Wygląda na to, że Polacy znów pokochali pociągi. Z kolei korzysta najwięcej pasażerów od lat. Najmocniej rośnie PKP Intercity

Jak wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego, w ubiegłym roku z przejazdu pociągiem w Polsce skorzystały ponad 292 miliony pasażerów. To najwięcej od 14 lat. Chętniej jeździmy też pociągiem w dłuższe trasy.

Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego (UTK), w 2016 roku kolej przewiozła o 12 milionów (4,3 proc.) pasażerów więcej niż w rok wcześniej – było ich 292,4 mln. To najwięcej od 2002 roku, kiedy z tej formy transportu skorzystało 304,1 mln osób.

Rośnie prawie wszystkim, a najmocniej PKP Intercity, które w 2016 r. przewiozło o 23,5 proc. pasażerów więcej niż rok wcześniej – 38,5 mln. PKP SKM (kolejka trójmiejska) przewiozły 41,9 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 6,4 proc. Koleje Mazowieckie 60,9 mln, czyli o 3,7 proc. mniej. Najwięcej osób przewiozły pociągi Przewozów Regionalnych – 79,5 mln pasażerów, o 3,4 proc. więcej niż w 2015 roku.

źródło: UTKźródło: UTK źródło: UTK

Z danych UTK wynika też, że coraz chętniej wybieramy się pociągiem w dalszą podróż. Urząd nazywa ten wskaźnik pracą przewozową (iloczyn liczby pasażerów i odległości), który wyniósł 19,2 mld pasażero-kilometrów – o prawie 10 proc. więcej, niż w 2015 roku – czyli więcej osób wybrało przejazdy na większe odległości. Głównie chodzi tu o PKP Intercity, które ma największy udział w pracy przewozowej.

źródło: UTKźródło: UTK źródło: UTK

źródło: UTKźródło: UTK źródło: UTK

Prezes Urzędu Transportowego Ignacy Góra tak to tłumaczy w komunikacie:

Mamy za sobą dobry rok w przewozach pasażerskich. Ponad 290 milionów pasażerów oznacza, że podróżni wracają na kolej. To, co przekonuje do kolei to z pewnością nowy komfortowy tabor, a także coraz lepsze czasy przejazdu.

Sytuacja nie wygląda już tak dobrze w przypadku przewozów towarowych. Tu statystyki za 2016 rok wyglądają podobnie jak za 2015. Pociągami przewieziono 222,2 mln ton ładunków, minimalnie mniej, niż rok wcześniej, co wpisuje się w tendencję spadkową z ostatnich lat. Wyjątkiem był 2011 rok, kiedy koleją przewożono wyraźnie więcej kruszyw, piasku i żwiru w związku z inwestycjami przed Euro 2012.

Przewóz towarów kolejąPrzewóz towarów koleją Przewóz towarów koleją , źródło: UTK

Więcej o:
Komentarze (32)
Wygląda na to, że Polacy pokochali pociągi. Z kolei korzysta najwięcej pasażerów od lat. Najmocniej rośnie PKP Intercity
Zaloguj się
  • zdziwiony6

    Oceniono 15 razy 15

    Mnie to cieszy. Korzystam z kolei często i przyznaję, że jest coraz lepiej. Komfort jazdy i punktualność się poprawiają.

  • grma

    Oceniono 11 razy 11

    Wyniki PKP SKM, Kolei Mazowieckich i SKM Warszawa (KM + SKM Warszawa przewiozły więcej niż Przewozy Regionalne) pokazują jak duży potencjał jest do uwolnienia w innych aglomeracjach. Czyli perspektywa dużego wzrostu jest, pozostaje tylko tego nie zepsuć.

  • numer7my

    Oceniono 15 razy 11

    Dzięki peło i Panu WINA Tuska że z głową wykorzystali fundusze UE i oczywiście podatnikom z Niemiec i Francji szkoda tylko że to za chwilę szlag trafi

  • uthark

    Oceniono 4 razy 4

    Jeżdżę pociągiem dość regularnie, głównie na niedługich dystansach. Jazda pociągiem jest zdecydowanie bezpieczniejsza niż samochodem, znacznie mniej stresująca, można się zdrzemnąć, poczytać książkę. Tabor zdecydowanie poprawił się, punktualność również. Także jest dużo więcej dostępnych połączeń niż 10 lat temu, wszystko jest lepiej skomunikowane.

    W ub. roku pojechaliśmy na tydzień z Grudziądz do Wrocławia - oczywiście pociągiem, bo szybciej, taniej dla 3 osób i nie musiałem martwić się o samochód we Wrocławiu.

  • aron2004

    Oceniono 5 razy 3

    Widać że liczba pasażerów zaczęła rosnąć od 2014 kiedy wreszcie pozbyliśmy się ohydnego lewackiego Pendolino i wróciliśmy do Polskich Narodowych Wagonów z Dziurą w Podłodze Zamiast WC.

  • ezo-mir

    Oceniono 2 razy 2

    Bardzo ciekawe.
    Warto jeszcze porównać inwestycje w drogi i w kolej.
    Spadek pasażerokilometrów w latach 2008-2014 to w jakiejś mierze wpływ budowania autostrad.
    Wzrost od 2014 to wpływ nowego taboru.
    Szkoda że wydatki na kolej były tak małe i że nie inwestowano tyle w linie kolejowe. Wtedy konkurencyjność kolei byłaby jeszcze wyższa.

  • sidamo

    Oceniono 2 razy 2

    Jest lepiej,czysciej,punktualniej, ale czy dobra zmiana tego nie zniszczy...?

  • ulanzalasem

    Oceniono 1 raz 1

    Rośnie intercity co innym wycięto połączenia. TLK Warszawa Centralna - Kraków Główny to 2:40 za 78zł i 54 zł w drugiej klasie. Za to EIP i EIC to 2:15 czyli "aż" 25 minut szybciej, ale już 229zł i 135zł w drugiej klasie (ew. 199 i 125zł). Za cenę jednego biletu w EIP w drugiej klasie mamy prawie dwa w TLK, który jedzie tylko 25 minut dłużej.
    Niestety tych szybszych TLK w ciągu dnia są tylko trzy...o 5 rano o 14 i o 20. Gdyby było wymiennie jeden EIP/EIC i jeden szybki TLK...to mogłoby się okazać, że te niby szybkie (o 25 minut na takiej trasie) EIP i EIC...dwa razy droższe byłyby pustawe ;)

  • qlll

    Oceniono 1 raz 1

    A co w tym dziwnego. Wystarczyło skrócić czas przejazdu, poprawić warunki i obniżyć ceny. Jeszcze jakiś czas temu bilet kolejowy był droższy niż pokonanie tej samej trasy własnym samochodem, a czas przejazdu dużo dłuższy. Obecnie czas się skrócił na korzyść kolei, a ceny spadły na tyle, że samemu nie opłaca się jechać autem. Na niektórych odcinkach nawet 2 osoby wychodzą taniej niż auto. Do tego poprawiły się warunki, jest w miarę czystko, ciepło, dostęp do internetu..

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX