;

Szybciej dojedziemy pociągiem do Zakopanego. Tylko najpierw trzeba wydać ponad 300 mln zł

.

. (źródło: PKP PLK)

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na prace na linii Chabówka - Zakopane. Po zakończeniu modernizacji przejazd między tymi miejscowościami ma skrócić się o ok. 30 minut. Koszt projektu jest szacowany na 330 mln zł i jest realizowany ze środków budżetowych. Inwestycja na odcinku Chabówka - Zakopane jest częścią projektu modernizacji całej trasy z Krakowa do Zakopanego.

Prace na linii Chabówka – Zakopane obejmą m.in. wymianę ponad 44 km torów, przebudowę 18 mostów i 5 wiaduktów kolejowych czy modernizację 62 przejazdów kolejowo-drogowych.

W samej Chabówce powstanie nowy, dodatkowy przystanek, a także łącznica, dzięki której pociągi nie będą już zmuszone zmieniać kierunku jazdy. Ponadto przebudowane zostaną perony na 12 stacjach i przystankach: Chabówka, Rokiciny Podhalańskie, Raba Wyżna, Sieniawa, Pyzówka, Lasek, Nowy Targ, Szaflary, Szaflary Wieś, Biały Dunajec, Poronin, Zakopane.

Według planów PKP PLK, umowa z wykonawcą inwestycji miałaby zostać podpisana jeszcze w tym roku. Prace miałyby zakończyć się w 2021 r.

Inwestycja na odcinku Chabówka – Zakopane (to linia kolejowa nr 99) to część większego projektu „ Prace na liniach do Zakopanego nr 97, 98 , 99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane”. Wartość całego projektu to 950 mln zł.

Jak informuje PKP PLK, w styczniu ogłoszono przetarg za ponad 230 mln zł na zaprojektowanie i wykonanie prac na odcinku linii nr 97 Skawina - Sucha Beskidzka oraz na zaprojektowanie robót dla budowy łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej. Już w połowie roku, dzięki nowej łącznicy w Suchej Beskidzkiej, czas przejazdu pociągów na linii Kraków - Zakopane skróci się o kwadrans. Pod koniec 2017 r., po zakończeniu budowy łącznicy między stacjami Kraków Zabłocie a Kraków Krzemionki, podróżni dzięki ominięciu stacji Kraków Płaszów przy wyjeździe z miasta będą oszczędzać kolejne 15 minut.

Wszystkie rozwiązania łącznie mają docelowo skrócić podróż pociągiem z Krakowa do Zakopanego o ok. 1 godz. i 15 minut. Dziś trwa ona ok. 3,5 godz.

+++

Zobacz też, z jakimi wyzwaniami muszą się liczyć prowadzący własny biznes w Polsce:

Zobacz także
  • Rząd chce zmian w prawie, które mogą uderzyć w Ubera Rząd bierze się za Ubera. Nadchodzą zmiany w prawie. Nowe obowiązki dla kierowców
  • Brytyjskie media: Theresa May obieca w kampanii wyborczej zamknięcie brytyjskiego rynku pracy dla Polaków
Komentarze (49)
Szybciej dojedziemy pociągiem do Zakopanego. Tylko najpierw trzeba wydać ponad 300 mln zł
Zaloguj się
  • frostu

    Oceniono 7 razy 5

    Widzę, że wśród wielu mit Luxtorpedy wiecznie żywy.

    Luxtorpeda to ciasny szynobus, w którym nie można było nawet wstać, do tego bilet był bardzo drogi. 2:18 to był jednorazowy rekord, bez innych pociągów na trasie, ze wstrzymaniem ruchu itp. Planowo najszybciej było 2:45.

    Co to za porównanie 22 tonowego wagonika na 50 osób do kilkuset tonowego komfortowego składu EIC na kilkaset osób. EIC obecnie jedzie 3:08, w grudniu tego roku EIC/Pendolino powinno jechać 2:30, po zbudowaniu łącznicy w Chabówce 2:15. Więcej z tej linii nie wyciśnie, ale już alternatywa dla autobusów będzie.

  • pilotpirx2

    Oceniono 6 razy 4

    A co z Zakopianką od Rabki do,Zakopanego Ha Ha?

  • pilotpirx2

    Oceniono 5 razy 3

    A z Katowic do Krakowa (80 km) nadal prawie .... 2 godziny - średnia szybkość pociągu 45 km/h !!!!!

  • europejczyk17

    Oceniono 1 raz 1

    "Wszystkie rozwiązania łącznie mają docelowo skrócić podróż pociągiem z Krakowa do Zakopanego o ok. 1 godz. i 15 minut".
    Dziwi mnie, że jak dotąd nikt tego czasu przejazdu (1:15) nie skomentował. Taki czas na obecnej trasie, nawet po jej modernizacji jest całkowicie nierealny. Należałoby tą linię zbudować od nowa, nowym krótszym śladem i z licznymi tunelami. To są jednak gigantyczne koszty, więc nikt tego obecnie nawet nie planuje. Tym niemniej szkoda. Rosjanie zbudowali taką linię przed Igrzyskami w Soczi (do Krasnej Polany). Pomijając w tym miejscu kontrowersje związane ze sposobem budowy i finansowania tej linii oraz biegnącej obok drogi ekspresowej - to oczywiście super sprawa (korzystałem zarówno z pociągu jak i drogi).

  • dbs2004

    Oceniono 1 raz 1

    Too little, too late

  • ambx

    Oceniono 1 raz 1

    ...i wtedy po jakichś 90 latach przechodzone Pendolino po kapitalnym remoncie, w końcu pobije kolejowy rekord trasy Kraków - Zakopane, ustanowiony w 1936 roku przez Lux - Torpedę. Nadal wynosi on 2 godz. 18 minut. Był to nowoczesny (jak na tamte czasy) spalinowy szynobus produkcji austriackiej, chyba Austro - Daimler. Zabierał jakieś 100 osób. Ale będzie feta z góralską muzyką! Poleje się beczka Łąckiej Śliwowicy! Góralom wzrośnie libido i przyrost naturalny! I czy to nie jest warte tych marnych paru miliardów, w większości od "ciotki unry"?

  • mesio557

    Oceniono 5 razy 1

    W latach 30. XX wieku na polskich torach pojawił się pociąg SAx 90080 znany jako Luxtorpeda. Ten aerodynamiczny spalinowy pociąg kursował na trasie do Zakopanego i w roku 1936 ustanowił rekord szybkości przejazdu na trasie Kraków - Zakopane na 2 godziny 18 minut. Do dzisiaj ten rekord nie został pobity.

    Czytaj więcej: inforail.pl/rekord-luxtorpedy-na-trasie-do-zakopanego-caly-czas-najszybsza_more_79933.html

  • siwywaldi

    Oceniono 6 razy 0

    He, he....
    Racjonalizatorom skromnie zwrócę uwagę, że już za komuny w czasach Gomułki, do Zakopanego jeździł express o nazwie Tatry, który trasę z Warszawy pokonywał chyba o godzinę SZYBCIEJ niż dziś - i to bez jazdy Magistralą !

    Tajemnica szybkiego pokonywania najtrudniejszego odcinka Zakopane - Kraków Płaszów, tkwiła w DWÓCH dopiętych na stałe lokomotywach z obsługą, dzięki którym CZTEROKROTNA wówczas zmiana kierunku jazdy, trwała około 1 minuty. Tyle samo mniej więcej trwały postoje na stacjach.

    Pomysł wzorowany był na przedwojennej przystosowanej do ruchu dwukierunkowego Lux-torpedzie, zakupionej właśnie w celu obsługi tej linii.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najnowsze informacje