Chińczycy przejmą LOT? Ta transakcja byłaby korzystna dla obydwu stron

Chiński przewoźnik Air China jest zainteresowany przejęciem 49 proc. akcji Polskich Linii Lotniczych LOT.

W ciągu kilku dni w Polsce ma się zjawić delegacja chińskiego inwestora, wtedy też dojdzie do rozmów obu stron, z udziałem przedstawicieli przewoźnika i resortu skarbu - podaje rp.pl.

Polski rząd szuka inwestora dla narodowego przewoźnika, gdyż nie może go wspomóc zastrzykiem finansowym. To efekt pomocy publicznej udzielonej LOT-owi w 2012 roku.

Korzyści dla obu stron

W grę wchodzi przejęcie 49 proc. udziałów w LOT, na tyle zezwala bowiem prawo Unii Europejskiej. Mówi się, że Chińczycy mieliby zapłacić za nie około 100 mln dolarów.
Transakcja mogłaby być korzystna dla obu stron. Polski przewoźnik chce bowiem rozwijać sieć połączeń w Azji, planuje loty do co najmniej jednego chińskiego miasta poza Pekinem. Chińczycy z kolei zainteresowani są inwestycjami w Europie, a Air China chce otworzyć połączenie z Warszawą.

Oba kraje deklarowały głębszą współpracę podczas wizyty przywódcy Chin Xi Jinpinga w Warszawie w czerwcu br.

Długa droga do końca transakcji

Nic nie wskazuje jednak na szybkie zakończenie rozmów. Jak powiedział Reutersowi wicepremier Mateusz Morawiecki, "zwykle droga do finalizacji takiej transakcji jest bardzo długa".

W środę rzecznik LOT Adrian Kubicki w komentarzu udzielonym agencji powiedział, że "nie ma wiedzy o współpracy kapitałowej LOT i Air China".

- Mamy komercyjną współpracę z Air China, którą chcemy rozwijać w odniesieniu do trasy Warszawa-Pekin - dodał Adrian Kubicki.

CHINA-WHO/XICHINA-WHO/XI POOL / REUTERS / REUTERS

Czy LOT przetrwa

To kolejna próba znalezienia inwestora dla LOT-u, jednej z najstarszych linii lotniczych na świecie, która od lat, z różnym skutkiem, stara się sprostać konkurencji tanich linii lotniczych czy większych tradycyjnych przewoźników. Wcześniej mówiło się o Turkish Airlines, niemieckiej Lufthansie i amerykańskim Indigo Partners.

W 2012 roku LOT został uratowany przed bankructwem dzięki pomocy publicznej w wysokości ponad 500 milionów złotych. W najlepszym od lat, 2014 roku, przewoźnikowi udało się nawet wypracować 99,4 mln zł zysku operacyjnego.

LOT jest stosunkowo niewielkim przewoźnikiem, który w przyszłym roku będzie dysponował ośmioma Boeingami 787 Dreamliner. Firma obsługuje ponad 200 lotów dziennie i przewozi około 5 milionów pasażerów rocznie.

Więcej o:
Komentarze (68)
Chińczycy przejmą LOT? Transakcja byłaby korzystna dla obydwu stron
Zaloguj się
  • porannakawa01

    Oceniono 22 razy 10

    Srebra rodowe w obce, chińskie ręce?
    A miała być repolonizacja banków, przedsiębiorstw - jest wyzbywanie się ich.
    Tak-tak, nie-nie?
    Co innego gadają, co inne robią!

  • kocurxtr

    Oceniono 19 razy 7

    "Jak powiedział Reutersowi wicepremier Mateusz Morawiecki, "zwykle droga do finalizacji takiej transakcji jest bardzo długa".

    czytaj: najpierw musimy ustalić wysokość łapówek i rozdać stołki w nowej spółce...

    i co pisiory ? takie same przekrętasy jak PO, w dodadku 'Polskie' przerobią na 'Chińskie'
    a tacy są podobno 'pro polscy'
    załgane skur.wysyny i tyle

  • tad-tad

    Oceniono 4 razy 4

    Platforma rozsprzedała Polski majątek, A PIS ODDA W PATRIOTYCZNE Chińskie rączki , wszak powszechnie wiadomo, że Polak Chińczyk , dwa bratanki , a i warto oddać nasze przedsiębiorstwa, w zarządzanie przedstawicielom tej niezwykle przyjaznej i demokratycznej nacji . ZAKŁAMANE SKU...ELE.

  • rocky.bravo

    Oceniono 5 razy 3

    Te "cenne berla rodowe" to dno - Chinczycy zrobia nam przysluga jak kupia ten syf za 200 mld dolarów (wycena 100% pakietu) i zdejma nam wszystkim z budżetu. Na swapach na rope naftowa poprzednie zarządy wtopily fortune (stad 500 mln na pokrycie tych strat w 2012 roku), bo zafiksowali cene powyżej 150 USD za barylke. Tumany.

    LOT trzeba sprzedać jak najszybciej, bo jak długo rzadza tam związki zawodowe, tak długo ta spolka będzie pozerala pieniądze podatnikow, na których koszt zyje 90% pracowników firmy.

    W 2014 roku 100 mln zysku operacyjnego (EBIT)? Swietny wynik, zatem EBITAR (uwzgledniajac raty leasingowe za samoloty) to powinno być jakies 300 - 350 mln - sprzedać to na wskaźniku 4 x EBITDAR o ile się da i SAYONARA.

  • cezarykaminski

    Oceniono 3 razy 3

    najpierw Polska wpompowała kilka miliardów dolarów w LOT a teraz można już go sprzedać. Polaczki wydymane po raz kolejny...

  • zawodnik.zdzisiek

    Oceniono 11 razy 3

    "LOT jest stosunkowo niewielkim przewoźnikiem, który w przyszłym roku będzie dysponował ośmioma Boeingami 787 Dreamliner. Firma obsługuje ponad 200 lotów dziennie i przewozi około 5 milionów pasażerów rocznie."

    gimbus tak napisał jakby cała flota LOTu składała się z mniej niż 10 samolotów

  • rainbow.warrior

    Oceniono 6 razy 2

    Jassne, sprzedać chińczykom. Kupią 49%, potem zadołują i pójdą w straty aby potem wyciągnąć "pomocną dłoń" i kupić resztę udziałów. Rząd już zapomniał jak działali Chińczycy przy budowie autostrad przed Euro2012, najpierw aby wygrać obiecywali konkurencyjne ceny, potem próbowali poprzez szantaż wyciągnąć więcej kasy, w końcu jak się nie udało to porzucili plac budowy.
    Wymienić kolesi na fachowców a nie sprzedawać firmy! Wcześniej PiS jęczał że nastąpiła wyprzedaż majątku narodowego a teraz sami to robią. Żałosne.

  • wiarus25

    Oceniono 4 razy 2

    No jeszcze tego brakowało aby Narodowego Przewoźnika wykupili brakoroby i tandeciarze.

  • naczelny_troll_forum

    Oceniono 2 razy 2

    Tak się zastanawiam, w czym to ma być lepsze? Ktoś już te akcje ma, czyli za nie zapłacił (chociażby podatkami i pracą pracowników tej i skoligaconych firm) i jest właścicielem, teraz te akcje sprzedaje, ktoś inny te akcje kupuje, płacąc za nie DOTYCHCZASOWEMU WŁAŚCICIELOWI i co? Zapewne nowy zrobi "restrukturyzację" :D

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX