Gazeta.pl Next >  Biznes >  Akcje producenta lalki Barbie ostro w dół. Wszystko przez fatalną sprzedaż

Akcje producenta lalki Barbie ostro w dół. Wszystko przez fatalną sprzedaż

A A A
Lalka Barbie będzie mogła rozmawiać z dzieckiem

Lalka Barbie będzie mogła rozmawiać z dzieckiem

Sprzedaż lalki Barbie, czołowego produktu największego koncernu zabawkarskiego na świecie, firmy Mattel, systematycznie spada. I co za tym idzie, systematycznie spadają też zyski firmy.

W pierwszym kwartale tego roku spadek sięgnął 13 proc. Był to drugi z rzędu kwartał gorszej sprzedaży lalki. Łączna sprzedaż firmy w pierwszym kwartale obniżyła się jeszcze bardziej, bo aż o 15,4 proc. i wyniosła 735 mln dolarów (przy prognozie mówiącej o ponad 800 mln dolarów). To najgorszy wynik od 2009 roku.

Problem ze spadkiem sprzedaży nie dotyczy jednak tylko lalki Barbie. W pierwszym kwartale tego roku o ponad 9 proc. spadła także sprzedaż zabawek z serii Fisher-Price. Do firmy należą też m.in. lalki Monster High, zabawki z serii Hot Wheels i Matchbox, czy Masters of the Universe.

W efekcie, akcje spółki na giełdzie w USA tracą dziś ponad 10 proc. i są na poziomie najniższym od ponad roku. Z jedną płaci się nieco ponad 22 dolary, podczas, gdy jeszcze w sierpniu ubiegłego roku było to nawet 34 dolary.

Kurs akcji Mattel 1 rok.Kurs akcji Mattel 1 rok. investing.co

Nierealistyczny obraz kobiecego ciała

Co do samej lalki Barbie, to od lat spotyka ją krytyka za nierealistyczny, mocno odbiegający od rzeczywistości obraz budowy kobiecego ciała. Krytycy wskazują, że może mieć to zły wpływ na rozwój dziewczynek, z powodu dostarczania nierealnych wzorców. Stąd też ostatnie działania koncernu, polegające na wprowadzeniu do oferty Barbie o nowych kształtach ciała.

Same te działania nie wpływają pozytywnie na wyniki koncernu. Od dłuższego czasu Mattel boryka się z trudnościami. Oprócz sygnalizowanego wcześniej spadku sprzedaży, zmuszony jest ciąć ceny, rosną też zapasy produktów. Firma utraciła także, na rzecz swojego głównego konkurenta Hasbro, bardzo ważną licencję na produkty Disneya. Hasbro odniósł spektakularny sukces po wygraniu praw do sprzedaży zabawek opartych na licencji księżniczek Disneya, wliczając w to postać Elsy z Frozen. Umowa, którą poprzednio miał Mattel wygasła w zeszłym roku.

Nowy szef i plan poprawy wyników

W lutym dyrektorem naczelnym Mattel został Margo Georgiadis, który wcześniej pracował, między innymi w Google. Planuje on rozwój zabawek z wykorzystaniem elementów elektroniki i zwiększenie ich udziału w sprzedaży w ciągu najbliższych kilku lat. Chce także  rozwijać się biznesowo w Azji. Służy temu nawiązanie współpracy z Alibabą, gigantem internetowym z Chin. W planach jest prowadzenie przez niego sprzedaży detalicznej firmy.

+++

Zobacz też, z jakimi wyzwaniami muszą się liczyć prowadzący własny biznes w Polsce:

Polecamy
Komentarze (12)
Akcje producenta lalki Barbie ostro w dół. Wszystko przez fatalną sprzedaż
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane