Amerykańscy naukowcy potrafią zrobić alkohol z powietrza. Odkryli to przez przypadek

Robert Kędzierski
Amerykańscy naukowcy opracowali metodę, która pozwala zmienić dwutlenek węgla pochodzący z atmosfery w alkohol etylowy czyli spiritus. Sposób na darmowe paliwo? To byłoby zbyt drogie.

Naukowcom z Narodowego Laboratorium Oak Range w Tennessee udało się opracować nową metodę przemiany dwutlenku węgla w etanol. Jak informuje ChemistrySelect proces, który odkryto odkryto podczas prac nad nieco innym projektem, może być potencjalnie wykorzystany do masowego zastosowania.

Czytaj też: Tanio już było. Podwyżki cen paliw wydają się nieuniknione.

Badacze zbudowali specjalny katalizator.

Wystarczyło zastosowanie nowego nanomateriału pokrywającego chip w rozmiarze zaledwie centymetra kwadratowego. Jego powierzchnia najeżona jest maleńkimi „kolcami” zbudowanymi z azotu, mającymi przekrój kilku atomów. Każdy z „kolców” znajduje się w osłonce węglowej, a całość zwieńczona jest maleńką kulką miedzi osadzoną na szczycie. Miedź działa jak mikroskopijny piorunochron, który przyciąga energię elektryczną, rozpoczynając proces przekształcania dwutlenku węgla i wody w alkohol. Następnie cząsteczki wędrują do osłonki węglowej, która kończy dzieło.

- wyjaśnia Aleksandra Stanisławska, współautorka blogu Crazy Nauka.

Grafenowe nanonurki służące do przemiany dwutlenku węgla w alkoholGrafenowe nanonurki służące do przemiany dwutlenku węgla w alkohol Fot. YouTube/Oak Ridge National Laboratory

Według Popular Science paliwo produkowane za pomocą katalizatorów mogłoby by być wykorzystywane w elektrowniach wiatrowych. Alkohol odzyskany z atmosfery mógłby być spalany podczas bezwietrznej pogody

Spiritus pozyskany nową metodą jest jednak zbyt drogi, by produkować go tanio. Proces wymaga sporo energii. Nie nadaje się też do celów spożywczych - wymaga destylacji, gdyż jest skażony szkodliwym dla zdrowia mrówczanem.

Zobacz także WIDEO: Czy to koniec ciężkich poranków? Powstał syntetyczny alkohol, który nie wywołuje kaca

• vladexpat

"Alkohol odzyskany z atmosfery mógłby być spalany podczas bezwietrznej pogody." - bo wiater mógłby płomień zdmuchnąć, "darmowe paliwo" - uzyskiwane w skomplikowanym, energochłonnym procesie fizyko-chemicznym. Kto pisze te teksty? Czy jest w redakcji portalu ktoś przynajmniej z maturą, nie mówiąc o wyższym wykształceniu w zakresie nauk ścisłych?

• stary.gniewny

Rezerwiści specjaliści pędzą bimber nawet z liści

• gnom_opluwacz

"Sposób na darmowe paliwo?"

Sam fakt, że stażysta w ogóle zadaje takie pytanie, świadczy o tym, że zupełnie, ale to zupełnie spał na lekcjach fizyki i chemii. Może więc słusznie został stażystą, tu przynajmniej większych szkód nie narobi. Strach pomyśleć, że mógłby mieć jakąś odpowiedzialną pracę - kopanie rowów, grabienie liści albo przycinanie trawy.

• zdzisiek66

"Spiritus pozyskany nową metodą jest jednak zbyt drogi, by produkować go tanio."

• klm747

darmowe paliwo? taa...
    a jakie koszty tych katalizatorów?

kolejny raz pismak Kędzierski udowadnia iż jest idiotą...

• stop_pis

A hamerykanscy finansisci już dawno temu nauczyli się robić z powietrza pieniądze, a reszta świata ma przez to problemy... ;)

• kwiatekkk

Oceniono 1 raz 1

" może być potencjalnie wykorzystany do masowego zastosowania".
    A nie lepiej brzmi "moze byc wykorzystany na wiele sposobow"?
    Ja wiem, ze na "odcinek naukowy" Agora pchnela najbardziej ociezalego umyslowo stazyste, ale sa kurcze jakies granice.

• lemimi