Promocja tu, promocja tam. A Polacy? Mają to w nosie

Jedynie 14 proc. Polaków dokonało zakupu ze względu na impuls i atmosferę towarzyszącą wyprzedażom. Z promocji w ramach "czarnego piątku" skorzystało zaledwie 7 proc. z nas.

Polaków już nie tak łatwo skusić obniżkami cen - wynika z raportu KPMG „Promocje oczami klienta - czy faktycznie działają?”. Tłumów nie przyciągnął ani „czarny piątek”, kiedy z promocji skorzystało niespełna 7 proc. badanych, ani „cyfrowy poniedziałek”, który wzbudził zainteresowanie zaledwie 2 proc. z nas. Partner w dziale usług doradczych KPMG Jan Karasek jest zdania, że niewielka popularność tego typu akcji promocyjnych wynika m.in. z ich ograniczonej skali. Część sprzedawców nie objęła obniżkami wszystkich produktów, a rabat rzadko przekraczał 50 proc. 

W jego opinii, na atrakcyjność tych promocji wpływa też działalność globalnych sklepów on-line, które są w stanie zaproponować korzystniejsze oferty niż rodzimi sprzedawcy. Przykładem może być niemiecki oddział Amazona, który w „czarny piątek” za pośrednictwem swojego polskojęzycznego sklepu online oferował bezpłatną wysyłkę towarów, także do klientów w Polsce. Jak wynika z raportu, największym zainteresowaniem Polaków cieszą się cały czas wyprzedaże posezonowe, skorzystało z nich przeszło 40 proc. kupujących w czasie promocji.

Nie kupujemy pod wpływem chwili

Raport KPMG przeczy powszechnemu przekonaniu, że atmosfera promocji i przecen sprzyja nieprzemyślanym zakupom, dokonywanym pod wpływem impulsu. Z badań wynika, że postąpiło tak tylko około 14 proc. respondentów. Przeważająca większość korzystających z promocji konsumentów cyfrowych (63 proc.) zakupy te zaplanowała już wcześniej. Korzystną ceną kierowało się niemal 24 proc. uczestników promocji.

- Nawet w okresie atrakcyjnych promocji tylko co trzeci cyfrowy konsument decyduje się na kupno nieplanowanych produktów, a niecałe 10 proc. respondentów kupiło więcej niż dwa takie produkty. Jedynie 6 proc. badanych nabywało produkty planując zwrot egzemplarzy, które nie będą spełniały ich oczekiwań – pisze w komunikacie KPMG.

60 proc. badanych zadeklarowało, że cena była decydującym czynnikiem przy wyborze sprzedawcy bez względu na to, czy zakupy robione były w trakcie promocji, czy poza nią. Dla 35 proc. duże znaczenie mają doświadczenia podczas poprzednich zakupów, mogą one zaważyć na ostatecznej decyzji konsumentów.

Polacy zwracają ponadto uwagę na markę sprzedawcy, która jest swoistą obietnicą produktu zgodnego z oczekiwaniami i satysfakcjonującego poziomu obsługi klienta.

Więcej o:
Komentarze (58)
Promocja tu, promocja tam. A Polacy? Mają to w nosie
Zaloguj się
  • labeo

    Oceniono 1 raz 1

    Jakie promocje? W Polsce promocja polega na tym, że towar przecenia się o 5% lub przekreśla cenę, która nigdy nie istniała. Stąd promocje trwają 356 dni, bo ich po prostu nie ma. Jedne wielkie oszustwo i jak widać większość Polaków to wie. Pozostają jednak naiwni wierzący w -70%.

  • ranita_08

    Oceniono 2 razy 2

    Pamietam jedna taka "promocje" tuż po Nowym Roku. Tablety. Akurat szukałam dla siebie nowego, wiec oglądam. Jest Lenovo z czerwona metka bodajże 50% procent sale- 350 zł (wiem, ze normalnie kosztuje 600, wiec wzięłam). Idę do kasy a tam Pani mi mówi: 480 zł. Mówię jej, ze cena jest na polce inna, ona, ze nic nie wie i mogę to sobie wyjaśnić z kierownikiem. Oczywiście nie poszłam a tablet został u niej na kasie. Pewnie liczyli na to, ze znęcona nowym towarem, który już mam w łapkach, położę łaskę na te 130 zł i zapłacę. Nie. Nie zapłacę. Nigdy. Nienawiść oszustów. Wszystko.

  • ranita_08

    Oceniono 2 razy 2

    Wcale się nie dziwię. Na Zachodzie (mieszka tam kilkoro moich przyjaciół) sezon obniżek cenowych oznacza realne (czytaj: uczciwe) obniżenie ceny min. o 50%, u nas nie dość, ze np. odzież jest w o wiele gorszej jakości to jeszcze obniżki są o 5-10% i to pod warunkiem, ze sklep nie zawyży ceny wyjściowej, co sie często zdarza. Nie jestem aż takim baranem żeby sie na to nabierać.
    W Polsce praktycznie nie ma promocji, jest naciąganie klienta. Nie dość, ze mamy rzeczy znacznie gorszej jakości to jeszcze w wyższych cenach. W takiej sytuacji wolę kupować w sieci lub podczas pobytu ząb granica.
    Te szmaty, które leżą na półkach w "znanych sieciówkach" nie nadają sie, z uwagi na jakość materiału i nici, nawet do mycia podłogi. Są do założenia ewentualnie na raz.
    Wszędzie gdzie nie wejdę- widzę ścierki. Wszędzie niska jakość, wysoka cena i przecena 10% - traktowana jak dar od losu. No bez przesady.
    Do tego kolorystyka- pogrzebowo- trumniana. Czy wszystkie Polki chodzą na szaro, czarno, granatowo? Ewentualnie w ciemnym, zgniłym brązie i zgniłej zieleni? Fuj. Żałobne szmaty o niskiej jakości. Nie kupuje.

  • piotrus.zibi

    Oceniono 1 raz 1

    Bo to oszustwa, a nie promocje

  • micawber7

    0

    Obnizcie cene ziemniakow.

  • Łukasz Łukomski

    Oceniono 1 raz 1

    w PL to jest naciąganie i kombinacje a nie promocje...black friday to w ogóle smiechu warte,tylko chwyt marketingowy,black fridey to jest np.w stanach i w uk gdzie promocje siegają 70% a nie 15-10 jak w PL.

  • uthark

    Oceniono 2 razy 2

    Mam coś kupić, bo promocja? Pralka działa, zmywarka działa, lodówka działa, laptop działa. Po co mam kupować nowe?

  • e_gregor2

    0

    Byłem kiedys w USA na poczatku grudnia. Poszedłem do sklepu kupić ciepły zimowy płaszcz. Nauczowny polskimi doświadczeniami zignorowałem informację na drzwiach wejsciowych "50% sale". Znalazłem pasujacy mi płaszcz na którym wisiała meta z przeceną ze 149 na 79$. Poszedłem do kasy i się zaskoczyłem. Okazało się, że pomimo przekreślonej i obniżonej ceny za towar zapłaciłem połowę (i chyba jeszcze doszło parę procent podatku). w Polsce nie do pomyślenia

  • otopolskiepieklo

    Oceniono 1 raz 1

    bo nadal promocje są zwykle bezczenym oszustwem (przed promocja cna 10 po promocji cena 10 z zaznaczeniem, że niby przed promocja była 12)

    ale polecam wasz materiał o walce o powerbanki w arkadii.... to już nie jest promocja? a te Lidle (w pewnych regionach) z bijatykami...?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX