywam, że od czasu do czasu korzystam z promocji na FB. Z różnych względów. O konwersji możemy mówić wyłącznie w przypadku polubień fun page. Bo przełożenia na sprzedaż usług praktycznie brak. A działam w branży dosyć mocno związanej z socjal media, start up'ami i freelancingiem.
    Byłoby super, gdybyście lepiej oznaczali artykuły sponsorowane.

  • judeosceptyk

    Oceniono 1 raz 1

    ale chamskie naganiania
    Agora od fb kase bierze ?

  • axa1920

    Oceniono 1 raz 1

    Nie jestem na FB i nie bede!!! A moja firma rozwija sie swietnie i bez fb:-)))

  • sigit

    Oceniono 1 raz 1

    No nie wiem ... Moc społeczności może zabić. Np taka ArtaTech ściągająca i sprzedająca czytniki e-booków, prawdopodobnie po fali krytyki, z powodu porzucenia przez nich klientów i pozostawienia ich z kłopotliwymi czytnikami (po kłótni ArtaTech z chińskimi producentami), po prostu zwinęła się z Fejsa ... Na Fejsie było tyle żądań poprawy firmware i innych żali, że w ogóle olali klientów.
    www facebook com / ArtaTech

  • ltte

    Oceniono 2 razy 2

    Jeszcze lepiej rozwijają się dostawcy firm, które są na FB ;-)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX