Wielki tunel połączy wyspy Wolin i Uznam. Podpisano umowę na inwestycję wartą prawie 1 mld zł

Daniel Maikowski
W piątek w Świnoujściu podpisano umowę na dofinansowanie z funduszy UE budowy tunelu pod cieśniną Świna, czyli między wyspami Wolin i Uznam. Wstępny koszt całej inwestycji to 912 mln zł.

Umowę podpisali prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz i p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol.

W uroczystości wzięli również udział m.in. wicepremier i minister rozwoju Mateusz Morawiecki, minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz wicemarszałek Sejmu Joachim Brudziński (PiS).

Tunel ułatwi życie mieszkańców

Miasto zakłada, że do końca 2021 r. powstanie drogowe połączenie pomiędzy wyspami. wraz z tunelem o długości 1,76 km, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną.

Po wielu latach oczekiwania  przybliża się chwila, na którą mieszkańcy Świnoujścia i turyści czekali od dawna. Drogowe połączenie między wyspami Uznam i Wolin rozwiąże problemy komunikacyjne, usprawni poruszanie się po mieście i ułatwi życie mieszkańców

powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

Wartość inwestycji to ponad 912 mln zł, a dofinansowania unijnego – ponad 775 mln zł. Pieniądze pochodzą z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.  Świnoujście będzie musiało więc dołożyć część kwoty z własnej kieszeni.

Łatwiejsza komunikacja między wyspami

Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra tunelu, który zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m, poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.

Jest dla nas oczywiste, iż Świnoujście, tak ważne miasto portowe i stoczniowe, a także turystyczno-uzdrowiskowe Zachodniego Wybrzeża, musi mieć stałe połączenie z lądem

– podkreślił minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Wizualizacja tuneluWizualizacja tunelu fot. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

Obecnie zachodnia część miasta, położona na wyspie Uznam, nie ma drogowego połączenia z resztą Polski. Na wyspie mieszka 80 proc. populacji Świnoujścia. To tam znajduje się centrum miasta. Z kolei po wschodniej części cieśniny zlokalizowany jest m.in. dworzec PKP. Pomiędzy wyspami Uznam i Wolin pływają dwa promy – Bielik i Karsibór. Promy kursują co 20 minut. Przepłynięcie cieśniny zajmuje połowę krócej.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

Zobacz też: Prezes Rainbow: Firmy stają się nieefektywne, jeśli wszystko spoczywa na rękach prezesa [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (130)
Wielki tunel połączy wyspy Wolin i Uznam. Podpisano umowę na inwestycję wartą prawie 1 mld zł
Zaloguj się
  • drdr2

    Oceniono 38 razy 26

    Brudziński, przy podpisywaniu jesteś, ale przy odbiorze inwestycji to nie ma szans. Ewentualnie obejrzysz w TV jeśli telewizor w celi będzie

  • e-mucha.info

    Oceniono 31 razy 15

    Oczywiście budowa tunelu to nie zasługa PiS, bo jego budowę zaplanowano już dawno, a przygotowano wstępną dokumentację za czasów PO.

  • bartek8241

    Oceniono 8 razy 8

    Rekord stania na przeprawę - 2,5 h w jedną stronę. Nie jestem mieszkańcem Świnoujścia i nie mam identyfikatora do przeprawy przy dworcu. W końcu mieszkańcy reszty Wolina będą mogli bez przeszkód jechać do Świnoujścia.

  • as.pik

    Oceniono 4 razy 4

    Super, to bardzo potrzebne. Przeprawy promowe nie wyrabiają się zupełnie.

  • wujek_dobra_rada6

    Oceniono 3 razy 3

    Hmm...po jednym pasie w każdą stronę. Ciekawe co się stanie gdy zdarzy się wypadek???

  • leszekk73

    Oceniono 4 razy 2

    Świnoujścia nigdy nie było stać na samodzielną budowę tunelu. Państwo też nigdy nie miało pieniędzy na samodzielną budowę. I nic w tym względzie się nie zmieniło.

    Jedyną szansą na budowę było znalezienie funduszy przez miasto, co pozwoliłoby na wystąpienie o dofinansowanie inwestycji przez Unię. Pieniądze te Świnoujście ma dopiero teraz, po uruchomieniu gazoportu. Decyzję o budowie gazoportu podjęto za rządów PiS, a budowę przeprowadzono za rządów PO, więc trudno mówić, że gazoport istnieje dzięki jednej partii. Rząd PO, biorąc pod uwagę że Świnoujście wreszcie będzie stać na udział w budowie, zdecydował o wpisaniu projektu budowy tunelu do planu inwestycji, które mogą starać się o dofinansowanie unijne. Samorząd lokalny i wojewódzki, w żaden sposób nie związane z PiS, przygotowały dokumentację niezbędną dla uzyskania dofinansowania unijnego.

    Obecny sukces rzadu sprowadza się więc do nieprzeszkadzania w realizacji tej inwestycji przez samorządowców.
    Ludzkie paniska - przecież mogli zdecydować o przekazani dofinansowania Rydzykowi...

    Oczywiście samorządowcy wojewódzcy, jako nienależący do PiS, nie zostali zaproszeni. Za to arcybiskup, jak najbardziej musiał zasiąść w pierwszym rzędzie notabli...

  • kkrispl

    Oceniono 6 razy 2

    Ja perdo-le parę lat na 2km, no może ze torem kolejowym i lotniskiem.... wybaczcie więźniowie zrobią to krócej i chętniej bo i taknie mają co robić

  • 1234qwerty

    Oceniono 2 razy 2

    Przepłynięcie cieśniny zajmuje połowę krócej ????????.

  • stef0909

    Oceniono 1 raz 1

    Pewnie im.Kim Lecha?????

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX