Chcą budować magazyny ponad chmurami. Dzięki temu przesyłki mogłyby szybciej dotrzeć do klientów

Amazon może kiedyś wysyłać drony z przesyłkami z magazynów ulokowanych w sterowcach, wysoko nad ziemią. Tak wynika z wniosku patentowego, który złożyła firma w amerykańskim Urzędzie Patentów i Znaków Towarowych. Nowy pomysł miałby ułatwić i przyspieszyć dostawy.

Wniosek patentowy Amazona został złożony dwa lata temu, a zatwierdzony w kwietniu tego roku, ale dopiero teraz wyszedł na jaw. Odkryła go Zoe Leavitt, analityczka firmy CB Insights.

Amazon nazwał swój pomysł "powietrznym centrum zaopatrzeniowym". Jak miałoby ono wyglądać? Sterowce krążyłyby wysoko nad miastami, na wysokości na przykład 45 tysięcy stóp - to 13,7 km, czyli powyżej pułapu dla komercyjnego ruchu lotniczego, a także ponad chmurami. Podniebnymi latającymi magazynami mogliby sterować ludzie lub roboty. Sterowce byłyby bazą zaopatrzeniową dla floty dronów. Te z kolei rozwoziłyby zamówienia do klientów, korzystając w początkowej fazie lotu z grawitacji. Nieco trudniejszy byłby powrót - ponieważ drony mogą w stanie utrzymać się w powietrzu tylko przez około pół godziny, inne urządzenia latające – na zasadzie regularnych promów - wspomagałyby je w powrocie do podniebnego magazynu.

Ilustracja z wniosku patentowego AmazonaIlustracja z wniosku patentowego Amazona Ilustracja z wniosku patentowego Amazona Źródło: amerykański Urząd Patentów i Znaków Towarowych

Amazon liczy, że ten sposób rozwożenia przesyłek dałby mu większą elastyczność, skrócił czas dostaw, firma nie musiałaby też budować tylu centrów dystrybucyjnych na ziemi. We wniosku patentowym Amazon podaje, że podniebne magazyny byłyby szczególnie przydatne na przykład w trakcie wielkich wydarzeń sportowych – wypełnione najchętniej kupowanymi przez kibiców towarami sterowce mogłyby przylatywać w pobliże stadionów.

Amazon nie zaczął jeszcze pracować nad magazynami w chmurach, na razie zabezpieczył tylko prawnie swój pomysł w amerykańskim biurze patentowym. Jego realizacja nie musi wcale nie być łatwa, poza wyzwaniami technologicznymi, pozostają kwestie bezpieczeństwa – jak operować w zatłoczonej przestrzeni powietrznej w okolicach dużych miast, gdzie bezpiecznie wylądować dronem z przesyłką, pytanie też, czy właściciele stadionów będą chcieli zrezygnować z zyskownych koncesji dla tradycyjnego handlu. Na razie Amazon pracuje dostarczaniem przesyłek za pomocą dronów z tradycyjnych, naziemnych magazynów. Na początku grudnia dokonał pierwszej takiej dostawy - była to paczka prażonej kukurydzy - do klienta w Wielkiej Brytanii.

Wniosek patentowy AmazonaWniosek patentowy Amazona Źródło: amerykański Urząd Patentów i Znaków Towarowych

Więcej o:
Komentarze (31)
Chcą budować magazyny ponad chmurami i dzięki temu szybciej dostarczać przesyłki do klientów
Zaloguj się
  • ulanzalasem

    Oceniono 6 razy 4

    Przestrzeń ponad naszymi głowami jest już sprzedana ? Poza tym czekam na..."napad rabusiów na sterowce ze sprzętem IT" xD

  • twojposel

    Oceniono 4 razy 4

    Niech jeszcze opatentują dostarczenie przesyłki przed jej zamówieniem. Na razie to nie mogę się pozbyć z powiadomień zas.anej aplikacji Amazon Shoping, która od pół roku usiłuje się zainstalować na moim telefonie.

  • wasiliuk

    Oceniono 3 razy 3

    Coś mi się wydaje, że pomysł służy jedynie temu, aby nazwę firmy odmieniano we wszystkich przypadkach i to w połączeniu ze słowami "innowacyjny", "przełomowy", itd.
    A paczki nadal będą szykować nie roboty, a robole za 100zł powyżej pensji minimalnej.

  • gazkom

    Oceniono 3 razy 3

    Skoro można opatentować kolor podeszwy buta, to i magazyn w sterowcu. Takich czasów dożyliśmy, że w niektórych krajach korporacje mają coraz większe prawa w zawłaszczaniu rzeczy do tej pory uważanych za zwykłe. Tylko czekać, jak ktoś opatentuje sobie alfabet.

  • srul_sznul_bajtelman_hajfa

    Oceniono 6 razy 2

    .
    Kompletna szajba i bulszit.
    .
    Prawo patentowe w USA to kupa gόwna.
    .

  • smiki48

    Oceniono 1 raz 1

    w urzędach patentowych jest mnóstwo podobnie głupich pomysłów, które nikt nigdy nie będzie realizować.
    Juz samo założenie, że sterowce będą znajdować się powyżej 13 tys. metrów jest idiotyczne z dwóch powodów. Po pierwsze im większa wysokość, tym nośność sterowca jest mniejsza, a po drugie taka wysokość przyjęto ze względu na ew. kolizje z samolotami. OK. A jak masowo latające w dół drony nie bedą kolidowały z ruchem lotniczym?

  • bad.mother

    Oceniono 1 raz 1

    Droga Pani Mario Mazurek, autorko "artykułu": tłumacząc z języka angielskiego warto pamiętać, że po polsku "commercial aircraft" to nie lotnictwo "komercyjne" ale "pasażerskie". Zaśmieca Pani głowy gimnazjalistom. Aha, i przydałoby się powołać na tekst, który Pani tłumaczy, a nie udawać, że się samemu napisało.

  • lidlaska

    Oceniono 1 raz 1

    co oni tak wciągają że mają takie pomysły

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX