Chińczycy przejmą LOT? Ta transakcja byłaby korzystna dla obydwu stron

Chiński przewoźnik Air China jest zainteresowany przejęciem 49 proc. akcji Polskich Linii Lotniczych LOT.

W ciągu kilku dni w Polsce ma się zjawić delegacja chińskiego inwestora, wtedy też dojdzie do rozmów obu stron, z udziałem przedstawicieli przewoźnika i resortu skarbu - podaje rp.pl.

Polski rząd szuka inwestora dla narodowego przewoźnika, gdyż nie może go wspomóc zastrzykiem finansowym. To efekt pomocy publicznej udzielonej LOT-owi w 2012 roku.

Korzyści dla obu stron

W grę wchodzi przejęcie 49 proc. udziałów w LOT, na tyle zezwala bowiem prawo Unii Europejskiej. Mówi się, że Chińczycy mieliby zapłacić za nie około 100 mln dolarów.
Transakcja mogłaby być korzystna dla obu stron. Polski przewoźnik chce bowiem rozwijać sieć połączeń w Azji, planuje loty do co najmniej jednego chińskiego miasta poza Pekinem. Chińczycy z kolei zainteresowani są inwestycjami w Europie, a Air China chce otworzyć połączenie z Warszawą.

Oba kraje deklarowały głębszą współpracę podczas wizyty przywódcy Chin Xi Jinpinga w Warszawie w czerwcu br.

Długa droga do końca transakcji

Nic nie wskazuje jednak na szybkie zakończenie rozmów. Jak powiedział Reutersowi wicepremier Mateusz Morawiecki, "zwykle droga do finalizacji takiej transakcji jest bardzo długa".

W środę rzecznik LOT Adrian Kubicki w komentarzu udzielonym agencji powiedział, że "nie ma wiedzy o współpracy kapitałowej LOT i Air China".

- Mamy komercyjną współpracę z Air China, którą chcemy rozwijać w odniesieniu do trasy Warszawa-Pekin - dodał Adrian Kubicki.

CHINA-WHO/XICHINA-WHO/XI POOL / REUTERS / REUTERS

Czy LOT przetrwa

To kolejna próba znalezienia inwestora dla LOT-u, jednej z najstarszych linii lotniczych na świecie, która od lat, z różnym skutkiem, stara się sprostać konkurencji tanich linii lotniczych czy większych tradycyjnych przewoźników. Wcześniej mówiło się o Turkish Airlines, niemieckiej Lufthansie i amerykańskim Indigo Partners.

W 2012 roku LOT został uratowany przed bankructwem dzięki pomocy publicznej w wysokości ponad 500 milionów złotych. W najlepszym od lat, 2014 roku, przewoźnikowi udało się nawet wypracować 99,4 mln zł zysku operacyjnego.

LOT jest stosunkowo niewielkim przewoźnikiem, który w przyszłym roku będzie dysponował ośmioma Boeingami 787 Dreamliner. Firma obsługuje ponad 200 lotów dziennie i przewozi około 5 milionów pasażerów rocznie.

Więcej o:
Komentarze (68)
Chińczycy przejmą LOT? Transakcja byłaby korzystna dla obydwu stron
Zaloguj się
  • blue911

    Oceniono 2 razy -2

    Chinole,blagam: przejmijcie cala Polske! Przeciez kraj rzadzony prez klechow daleko nie zajedzie. A do tego musimy utrzymac cala rodzine Kaczynskich,Dudow I Macierewiczow. Litosci !!!!

  • oglaszam_wszem_i_wobec

    Oceniono 1 raz 1

    Niech kupują chińczycy , wreszcie skończy się dokładanie podatków do wiecznie deficytowego LOT, który jedynie leasinguje DREAMLINERY !!!

  • slazur

    Oceniono 2 razy 0

    chańba. LOT to nie tylko biznes ale jedna z najmocniejszych kart promujących Polskę. Doceńmy to co wiele krajów postkomunistycznych już dawno i nieodwracalnie straciło. Mieliśmy swoją przygodę ze swissair i to wystarczy. Nie róbta co chceta z własnością narodu, a LOT to marka i to bardzo mocna. Nie trzeba być molochem by się chubić dokonaniami. To nie jest jakiś przewoźnik jak Ptyś czy Woźniak tylko szacowne Polskie Linie Lotnicze - szanujmy to co się uchroniło przed rozgrabieniem przez kacyków post-PZPR-owskich, Unią Wolności i PO. Nie mamy banków i najcennijeszych polskich firm, należą do różnych nacji jak KP do RPA (kto kto by pomyślał że Leszka będzi zachwalał ktoś kto do niedawna nie znał smaku innego niż banan i mleczko kokosowe). Ale nie rubcie z LOT-u chińskiego kurnika, błagam!!!!

  • tad-tad

    Oceniono 4 razy 4

    Platforma rozsprzedała Polski majątek, A PIS ODDA W PATRIOTYCZNE Chińskie rączki , wszak powszechnie wiadomo, że Polak Chińczyk , dwa bratanki , a i warto oddać nasze przedsiębiorstwa, w zarządzanie przedstawicielom tej niezwykle przyjaznej i demokratycznej nacji . ZAKŁAMANE SKU...ELE.

  • a.k.traper

    Oceniono 2 razy 0

    Tiaaa, same srebra rodowe, wytarte, nie czyszczone i pretensje do służby, że za darmo nie chce robić.
    Firmy są po to by przynosiły planowany zysk a nie ciągle wysysały z budżetu kasę potrzebną społęczeństwu w innych tematach.

  • rocky.bravo

    Oceniono 5 razy 3

    Te "cenne berla rodowe" to dno - Chinczycy zrobia nam przysluga jak kupia ten syf za 200 mld dolarów (wycena 100% pakietu) i zdejma nam wszystkim z budżetu. Na swapach na rope naftowa poprzednie zarządy wtopily fortune (stad 500 mln na pokrycie tych strat w 2012 roku), bo zafiksowali cene powyżej 150 USD za barylke. Tumany.

    LOT trzeba sprzedać jak najszybciej, bo jak długo rzadza tam związki zawodowe, tak długo ta spolka będzie pozerala pieniądze podatnikow, na których koszt zyje 90% pracowników firmy.

    W 2014 roku 100 mln zysku operacyjnego (EBIT)? Swietny wynik, zatem EBITAR (uwzgledniajac raty leasingowe za samoloty) to powinno być jakies 300 - 350 mln - sprzedać to na wskaźniku 4 x EBITDAR o ile się da i SAYONARA.

  • nil3

    Oceniono 1 raz 1

    ciekawe, że jeszcze kilka dni temu prezes LOT mówił, że LOT da sobie radę sam, bez udziału zewnętrznego inwestora. Dzisiaj już się mówi o chińskim inwestorze, o czym rzecznik LOT-u "nie ma wiedzy". No ta jak to jest? Firmą rządzi wicepremier Morawiecki?

  • ja5569

    Oceniono 2 razy 0

    Air China i tak ma latac do Warszawy. Wiec to moze byc interpretowane jak jakas fuzja sluzaca zmniejszeniu kosztow.

  • jur.jam

    Oceniono 4 razy 0

    Mamy rodowe srebra sprzedać Komunistom ????? Sprawdza się przepowiednia Lenina " Kapitaliści sprzedadzą nas sznur na którym ich powiesimy" tylko zamiast ZSRR zrobi to Chińska Republika Ludowa ...Chichot historii !!!!!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX