Podróż do wnętrza Ziemi. Zobacz, jak wygląda najdłuższy tunel kolejowy świata. Właśnie został otwarty

Ma 57 km długości, jego budowa trwała niemal 20 lat i kosztowała 12,5 mld dol. W Szwajcarii otwarto najdłuższy i najgłębszy na świecie kolejowy tunel Gotarda.

Tunel kolejowy Gotard przebija się przez szwajcarskie Alpy, łącząc południe z północą Europy, biegnie między miastami Erstfeld i Bodio.

Zdaniem szwajcarskich władz przekop zrewolucjonizuje transport towarów w Europie. Towary przewożone dotąd milionami ciężarówek przejmą pociągi wysokich prędkości. W ciągu dnia będzie można przetransportować nawet 377 tys. ton ładunku. Tunelem pojadą także składy pasażerskie.

Podróż do wnętrza ZiemiPodróż do wnętrza Ziemi Źródło: AlpTransit Gotthard

Wielka skala przedsięwzięcia

Szwajcarski tunel imponuje rozmachem. Sięga nawet 2,3 km pod powierzchnię gór. Przekop drążyła mierząca 410 metrów maszyna - to cztery długości boisk piłkarskich. Urządzenie musiało przebić się przez 73 różne rodzaje skał, niektóre twarde jak granit, inne sypkie jak cukier, miejscami osiągały temperaturę 46 stopni Celsjusza
Podczas pracy wydobyto 28 mln ton skały, dziennie usuwano jej nawet 377 tys. ton.

Najdłuższy tunel świata, SzwajcariaNajdłuższy tunel świata, Szwajcaria Sigi Tischler / AP / AP

Zużyto 4 mln metrów sześciennych betonu, którego wysokość odpowiada 84 nowojorskim wieżowcom Empire State Building. Robotnicy położyli 3,2 tys. metrów kabli miedzianych. To dwa razy więcej niż odległość z Warszawy do Londynu.
Przy budowie tunelu Gotarda pracowało 2,6 tys. osób. Dziewięcioro zginęło.

Rekordowe tunele

W przeszłości w Szwajcarii był już rekordowo długi tunel. W 1980 roku otwarto liczący niemal 17 km tunel Świętego Gotarda, który w tym czasie był najdłuższym tunelem drogowym na świecie. 

Najdłuższy kolejowy tunel świata, SzwajcariaNajdłuższy kolejowy tunel świata, Szwajcaria Źródło: AlpTransit Gotthard


Najnowsze osiągniecie techniki zdetronizuje kolejowy tunel Seikan, łączący japońskie wyspy Hokkaido i Honsiu, który mierzy blisko 54 km. Zaś znany wielu z nas otwarty w 1994 roku tunel pod kanałem La Manche ma długość 50 km.

 

Więcej o:
Komentarze (7)
Podróż do wnętrza Ziemi. Zobacz, jak wygląda najdłuższy tunel kolejowy świata. Właśnie został otwarty
Zaloguj się
  • remislanc

    Oceniono 2 razy 2

    "Podróż do wnętrza ziemi"

    Może to winda a nie tunel ? Czy pismaki jeszcze nie wytrzeźwiały ?

  • icosiedziwisz

    Oceniono 1 raz 1

    No rzeczywiście - jestem zszokowany tymi zdjęciami...

  • Filip Starzynski

    Oceniono 1 raz 1

    "Robotnicy położyli 3,2 tys. metrów kabli miedzianych. To dwa razy więcej niż odległość z Warszawy do Londynu." O kurcze, to z Wawy do Londynu jest tylko 1,6 km?! Chyba mowa o kilometrach a nie metrach... 😕

  • marych

    0

    Karolek chyba to pisał między podwieczorkiem a dobranocką, w międzyczasie bawiąc się klockami, a mamusia tego nie przeczytała przed oddaniem do Gazety

  • ssamiec

    0

    „Zużyto 4 mln metrów sześciennych betonu, którego wysokość odpowiada 84 nowojorskim wieżowcom Empire State Building”.
    Co to jest wysokość betonu? I jak w ogóle panie Karolu porównuje pan objętość z wysokością?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX