Volkswagen zapłaci 14,7 mld dolarów za skandal spalinowy. To jeszcze nie koniec

Daniel Maikowski
Ugoda z amerykańskim Departamentem Sprawiedliwości, Federalną Komisją Handlu i właścicielami samochodów z silnikami diesla będzie kosztować Volkswagena niemal 15 mld dol. To jedno z najwyższych odszkodowań w świecie biznesu. Ale nie najwyższe.

W ramach porozumienia, które zostało zatwierdzone przez sąd federalny, Volkswagen zobowiązał się do wykupu 475 tys. samochodów z wadliwymi silnikami diesla, w cenie, w której zostały one wcześniej sprzedane. Właściciele  pojazdów mogą również liczyć na dodatkowe rekompensaty w wysokości od 51 tys. do 10 tys. dol..

Z wyliczeń Reutersa wynika, że wykupienie pojazdów będzie kosztować niemiecką firmę ok. 10 mld dolarów. Kolejne 4,7 mld Volkswagen przeznaczy na realizację programów mających na celu zrównoważenie nadmiaru emisji spalin. Koncern zadeklarował już, że rozpocznie odkup feralnych samochodów w połowie listopada br.

Porozumienie dotyczy modeli Beetle, Golf, Jetta, Passat oraz Audi A3 z silnikami diesla 2.0, która były sprzedawane na amerykańskim rynku w latach 2009-2015.

VOLKSWAGEN-EMISSIONS/VOLKSWAGEN-EMISSIONS/ LUCY NICHOLSON / REUTERS / REUTERS

Volkswagen nie zapłaci najwięcej

Ugoda zawarta przez Volkswagena to największe tego typu porozumienie z udziałem koncernu motoryzacyjnego. W innych branża zdarzały się jednak skandale, które skutkowały znacznie wyższymi finansowymi konsekwencjami.

Wystarczy wspomnieć opiewającą na 246 mld dol. ugodę zawartą w 1998 roku przez producentów papierosów oraz 46 amerykańskich stanów, czy też ugodę zawartą przez koncern BP w następstwie eksplozji platform wiertniczej Deepwater Horizon, która kosztowała Brytyjczyków 53 mld dol..

Jednocześnie warto dodać, że dla Volkswagena to nie koniec wydatków związanych z aferą „dieselgate”. Niemiecki koncern musi rozwiązać problem 85 tys. aut z silnikami 3.0, a Departament Sprawiedliwości planuje nałożyć na firmę kary za naruszanie norm dotyczących emisji spalin. Na Volkswagena czekają też pozwy złożone przez 16 amerykańskich stanów, które mogą kosztować koncern dodatkowe miliardy dolarów.

We wrześniu 2015 r. światem motoryzacyjnym wstrząsnęła "afera dieselgate". Ujawniono, że w autach Volkswagena od 2009 roku montowano oprogramowanie, które pozwalało na manipulowanie wynikami pomiarów emisji z układu wydechowego i zaniżanie poziomu emisji tlenku azotu. Dotyczy to ok. 11 mln samochodów na świecie.

Skandal kosztował spółkę utratę wizerunku, miliardy dolarów, a wieloletni prezes Martin Winterkorn stracił stanowisko.

Więcej o:
Komentarze (36)
Volkswagen zapłaci 14,7 mld dolarów za skandal spalinowy. To jeszcze nie koniec
Zaloguj się
  • antoniferdynand

    Oceniono 18 razy 10

    Jedno mnie w tym wszystkim dziwi - ugoda jest zawierana pomiędzy koncernem VW a użytkownikami pojazdów przy czym skutki emisji toksycznych substancji ponad obowiązujące normy przekładają się na wszystkich użytkowników dróg i nie tylko. Racjonalnym byłoby gdyby odszkodowanie zostało przeniesione na fundusze związane z leczeniem i profilaktyką chorób onkologicznych i płucnych, a nie wsparcie prywatnych kieszeni. Wiem, że jest to USA niemniej coś tu nie halo.

  • mocno_kwasny

    Oceniono 14 razy 6

    w Europie tez ? brawo Bienkowska i Tusk wiedzialem ze sie wreszcie do czegos przydacie :-)

  • dziordzio1965

    Oceniono 12 razy 4

    Jakby u nas dziewuchy wyszły w czarnym proteście przeciw VW,
    to też by tyle zapłacili ?

  • mocno_kwasny

    Oceniono 8 razy 2

    Z wyliczeń Reutersa wynika, że wykupienie pojazdów będzie kosztować niemiecką firmę ok. 10 mld dolarów. Kolejne 4,7 mld Volkswagen przeznaczy na realizację programów mających na celu zrównoważenie nadmiaru emisji spalin. Koncern zadeklarował już, że rozpocznie odkup feralnych samochodów w połowie listopada br.

    po czym autka przerzucimy do Europy i zainstalujemy magiczny software i pchniemy eurokretynom jako "Clean diesel by VW" brawo gamonie

  • sselrats

    Oceniono 1 raz 1

    Niech sie VW cieszy ze go jeszcze Amerykanie nie wykopali z rynku jak Francuzow 30+ lat temu. Korea Poludniowa juz zakazala u siebie sprzedazy WSZYSTKICH Volkswagenow.

  • pierre_doleto

    Oceniono 1 raz 1

    Aby cała ta afera zokończyła się z ...sensem to w USA powinno ogłosić się program kontroli spalin w warunkach rzeczywistych i objąć nim absolutnie wszystkich producentów.
    Następnie ogłosić wyniki i..oddychać już "oczyszczonym" powietrzem.
    VW manipulował, ale de facto jest jedynie kozłem ofiarnym tej amerykańkiej farsy.

  • polokokt

    Oceniono 5 razy 1

    A w Europie? Pełen luzik, UE na czele z Niemcami, nie dadzą zrobić krzywdy VW. Doskonale widać, w czyim interesie działa UE.

  • ppgazeta

    Oceniono 6 razy 0

    Paru klientów kupujących uzywane VW zrobi na tym interes - kupili roczny/dwuletni samochód z większym przebiegiem - a dostaną zwrot jak za nowy...

  • piotr.mb

    0

    Ciekawe gdzie je sprzedadzą. Do Chin?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX