Gazeta.pl Next >  Biznes >  Unia daje nam kolejne miliardy, będzie '140 km nowych dróg'

Unia daje nam kolejne miliardy, będzie "140 km nowych dróg"

A A A

Umowy w sprawie unijnego dofinansowania podpisano wczoraj w Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Jest ich sześć, o łącznej wartości 4,92 mld zł, a unijne dofinansowanie to 2,5 mld zł. Pieniądze - ponad 86 mln zł - na zakup nowych radiowozów, mierników prędkości i terminali mobilnych, dostanie też policja.

"W sumie inwestycje te obejmują wybudowanie około 140 km nowych dróg w całości prawie dróg ekspresowych. Są to dwa odcinki drogi szybkiego ruchu S5, jeden odcinek drogi S8 oraz obwodnice dwóch miast: Wałcza i Kościerzyny. Projekt szósty dotyczy wsparcia policji w zakresie zakupu nowoczesnego sprzętu" - powiedział PAP wiceminister infrastruktury Witold Słowik.

Jakie drogi powstaną

W ramach dofinansowania powstanie 79 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S5 Poznań - Wrocław na odcinku Poznań – Kaczkowo. Wartość tego projektu to ponad 2,36 mld zł, z czego dofinansowanie UE to ponad 1,24 mld zł. Odcinkiem pojedziemy w 2019 r. Druga inwestycja to modernizacji ponad 21 km drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku od węzła Radziejowice do węzła Paszków. Jej wartość to 1,1 mld zł, a dofinansowanie z UE wyniesie 478 mln zł. Termin realizacji - 2020 r.

Kolejne projekty to, budowa dwóch obwodnic, Wałcza i Kościerzyny. Pierwsza z nich, w ramach drogi ekspresowej S10, ma mieć długość blisko 18 km, a termin realizacji to 2020 r. Państwo wyda na ten cel 538 mln zł, z czego 265 mln zł ma pochodzić ze środków unijnych. Z kolei obwodnica Kościerzyny ma mieć 8 km i będzie gotowa już we wrześniu tego roku. Koszt inwestycji to 237 mln zł, 148,3 mln zł da UE.

Całościowo, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to w tym roku kierowcy będą mogli korzystać z 338,3 km nowych dróg ekspresowych i 57,7 km nowych obwodnic klasy głównej przyspieszonej. Tak szacuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, choć zastrzega jednocześnie, że terminy zakończenia prac mogą się zmieniać, w związku z różnymi aspektami realizacji inwestycji, niezależnymi zarówno od wykonawcy, jak i zamawiającego.

Zobacz też: "Tutaj był Jarmark Europa, jeansy marmurkowe z Turcji, a ja chciałam Paryż sobie robić" - projektantka mody Joanna Klimas opowiada o początkach swojego biznesu:

Klimas: Tutaj był Jarmark Europa, jeansy marmurkowe z Turcji, a ja chciałam Paryż sobie robić [NEXT TIME]

Komentarze (175)
Unia daje nam kolejne miliardy, będzie "140 km nowych dróg"
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane