Blok jądrowy kosztuje tyle, co rok programu 500 plus. Minister: elektrownię trzeba zbudować

Rząd nie podjął jeszcze ostatecznej decyzji, ale minister energii jest pewny: elektrownia jądrowa w Polsce powinna powstać. Przy okazji ujawnił, jaki byłby koszt budowy jednego bloku - nieco większy niż rok 500 plus i mniejszy niż lotnisko centralne.

Minister energii Krzysztof Tchórzewski w wywiadzie udzielonym portalowi wnp.pl mówi, że elektrownia jądrowa w Polsce jest konieczna. Będziemy potrzebować coraz więcej energii, bo gospodarka się rozwija. Tradycyjne bloki węglowe zawyżają nam średnią emisji, a odnawialne źródła energii – na przykład wiatrowej - są nieprzewidywalne.

- A więc, żeby w dłuższej perspektywie czasowej - mając na uwadze następnych kilkadziesiąt lat - uzyskać średnią emisję zgodną z oczekiwaniami UE, to będziemy musieli dwa-trzy bloki jądrowe mieć. One są bowiem zeroemisyjne – mówi minister portalowi wnp.

Jego zdaniem, powinniśmy zacząć od budowy jednego bloku. Jeśli zdecydujemy się na to teraz, mógłby on być gotowy około 2030 roku.

Krzysztof Tchórzewski podał też, że koszt budowy jednego bloku jądrowego o mocy 1200 megawatów to około 24 miliardy złotych – dwa razy więcej, niż kosztuje budowa bloku węglowego, ale jego zdaniem jednocześnie nieco mniej, niż kosztuje morska farma wiatrowa.

To także trochę więcej, niż rząd planuje wydać w tym roku na program 500 plus – według założeń miał on wymagać 23 mld złotych, choć kilka dni temu wicepremier Mateusz Morawiecki powiedział, że może sięgnąć nawet 25 mld zł. Jeden blok jądrowy byłby też tańszy od lotniska centralnego, o którym ostatnio rząd PiS dużo mówi – na budowę takiego portu lotniczego moglibyśmy wydać nawet 30 mld zł.

Budowa elektrowni jądrowej wpisana jest w Strategię Odpowiedzialnego Rozwoju, ale resortowi nie podobał się zakładany model finansowania. Według wcześniejszych zapowiedzi ministra Tchórzewskiego, prace przygotowawcze do budowy trwają, a nowy model ma zostać opracowany do końca pierwszego półrocza 2017 r.

+++

Zobacz też, przed jakimi wyzwaniami trzeba stanąć, chcąc budować własny biznes w Polsce. O swoich doświadczeniach opowiadają m.in. współzałożyciel CD Projekt Michał Kiciński i Kamil Lodziński, założyciel serwisu podróżniczego Fly4free.pl:

Więcej o:
Komentarze (65)
Blok jądrowy kosztuje tyle, co rok programu 500 plus. Minister: elektrownię trzeba zbudować
Zaloguj się
  • crimen

    0

    Żarnowiec kosztował tylko 1 mld USD i był praktycznie gotowy, ale durnie ze styropianu dla poklasku motłochu wyrzuciły te pięniądze w błoto. Teraz trzeba wyłożyć 20 razy więcej. Może michnikoidy będą łaskawe przypomnieć nazwiska "mędrców", którzy zamknęli Żarnowiec!!!

  • Mark Arrow

    Oceniono 2 razy 0

    Koszt budowy to nie wszytko. Trzeba wkalkulować ogromne koszty likwidacji, zabezpieczenia zużytego paliwa itd. W razie awarii koszty będą niewyobrażalne. Niemcy mają nadmiar energii dzięki elektrowniom wiatrowym. U nas nie da się tego powtórzyć?

  • mb1958

    0

    Bzdura!
    Jest duzo innych mozliwosci, tylko trzeba je znalezc, tak jak to na przyklad robia w innych ROZWINIETYCH krajach......
    Z ambony w niedziele sie tego polacy nie dowiedza. :)

  • luxveritaspol

    Oceniono 1 raz 1

    Jasne trzeba zbudować. Dać zarobić miliardy Francuzom i Niemcom.
    No i styropiany przy żłobie też zarobią sobie.

  • drzejms-buond

    0

    kolejna wkurzająca informacja...zamykam te internety bo dziś nie dam rady...

  • robert koper

    0

    1 kw za 20 000 zł , z wegla 1kw -7 000 z fotowoltaniki 1 kw za 3 000 wiatr 4 000 -6 000 o kosztach paliwa i eksploatacji nie wspominam. Czas się obudzić bo zostaniemy z super-drogim prądem.

  • antoniferdynand

    Oceniono 2 razy 0

    Elektrownia Atomowa - zwłaszcza na pomorzu bedzie niezbedna zwłaszcza w kontekście dynamiki wzrostu motoryzacji elekrtycznej za 10-15 lat (czyli wcześniej niż powstanie elektrownia). Zupełnie chybiony jest jednak projekt CPL. Duże porty lotnicze to przede wszystkim narodowi przewoźnicy liniowi. Takie linie to przede wszystkim biznes, który jest skłonny zapłacić jakieś 2500 zł za lot na trasie europejskiej. Jeżeli wiec prywatny pasażer jeszcze długo nie bądzie w stanie zapłacić tyle za lot i wybierze low coas to CLP nie ma sensu bo biznes w ponad 90% chce latać do z Warszawy. To co jest możliwe i zasadne do wykonania to uznanie Balic, Pyrzowic i lotniska we Wrocławiu jako lotnisk prowincjonalnych standardem obsługi (chociaż niezwykle popularnych) i w ich miejsce utworzenie 1 europejskiego lotniska z prawdziwego zdarzenia, które zdolne byłoby konkurować z Okęciem. Lotnisko przy autostradzie Kraków-Katowice-Wrocław z odnogą szybkiej kolei było by w stanie osiągnąć efekt synergii tj. zaoferować połączenia i ceny, których w żaden sposób nie będzie w stanie zaoferować każde z nich z osobna. Dzisiaj trzeba kompletować 3 równoległe loty z Krakowa, Katowic, Wrocławia podczas gdy można by obniżyć koszty i ceny oferując np. jeden duży samolot lub połączenie, które w ten sposób zbuduje odpowiednie zainteresowanie.

  • lotto_1

    0

    Przy takiej kwocie da się uściubić parę milionów do partyjnej kasy i kilku kolesi z PiS

  • Zbigniew Durawa

    Oceniono 2 razy 0

    Mea maxima culpa: Milczenie Kościoła 21:50 w TVN7 Dokument poświęcony problemowi pedofilii w Kościele katolickim. Autorzy prowadzą śledztwo w sprawie molestowania przez księży ponad 200 głuchoniemych dzieci uczących się w katolickich szkołach.| HIT Dnia

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX