Koleje dużych prędkości w Polsce mogą stać się faktem. Według Adamczyka jest tylko jeden problem

Jeśli tylko znajdą się na nie pieniądze. Takiego zdania jest minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

Adamczyk w wypowiedzi dla Informacyjnej Agencji Radiowej dodaje, że technicznie polscy projektanci jak i firmy budowlane są przygotowane do realizacji tego typu przedsięwzięcia.

W listopadzie o powstaniu "pewnego wariantu" szybkich kolei do 2020 roku mówił Mateusz Morawicki podkreślając, że w ministerstwie infrastruktury trwają prace nad projektem w tej sprawie.

"Przydałoby się, żebyśmy mieli szybsze koleje i w tym kierunku będziemy dążyć, aczkolwiek nie zapisaliśmy tego jako sztandarowy projekt, bo w ślad za tym musielibyśmy pokazać kilkadziesiąt miliardów na sfinansowanie. A tego dzisiaj nie mamy, bo przejęliśmy też pewną perspektywę, jeśli chodzi o unijne środki" - mówił w Sejmie wicepremier Morawiecki.

Jaki trasy?

Koleje dużych prędkości w założeniach mają połączyć ze sobą Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań, choć mówi się też o kilku innych miastach. Ich łączna przewidywana długość to ok. 460 km, a szacunkowy koszt budowy, to ok. 21 mld zł. Przewidywana szybkość podróżowania - 350 km/h

We wrześniu ubiegłego roku dziennik.pl informował, że od strony dokumentacyjnej prace dotyczące budowy kolei dużych prędkości są dość zaawansowane. Gotowe mają być m. in. studium wykonalności i projekt studia nad przygotowaniem trzech węzłów kolejowych.

Więcej o:
Komentarze (122)
Koleje dużych prędkości w Polsce mogą stać się faktem
Zaloguj się
  • japka_putina

    Oceniono 25 razy 25

    Moim zdaniem lot polskiej misji kosmicznej na Marsa również może dojść do skutku. Oczywiście jeśli znajdą się pieniądze. Muszą się znaleźć same, bo rząd nawet nie wie, gdzie ich szukać. Tak samo, jak pieniędzy na KDP.

  • lukasz2010

    Oceniono 19 razy 15

    Nie chcę kolei dużych prędkości. Niech będzie czysto w WC i punktualnie. 160 km/h to i tak dużo jak na nasz kraj.

  • gienygienz

    Oceniono 13 razy 11

    Nie ma co robić dwóch czy trzech wystawnych tras dużych predkości bo to wiąze się z ogromnymi nakładami finansowymi, a skorzysta na tym niewiele osób. Lepiej te pieniądze zainwestować w całą infeastrukturę. Zainwestować w całą sieć, aby z wielu miast dało się wyjechać pociągiem, który jedzie z prędkością 160 km/h. Polska nie jest na tyle rozległym krajem, aby kolej dużych prędkości poprawiała na tyle istotnie komunikację. Lepiej 30 min. wolniej ale nie tylko z Warszawy do 2+3 miast tylko do każdego dużego miasta w Polsce. Takie koleje dużych prędkości do bardzo duże nakłady na kilku trasach, drogie w eksploatacji i nie do wykonania przez polskie firmy. Kolej do 160 km/h to dużo więcej tras, dużo więcej podrużujących i technologia do zrealizowania przez polskie firmy.

  • seboc

    Oceniono 7 razy 5

    160km/h to normalna kolej miedzymiastowa w cywilizowanych krajach. Mozna np. podrozowac biletem miejskim.
    Powrot do standardow PRL to bedzie kolej szybkich predkosci w IV RP. Ale dno.

  • jag83

    Oceniono 4 razy 4

    Morawiecki znowu odlatuje i bajki opowiada. Najpierw każde miasto o 10 tys. mieszkańców musi mieć komunikacje kolejową (jak w Czechach), żeby WSZYSCY lub prawie wszyscy mogli jeździć do pracy, szkoły itd. - a nie tylko mieszkańcy paru największych miast. A te koleje wielkich prędkości to niech projektuje, jak już NIE BĘDZIE WPROWADZAŁ potwornego deficytu budżetowego. On ma chyba ADHD i dzień bez wielkiej bajki, zasługującej na pochwałę prezesa, uważa za stracony. A na Marsa nie chce lecieć? Czekamy.

  • van_norden

    Oceniono 3 razy 3

    Gdybyśmy tylko mieli blachę to zalalibyśmy świat konserwami. Ale nie mamy mięsa

  • sidamo

    Oceniono 3 razy 3

    Najpierw wyremontowac lokalne linie i dworce a potem brac sie za cos co sluzyc bedzie nielicznym...

  • polololo.ltd

    Oceniono 2 razy 2

    najpilniej należy KDP połączyć Rzeszów z Białymstokiem i Przemyśl z Kielcami, bez tych połączeń gospodarka piSSlandu zdechnie

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX