Z 14 lotnisk regionalnych tylko pięć zarabia. To się szybko nie zmieni

Marcin Kaczmarczyk
Tylko pięć na 14 regionalnych portów lotniczych w Polsce jest rentownych. I to się szybko nie zmieni. Tak uważa Artur Tomasik, prezes zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych.

Rentowne, jak zauważył Artur Tomasik podczas konferencji "Lotnictwo Nowej Generacji - Strategie, Technologie, Rozwiązania", są w Polsce te lotniska regionalne, które rocznie odprawiają ponad 1,5 mln pasażerów. To Kraków, Modlin, Poznań, Katowice-Pyrzowice oraz Gdańsk.

Zdaniem Tomasika pozostałe polskie porty lotnicze mają – jak cytuje go PAP – „trwale złą sytuację, obsługują 300-500 tysięcy pasażerów" rocznie. W związku tym regionalne władze muszą sobie odpowiedzieć, czy zgadzają się trwale dopłacać do portów lotniczych" - mówił.

Pięć rentownych lotnisk na 14 – to kiepski wynik. W Europie jest wyraźnie lepiej, choć też nie idealnie. Na Starym Kontynencie 51 proc. lotnisk nie ma zysków.

Czytaj więcej: Po Centralnym Porcie Lotniczym może powstać Centralny Dworzec Kolejowy.

Będzie lepiej? Niekoniecznie

Zdaniem Katarzyny Mętrak-Wacięgi z Urzędu Lotnictwa Cywilnego do 2030 r. ruch na polskich lotniskach będzie rósł o 5-6 proc. rocznie. W sumie w 2030 roku odprawią ok. 60 mln pasażerów. Dodała też na konferencji, że "mobilność polskiego społeczeństwa wyniosła w zeszłym roku 0,89 proc., a średnia dla całej Unii Europejskiej to 2,5 proc.". Mamy więc jeszcze sporo do nadrobienia.

Niestety, przed portami regionalnymi mogą pojawić się nowe zagrożenia. - Duży wpływ na liczbę pasażerów może mieć Brexit, bardzo dużo samolotów lata z Europy do Wielkiej Brytanii – zauważył cytowany przez PAP Leszek Chorzewski, p.o. prezesa, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin.

Tekst pochodzi z blogu "Subiektywnie o giełdzie i gospodarce".

Więcej o:
Komentarze (146)
Z 14 lotnisk regionalnych tylko pięć zarabia. To się szybko nie zmieni
Zaloguj się
  • zazwyczaj_nieomylny

    Oceniono 37 razy 27

    Tylko pięć rentownych? Daje to komuś do myślenia?
    W planach są kolejne, w tym jedno gigantyczne, dwa małe (na Żoliborzu i w Brzeszczach) oraz lądowisko na Kasprowym, bo ludzie się wkurzają, jak Andrzej zawłaszcza kolejkę.
    A że suweren musi za to wszystko płacić? Płaćcie i płaczcie, oni mają nas w dudzie.

  • ojtomek

    Oceniono 27 razy 15

    Autor zapomniał o Wrocławiu - tamtejszy port lotniczy miał w 2016 roku ponad 2,4 mln pasażerów (mniej niż Modlin, więcej niż Poznań)

  • kingaps

    Oceniono 8 razy 6

    Redaktor Kaczmarczyk chyba nie był na konferencji:
    Wynik netto
    Warszawa - 175.6 mln zł
    Kraków - 35 mln zł
    Gdańsk - 24 mln zł
    Katowice - 11 mln zł
    Wrocław - 9 mln zł
    ------
    Modlin - - 2,2 mln zł
    Poznań - - 3,0 mln zł
    Szczecin - - 6,0 mln zł
    Bydgoszcz - - 6,0 mln zł
    Rzeszów - - 18 mln zł
    Lublin - - 26 mln zł
    Łódź - - 55 mln zł

    Więcej analiz pasazer.com/news/32879/raport,tylko,piec,rentownych,lotnisk,w,polsce.html

  • kuranieptak

    Oceniono 11 razy 5

    Typowa GWniana informacja. Nawet ja laik, wiem, że lotnisko we Wrocławiu miało ok. 2 mln pasażerów.

  • otopolskiepieklo

    Oceniono 4 razy 4

    lotniska w dzisiejszych czasach zarabiaja zwykle ponad połowe na handlu a nie na 'odprawianiu' pasażerów

  • calmy

    Oceniono 4 razy 4

    Zastanawia mnie że ci sami obywatele, którzy popierają pisowskie "wstawanie z kolan" prowadzące do czupurnego izolacjonizmu, jednocześnie potrafią rozpaczać, że turystyka pada, lotniska nie zarabiają i obcy nie chcą do nas przyjechać.

  • wujek_samo_bro

    Oceniono 5 razy 3

    Zawsze, jak czuję się niepotrzebny - myślę o lotnisku w Radomiu. I od razu lepiej.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX