Gazeta.pl Next >  Biznes >  Udany debiut na warszawskiej giełdzie. Akcje Dino drożeją o niemal 12 proc.

Udany debiut na warszawskiej giełdzie. Akcje Dino drożeją o niemal 12 proc.

A A A
Sklep Dino.

Sklep Dino.

W środę na giełdzie w Warszawie zadebiutowały z niemałym sukcesem akcje polskiej sieci handlowej Dino Polska. W pierwszym dniu podrożały o 11,94 proc.

Ci którzy kupili akcje Dino Polska w ofercie publicznej mają się z czego cieszyć. Już sam początek notowań był niezły. Akcje spółki, do której w końcu ubiegłego roku należało 628 sklepów, wyceniane były na otwarciu sesji o 7,9 proc. powyżej ceny emisyjnej dla inwestorów indywidualnych. A potem w ciągu dnia podrożały o kolejnych kilka procent.

Akcje sieci handlowej cieszyły się przez cały dzień wielkim zainteresowaniem. Obrót sięgnął aż 380,5 mln zł – Dino był więc najbardziej aktywną spółką na GPW. Akcje drugiego pod tym względem Orlenu sprzedały się w środę na GPW za ledwo 106,5 mln zł.

Notowania Dino Polska w pierwszym dniu na GPW.Notowania Dino Polska w pierwszym dniu na GPW. Investing.com

Debiut Dino był więc co najmniej tak samo udany, jak wcześniej sprzedaż akcji spółki w trakcie oferty publicznej. Dino sprzedało wtedy 48,04 mln akcji w cenie 34,50 zł dla inwestorów instytucjonalnych i 33,50 zł dla inwestorów indywidualnych. Dzięki temu wartość oferty sięgnęła 1,65 mld zł – przez co było to największe IPO (sprzedaż akcji w ofercie publicznej) w Warszawie od ponad trzech lat i drugie pod względem wielkości wśród polskich prywatnych spółek w historii warszawskiej giełdy.

Co również znamienne w trakcie IPO cena akcji dla inwestorów instytucjonalnych przekroczyła maksymalną cenę z oferty. Takie coś w wypadku naszego parkietu zdarzyło się tylko raz w przeszłości.

Niestety w środę radość inwestorów indywidualnych z udanego debiutu przysłaniał nieco fakt, że w ich portfelach było mniej akcji niż chcieli ich kupić. Tylko około 5 proc. wszystkich sprzedawanych akcji w ofercie publicznej spółki trafiło do inwestorów indywidualnych. A popyt na te akcje był ogromny – firma sprzedała je z redukcją na poziomie 75 proc.

Czytaj więcej: Dyskonty już nie dla wszystkich. Sklepy jak Żabka lub Dino podgryzają Biedronkę.

Ambitne plany

Udany debiut giełdowy i wcześniej duża redukcja zapisów na akcje w ofercie publicznej sugerują, że inwestorzy uwierzyli w ambitne plany zarządu Dino Polska.

Spółka chce otwierać około 100 sklepów rocznie i do końca do końca 2020 roku mieć ich ponad 1200. Zamierza też wybudować nowe centrum dystrybucyjne, zmodernizować jeden zakład mięsny i zbudować od zera drugi.

Zarząd ponadto szacuje, że w Polsce jest miejsce nawet na 2700 sklepów marki Dino.

Ile już zarabia Dino? Sporo. W ubiegłym roku spółka zarobiła na czysto 151,2 mln zł (wzrost o 23,7 proc. w stosunku do danych z 2015 roku) przy przychodach na poziomie niecałych 3,4 mld zł.

Po wzroście cen akcji na debiucie wzrosła też wartość rynkowa Dino. Na zamknięciu spółka była wyceniana na 3,68 mld zł.

Tekst pochodzi z blogu „Giełda i gospodarka.pl”

Polecamy
Komentarze (6)
Udany debiut na warszawskiej giełdzie. Akcje Dino drożeją o niemal 12 proc.
Zaloguj się
  • radon13

    Oceniono 1 raz 1

    W PIS nie ma żadnych własnych inicjatyw , oprócz kościelnych. Po prostu próbny balon. Absurdalny bo powodował wprowadzenie oprócz VAT-u nowego podatku dla firm na wszystkie etapy produkcji i dystrybucji , co by spowodowało zakupy wszystkiego z importu .

  • g2cos7alfa

    0

    Nie dawajcie takich infantylnych tytułów. Zamiast "konkurenta Biedronki" (to jej ukryta reklama?) napiszcie "Dino". Czy to prostsze, tak po prostu...

  • wyborczapropaganda

    0

    Nie mogę doczekać się skowytu lewactwa i latryny wyborczej po wygranej Le Pen.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX