W Polsce ma powstać Centralny Port Lotniczy. Jest rekomendacja Komitetu Ekonomicznego rządu

Jak poinformował dziś minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął decyzję o rekomendacji budowy w Polsce Centralnego Portu Lotniczego. Pierwsza łopata na palcu budowy może zostać wbita "za kilka lat".

Według Adamczyka, jeśli chodzi i czas jego uruchomienia "to możemy sobie wyobrazić, że to (...) lata 2027-2028 najpóźniej. Jak podaje PAP, minister dopytywany o koszty takiej inwestycji, powiedział, że "są one trudne do wyliczenia". "Powstały, powstają podobne porty lotnicze w Europie, to jest cena od 20 do 30 mld (zł - PAP) średnio. Ale to przecież wszystko zależy od tego, jakie będą pochodne z analiz studiów wykonalności. (...) Do tego należy nie zapominać o połączeniach kolejowych i drogowych. One też determinują koszt realizacji takiego przedsięwzięcia" - powiedział.

Po co Polsce Centralny Port Lotniczy? Bo ruch na naszych lotniskach jest coraz większy. Według danych jakie przytoczył Adamczyk, przy średnio optymistycznych prognozach, liczba pasażerów w 2030 r. wyniesie 50 mln, a według bardzo optymistycznych - 60 mln.

Bardzo dobry rok dla polskich lotnisk

Tymczasem, polskie lotniska w ubiegłym roku obsłużyły blisko 34 mln pasażerów, czyli 12 proc. więcej niż w 2015 roku.

Zdecydowanym liderem wśród polskich portów lotniczych jest warszawskie Lotnisko Chopina, które obsłużyło 12,8 mln osób. Zarządzające nim Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (PPL) szacuje, że w ubiegłym roku zarobiło około 200 mln zł. To wzrost o 42 proc. wobec 2015 r. 12,8 mln pasażerów w 2016 roku to o 14,5 proc. więcej niż rok wcześniej. O 11,4 proc. wzrosła natomiast liczba operacji lotniczych, czyli startów i lądowań samolotów.

Spośród portów regionalnych najlepiej poradziło sobie lotnisko Kraków-Balice, które obsłużyło niemal 5 mln pasażerów, czyli 18,2 proc. więcej niż w 2015 roku.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson podkreśla, że dobre wyniki polskich lotnisk to efekt głównie działalności Polskich Linii Lotniczym LOT, a także przewoźników niskokosztowych jak Ryanair i WizzAir.

PLL LOT w 2016 roku obsłużył 6 mln 812 tys. pasażerów, aż o 1 milion więcej niż w 2015 roku. Polskie Linie Lotnicze LOT po restrukturyzacji rozbudowują siatkę połączeń, zwłaszcza na dalekich dystansach, np. do Tokio i Seulu. Zwiększyły liczbę miejsc o niemal 22 proc. Przewoźnik wznowił wiele połączeń m.in. do Zurychu, Barcelony czy Aten.

W 2015 roku Polacy w ruchu regularnym najczęściej wybierali się do Wielkiej Brytanii, a także do Niemiec, Norwegii i Włoch. W ruchu czarterowym międzynarodowym najchętniej Polacy najchętniej latali do Grecji, Hiszpanii, Bułgarii.

Więcej pracy na lotniskach

Wraz z liczbą pasażerów, przybywa także miejsc pracy na polskich lotniskach. Z szacunków Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych (ACI), wynika, że każdy milion obsłużonych pasażerów, to 750 nowych miejsc pracy.

WizzAir rozbudowuje swoją bazę w Katowicach – Pyrzowicach, co da 200 nowych miejsc pracy. Dzięki Ryanair na lotnisku w Balicach przybędzie 2000, a w Gdańsku 1100 miejsc pracy – pisze PulsHR.pl.

Zobacz też, jakich błędów unikać w budowaniu własnego biznesu. O swoich doświadczeniach opowiadają m.in. prof. Andrzej Blikle i projektantka mody Joanna Klimas:

Więcej o:
Komentarze (24)
W Polsce ma powstać Centralny Port Lotniczy. Jest rekomendacja Komitetu Ekonomicznego rządu
Zaloguj się
  • Szymon M

    Oceniono 14 razy 10

    "Po co Polsce Centralny Port Lotniczy? Bo ruch na naszych lotniskach jest coraz większy."

    Radom, Szymany i Zielona Góra nie dają już rady - taki tłok mają.

  • Gmf Cehlur

    Oceniono 13 razy 9

    Całkiem przypadkiem grunty pod to lotnisko są w posiadaniu słupów prominentnych działaczy PiS ktorzy je sobie zalatwlli 10 lat temu zanim wtedy ogłosili ten radosny pomysł, bo to już drugie podejście do sprawy.

    Lotnisko z braku kasy oczywiscie nie powstanie, no ale przeciez sam wykup ziemi przeprowadzić można, nie...?

  • lewulka

    Oceniono 13 razy 5

    Tu nie chodzi o lotnisko, bo na ch#j ono.
    Tu chodzi o to, że można je ochrzcić.
    Narodowe Centralne Lotnisko w Wolsce im. Prezesa Wszechświata
    albo skromniej - Międzygalaktyczne Lądowisko im. Zamachu Smoleńskiego.
    Lecimy bez pilota.

  • lao.premis

    Oceniono 3 razy 3

    Zobaczymy jakieś deu diligence albo wyniki badań rynkowych czy prognozy uzasadniające wydanie kilkudziesięciu miliardów na tą inwestycję, czy będzie jak w Radomiu ?

  • 1234qwerty

    Oceniono 2 razy 2

    To jeszcze może podacie wykonawcę i trochę szczegółów o nim a jak macie problem to przedruk z ANGORY z tego tygodnia. Polecam

  • qudaq

    Oceniono 2 razy 2

    Znakomite plany. Elektrownia atomowa, przekopana mierzeja, transkontynentalne lotnisko. Tyle, że kasiora w zagranicznych bankach, deficyt niszczący państwo. A księżycowe plany po zapaleniu ostatniej świeczki w intencji pomysłodawców, podążających w zaświaty przed oblicze koronowanych Królowej i Krola Polski. Ale porządzić tak ze dwadzieścia, a choćby dwanaście lat, to też cymes, nieprawdaż?

  • gazkom

    Oceniono 6 razy 2

    Jakaś informacja, gdzie ten port lotniczy miałby powstać?
    Centralny Port Lotniczy. CPL. Dobrze się domyślam, że pieszczotliwie bedzie nazywany CePeLią?

  • zacisze16

    Oceniono 4 razy 2

    Start do dobrego biznesu... budowa lotniska od podstaw... komuś się uda... a ktoś nie będzie miał dojść... czyli normalnie...

  • 1234qwerty

    Oceniono 1 raz 1

    A może prościej wybudować 8 km szybkiej kolejki do Modlina i połączyć oba lotniska tym bardziej że Modlin ma możliwość rozbudowy.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX