Gazeta.pl Next >  Biznes >  Szybciej dojedziemy pociągiem do Zakopanego. Tylko najpierw trzeba wydać ponad 300 mln zł

Szybciej dojedziemy pociągiem do Zakopanego. Tylko najpierw trzeba wydać ponad 300 mln zł

A A A
.

.

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na prace na linii Chabówka - Zakopane. Po zakończeniu modernizacji przejazd między tymi miejscowościami ma skrócić się o ok. 30 minut. Koszt projektu jest szacowany na 330 mln zł i jest realizowany ze środków budżetowych. Inwestycja na odcinku Chabówka - Zakopane jest częścią projektu modernizacji całej trasy z Krakowa do Zakopanego.

Prace na linii Chabówka – Zakopane obejmą m.in. wymianę ponad 44 km torów, przebudowę 18 mostów i 5 wiaduktów kolejowych czy modernizację 62 przejazdów kolejowo-drogowych.

W samej Chabówce powstanie nowy, dodatkowy przystanek, a także łącznica, dzięki której pociągi nie będą już zmuszone zmieniać kierunku jazdy. Ponadto przebudowane zostaną perony na 12 stacjach i przystankach: Chabówka, Rokiciny Podhalańskie, Raba Wyżna, Sieniawa, Pyzówka, Lasek, Nowy Targ, Szaflary, Szaflary Wieś, Biały Dunajec, Poronin, Zakopane.

Według planów PKP PLK, umowa z wykonawcą inwestycji miałaby zostać podpisana jeszcze w tym roku. Prace miałyby zakończyć się w 2021 r.

Inwestycja na odcinku Chabówka – Zakopane (to linia kolejowa nr 99) to część większego projektu „ Prace na liniach do Zakopanego nr 97, 98 , 99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane”. Wartość całego projektu to 950 mln zł.

Jak informuje PKP PLK, w styczniu ogłoszono przetarg za ponad 230 mln zł na zaprojektowanie i wykonanie prac na odcinku linii nr 97 Skawina - Sucha Beskidzka oraz na zaprojektowanie robót dla budowy łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej. Już w połowie roku, dzięki nowej łącznicy w Suchej Beskidzkiej, czas przejazdu pociągów na linii Kraków - Zakopane skróci się o kwadrans. Pod koniec 2017 r., po zakończeniu budowy łącznicy między stacjami Kraków Zabłocie a Kraków Krzemionki, podróżni dzięki ominięciu stacji Kraków Płaszów przy wyjeździe z miasta będą oszczędzać kolejne 15 minut.

Wszystkie rozwiązania łącznie mają docelowo skrócić podróż pociągiem z Krakowa do Zakopanego o ok. 1 godz. i 15 minut. Dziś trwa ona ok. 3,5 godz.

+++

Zobacz też, z jakimi wyzwaniami muszą się liczyć prowadzący własny biznes w Polsce:

Polecamy
Komentarze (49)
Szybciej dojedziemy pociągiem do Zakopanego. Tylko najpierw trzeba wydać ponad 300 mln zł
Zaloguj się
  • Oceniono 7 razy 5

    Widzę, że wśród wielu mit Luxtorpedy wiecznie żywy.

    Luxtorpeda to ciasny szynobus, w którym nie można było nawet wstać, do tego bilet był bardzo drogi. 2:18 to był jednorazowy rekord, bez innych pociągów na trasie, ze wstrzymaniem ruchu itp. Planowo najszybciej było 2:45.

    Co to za porównanie 22 tonowego wagonika na 50 osób do kilkuset tonowego komfortowego składu EIC na kilkaset osób. EIC obecnie jedzie 3:08, w grudniu tego roku EIC/Pendolino powinno jechać 2:30, po zbudowaniu łącznicy w Chabówce 2:15. Więcej z tej linii nie wyciśnie, ale już alternatywa dla autobusów będzie.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX