Lotnisko Chopina będzie rozbudowywane. Czekają jeszcze na decyzję rządu

- Przepustowość portu powoli się wyczerpuje. Planujemy rozbudowę terminalu Lotniska Chopina - mówi PAP dyrektor PPL Mariusz Szpikowski.

Z roku na rok, coraz więcej pasażerów korzysta z lotniska na Okęciu. W 2015 r. port przyjął ponad 11 mln osób, w tym będzie to ok. 12,7 mln podróżnych (6 grudnia Lotnisko Chopina obsłużyło 12-milionowego pasażera).

- W przyszłym roku może to być nawet 14 mln ludzi – prognozuje Mariusz Szpikowski, dyrektor zarządzającego lotniskiem Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze". - Oznacza to, że szacowana na lata przepustowość portu powoli się wyczerpuje. W związku z tym konieczna jest decyzja o jego racjonalnej rozbudowie. Dlatego wskazane jest przyspieszenie inwestycji w infrastrukturę, jakie były planowane w kolejnych latach – dodaje Szpikowski.

Około 45 proc. ruchu pasażerskiego na Lotnisku Chopina generują PLL LOT. A ten właśnie bije rekord pod względem liczby pasażerów, i ma bardzo ambitne plany na przyszłość.

Czytaj więcej: LOT bije rekord wszech czasów. Przewiózł najwięcej pasażerów w swojej historii

Więcej miejsca dla dreamlinerów

Na Okręciu rozważają m.in. modernizację oddanego do użytku w 2011 r. pirsu południowego, czyli przejścia łączącego lotnisko z samolotami. - Już teraz dosyć mocno zastanawiamy się nad jego rozbudową – mówi Szpikowski.

Pirs południowy obsługuje dziś pasażerów ze strefy Schengen, ale konieczna jest jego rozbudowa o strefę Non-Schengen, z którego odlatują pasażerowi m.in. do USA, Kanady, Chin, Wielkiej Brytanii czy Irlandii. - Rozbudowa pirsu zwiększyłaby np. liczbę rękawów, do których podstawiane są samoloty. Ze względu na rozwój siatki połączeń PLL LOT, linia będzie potrzebowała więcej rękawów dla m.in. swoich dreamlinerów – tłumaczy Szpikowski.

Koszt rozbudowy dziewięciu rękawów w pirsie południowym to ok. 80 mln zł.

W oczekiwaniu na decyzję rządu

W planach są też inne inwestycje, ale szersza rozbudowa lotniska na Okęciu zależy od decyzji rządu w sprawie Centralnego Portu Lotniczego.

- Decyzja o tym, czy powinien zostać wybudowany Centralny Port Lotniczy powinna zapaść już kilka lat temu, stanowiąc nieodłączny element Strategii Transportowej Kraju, która z kolei powinna być integralną częścią Strategii Rozwoju Kraju. Prace nad tym pierwszym tak strategicznie ważnym dokumentem zapoczątkował dopiero obecny rząd. Strategia ta jest potrzebna teraz, jak najszybciej. I jest to decyzja, którą może podjąć tylko rząd - zaznaczył Szpikowski.

Centralny Port Lotniczy miałby powstać pomiędzy Łodzią a Warszawą, docelowo miałby obsługiwać 50 mln pasażerów rocznie. Jego budowę już poparł prezes PLL LOT, ale w rządzie są wątpliwości co do tej inicjatywy.

Dobry rok PPL

Jak informuje Mariusz Szpikowski, Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” w pierwszych trzech kwartałach 2016 r. odnotowało ponad 200 mln zł zysku. To o 40 proc. więcej niż rok temu w tym samym okresie.

- Wynika on głównie ze wzrostu ruchu pasażerskiego oraz dyscypliny kosztowej. Spodziewamy się, że na koniec roku zostanie on utrzymany na podobnym poziomie - powiedział Szpikowski.

W latach 2013-2014 łączna strata PPL sięgnęła ponad 400 mln zł.

Więcej o:
Komentarze (47)
Lotnisko Chopina będzie rozbudowywane. Czekają jeszcze na decyzję rządu
Zaloguj się
  • antoniferdynand

    Oceniono 15 razy 13

    Obecna przepustowość Lotniska Chopina szacowana jest na 20 mln. pasażerów rocznie więc warto byłoby odnieść się w artykule do tej kwestii jeżeli jest to tematem publikacji. W tym roku Lotnisko wykorzysta więc 64% swoich aktualnych mocy przerobowych.
    To co jednak wydaje się właściwe to zatrzymanie rozbudowy cargo w tym miejscu i podjęcie strategicznej decyzji stopniowego przeniesienia tej funkcji na lotniska zlokalizowane poza terenem Warszawy. Nic bowiem nie stoi na przeszkodzie aby przesyłki i paczki obsługiwane były np. przez lotnisko w Modlinie, Radomiu czy zwłaszcza Łodzi - zlokalizowanej na przecinających się szlakach drogowych w sercu kraju. W ten sposób można byłoby wygospodarować obszar na dogodną rozbudowę terminali pasażerskich i dodatkowo zwolnić zajętość pasów startowych na rzecz dodatkowego ruchu pasażerskiego.
    To co byłoby niezwykle istotne z punktu widzenia komunikacji lotniska to dociągnięcie do niego odnogi metra jak ma to miejsce w przypadku większości liczących się lotnisk zlokalizowanych na terenach aglomeracyjnych Europy. Z metra Wilanowska do Okęcia brakuje zaledwie 1500m. (!!!), przy czym w połowie tego dystansu jest Galeria Mokotów - umownie strategiczny punkt dla zapewnienie dla efektywnego skomunikowania Mordoru z centrum Warszawy. Od Gal.Mok. brakujący dystans na Lotnisko to jakieś 700-800m. z czego jednak ostatnie 300 to już wykonany tunel dla potrzeb SKM i stacja końcowa, którą od ręki można adaptować dla potrzeb metra - wycofując mało popularną linię kolejową. W ten sposób relatywnie małym kosztem (1200m. nowego tunelu + 1 stacja) można skomunikować metrem Zagłębie Biznesowe na Służewcu oraz Lotnisko całkowicie zmieniając ich walory użytkowe. Ubocznym efektem byłaby tu zmiana pozycjonowania centrum biznesowego - która w tej konfiguracji stanowiłaby konglomerat z lotniskiem - oddalony od siebie 5 min. - co ma niebagatelne znaczenie w przypadku próby ściągnięcia tzw. usług wspólnych - globalnych korporacji.

  • justas32

    Oceniono 19 razy 13

    Dlaczego to lotnisko jest imienia Chopina a nie imienia Jezusa Chrystusa Króla Polski ?

  • pistolet_prezesa

    Oceniono 12 razy 12

    Darujcie sobie lotnisko centralne - ogarnijcie dobrze to, co już jest. Inwestujcie w Modlin i PRZELOTOWE połączenie kolejowe do Płocka (a ślepą kiszkę jak na Okęciu). Poza tym co do Okęcia:

    1. Przestawcie automaty do biletów na peron, a nie 50m od wejścia na stację, bo jak się kupuje bilet, to nigdy nie wiadomo, kiedy odjedzie jaki pociąg i jaki bilet w związku z tym najlepiej kupić. Ew. zamontujcie ekran z godzinami odjazdów.

    2. W kiblach jest coraz gorszy syf. Trochę obciach, zwłaszcza jak się przylatuje np. ze sterylnego Sztokholmu.

  • diabetyczka

    Oceniono 5 razy 5

    Lotnisko na Okęciu nie powinno zmienić nazwy w ramach dobrej zmiany z Chopina na Chrystusa króla Polski. Po prostu jest za małe i nie jest w związku z tym godne. Po to wybudujemy olbrzymi Centralny Port Lotniczy na chwałę Pana.

  • aronia0

    Oceniono 7 razy 5

    No nie wiem. Latam z lotniska Chopina i na lotnisko Chopina co dwa tygodnie (pracuje za granica, a co dwa tygodnie jade na dluzszy weekend do domu). Niezaleznie od dnia i pory dnia lotnisko wydaje sie byc pustawe. Gdzie jest ten duzy ruch? Proponuje zobaczyc lotniska w Brukseli czy Monachium - tam nieraz nawet trudno przejsc. A u nas spokoj, cisza, relaks, mnostwo miejsca (chociaz mogliby dostawc siedzenia w niektorych gate-ach, bo sa duze puste przestrzenie). Wiec po jaka cholere chca jeszcze budowac lotnisko centralne? Chyba zeby zarobili ci, co kupili tam ziemie i zeby zatrudnic swoich misiewiczow. Warszawa nigdy nie bedzie duzym hubem przesiadkowym - wyprzedzili nas inni i na potrzeby pasazerow obecne lotnisko wystarczy. Mozemy byc tylko lokalnych lotniskiem w duzym kraju, ktory oferuje dodatkowo loty przesiadkowe, ale nie jest konkurencyjne w stosunku do duzych hubow (chociazby z najblizszym Wiedniem). Zatem warto przestac marzyc i zajac sie ulepszeniem Chopina - np. wiecej toalet, wiecej miejsc do siedzenia, miejsca bardziej komfortowe (nie twarde plastiki, ale pufy, lezanki, jak gdzie indziej)poprawa zejscia/zjazdu z poziomu wylotow na przyloty (po przylocie i wejsciu przez rekaw), ktore jest za bardzo nachylone i bardzo niebezpieczne, jesli ktos ma nawet niewielka walizke na kolkach) i zadbanie, aby ceny w sklepach i knajpach nie byly tak koszmarnie drogie (nawet w porownaniu z innymi lotniskami). Ale u nas musi byc zawsze GIGANTOMANIA!!!

  • nieufamkobietom

    Oceniono 3 razy 3

    A Radom, co z Radomskim lotniskiem. O sorry, z portem zeglugi powietrznej.

  • y.woodoo

    Oceniono 4 razy 2

    Az tylu bedzie deportowanych odwiedzajacych stare smiecie? Niezle plany dobrej zmiany. W tym rozpedzie to moga przy swojej glupocie deportowac nawet Zyda Wielkiego Iszego, krola katolibanu.

  • ruski_serwer

    Oceniono 8 razy 2

    Może zacznijcie od podremontowania tego, co jest. Syf, grzyb w toaletach, ogólnie słabo to wygląda. Gdańsk, Wrocław, Katowice - stamtąd bierzcie przykład, bo daleko wam do nich.

  • Rob mik

    Oceniono 1 raz 1

    o co tu chodzi? przeciez ilekroc tam jade to puusto jest. 50 procent przepustowosci wykorzystanej. i to naogol zle bo rekawy puste stoja!! kto mowi o jakims 'ruchu'!! to jakis matrix jest..
    czy nikt nie ma oczu?
    pozatym po co samoloty cargo w centrum miasta????

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX