Ponad 40 mln zł kary dla Polkomtela i Cyfrowego Polsatu za te reklamy. Będą też musieli przez 30 dni kajać się w telewizji

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył milionowe kary finansowe na Polkomtel i Cyfrowy Polsat za wprowadzanie w błąd w kampaniach reklamowych oferty smartDOM i Power LTE. Polkomtel ma zapłacić 30,7 mln zł, a Cyfrowy Polsat 9,7 mln zł. Ponadto spółki przez 30 dni będą musiały emitować w telewizji ogłoszenia o wprowadzeniu w błąd klientów. Decyzja UOKiK nie jest prawomocna.

Sprawa dotyczy kampanii reklamowych ofert smartDOM i Power LTE w 2014 r. Pakiet usług obu spółek był najpierw reklamowany hasłem „Power LTE - Internet LTE bez limitu danych”, a następnie informacją, że można ów pakiet otrzymać wraz ze smartfonem, tabletem i telewizorem za 61 zł miesięcznie.

UOKiK, reagując na skargi klientów, wszczął postępowanie w sprawie tych reklam. Okazało się, że faktycznie warunki usług zdecydowanie odbiegają od przekazów marketingowych. „Rzeczywiste warunki promocji Power LTE ograniczały zarówno wielkość transferu (pakiety danych), jak i prędkość transmisji danych po wykorzystaniu pakietu, nawet do 32 kb/s. Konsument nie mógł też kupić pakietu usług telekomunikacyjnych ze smartfonem, tabletem i telewizorem za cenę 61 zł miesięcznie. W rzeczywistości oferta obejmowała tylko cenę za świadczoną usługę, a za sprzęt trzeba było zapłacić dodatkowo” – czytamy w informacji Urzędu.

.. źródło: UOKiK

 

.. źródło: UOKiK

- Praktyki obu spółek mogły spowodować straty finansowe u tych konsumentów, którzy zdecydowali się zawrzeć umowę w ramach promocji smartDOM i Power LTE. Oczywiście, reklama może przybierać różne konwencje, m.in. uproszczenia czy żarty. Nie może jednak wprowadzać w błąd co oferty przedsiębiorcy – upomina Marek Niechciał, Prezes UOKiK.

UOKiK nałożył na Polkomtel karę w wysokości 30,7 mln zł, a na Cyfrowy Polsat w wysokości 9,7 mln zł. Urząd nakazał też Polkomtelowi i Cyfrowemu Polsatowi emitowanie przez 30 dni, po 5 razy dziennie w paśmie wieczornym (18:30-22:00), ogłoszeń o wprowadzeniu klientów w błąd. Przynajmniej 50 proc. czasu emisji powinno być realizowane w telewizji Polsat.

To jedna z najbardziej dotkliwych kar nałożonych na spółki telekomunikacyjne.

Decyzje nie są ostateczne, Polkomtel i Cyfrowy Polsat mogą odwołać się do sądu. Zapytaliśmy obie spółki, czy planują podjąć takie kroki. Czekamy na odpowiedzi.

Zobacz także WIDEO: Zrobiłeś zakupy, ale towar okazał się wadliwy? Spokojnie, jesteś kryty... 

Więcej o:
Komentarze (101)
Ponad 40 mln zł kary dla Polkomtela i Cyfrowego Polsatu za te reklamy. Będą też musieli przez 30 dni kajać się w telewizji
Zaloguj się
  • starszy-65

    Oceniono 5 razy -5

    Mogę powiedzieć, że partia PIS nie należy do moich "ulubionych" ale zaczyna się coś dobrze dziać (tak na wzór zachodni) w prostowaniu reklam i to pochwalam bo jest w nich zbyt dużo kłamstw i nadużyć a pieniądze w RP zawsze się przydadzą.

  • tacx

    Oceniono 9 razy -3

    Nie wiem w czym problem. Użyte określenie "bez limitu danych" jest jak najbardziej zgodne z prawdą bo nikt nikomu nie zabrania ściągać ile zdoła. Limit dotyczy jedynie przepustowości czyli założenia lejka. na lejku dalej ma nieograniczoną ilość danych do pobrania - tyle że że przy 32kbs więc z natury rzeczy nie będzie to wiele, ale przekaz jest jak najbardziej zrozumiały.

  • thomasseyr

    Oceniono 10 razy -2

    Kara powinna również spotkać tą parę miernych aktorów, którzy tak zachwalają te "świetne" produkty Cyfrowego Polsatu i Plus w pseudo żartobliwych reklamach, i którzy pewnie nieźle dorobili się na tym wciskaniu kitu.

  • Grzegorz Pop

    Oceniono 1 raz -1

    a co z uzytkownikami, byłymi i obecnymi którzy dali się nabrac i ktorych reklmacje nie przyniosły żadnego skutku ???

  • rejestracjanowegokonta

    Oceniono 1 raz -1

    Z internetem jest tak, że oni mają LTE bez limitu danych. Limit jest natomiast poza LTE, gdybyś np był poza jego zasięgiem. Natomiast działa ten internet tak średnio. Za dnia i w nocy jest ok, natomiast w godzinach wieczornych łazi to słabo bo dużo ludzi siedzi na necie. Sam cyfrowy polsat jest kompletnie do bani. Wybór kanałów jest tragiczny, ale to chyba norma dla wszystkich dostawców. Polsat też lubi mieszać kanałami, raz coś jest, potem tego nagle nie ma w moim abonamencie. Tak, że człowiek nie wie za co w sumie płaci. Najbardziej irytują jednak ciągłe komunikaty o płatności abonamentu. Pojawiają się już dwa tygodnie przed terminem płatności. Spóźnisz się potem jeden dzień to już biją do ciebie mailami indykacyjnymi, smsami, nawet telefony z pogróżkami, że cię odłączą. Oni robią z tobą co chcą i się odnich niczego nie doprosisz, ale spróbuj się spóźnić jeden dzień z płatnością... Tragedia generalnie.

  • zerozer52

    Oceniono 1 raz -1

    Pomaga obicie ryja serwisantom.

  • lukamipisze

    Oceniono 3 razy -1

    A kiedy nałożą kary na PIS i Starszydło?
    Było w reklamie: 500+ na KAZDE dziecko, jest od drugiego dziecka
    Było podniesiemy KWOP, jest podniesione dla niektórych.
    itd.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX