Niemcy zgadzają się na autonomiczne pojazdy na drogach. Wiadomo kto będzie odpowiadał za wypadki

Robert Kędzierski
Autonomiczny samochód Google'a

Autonomiczny samochód Google'a (fot. Becky Stern/Flickr.com/CC)

Władze Niemiec chcą, by samochody całkowicie, a także częściowo sterowane przez komputer mogły wyjeżdżać na drogi w ramach testów. Podjęły też decyzję w kwestii odpowiedzialności za ewentualne wypadki.

Niemcy są kolejnym europejskim krajem, który przygotowuje się na rewolucję związaną z autonomicznymi samochodami. Władze krajowe i lokalne przyjęły bowiem regulacje, które mają dopuścić możliwość poruszania się po drogach publicznych samochodów sterowanych częściowo lub w całości przez sztuczną inteligencję - jak na razie w celach badawczo-rozwojowych -  informuje agencja Reutera.

Czytaj też: Kogo powinien zabić samosterujący samochód?

Ważny warunek

Bez względu na to, czy samochód będzie wyposażony w całkowicie autonomiczny system, czy jedynie taki, który jedynie asystuje, kierowca będzie musiał cały czas znajdować się "za kółkiem". Oznacza to, że samosterujące samochody nie będą aż tak futurystyczne, jak chciałoby np. Google. Możemy za to spodziewać się więcej samochodów takich jak Tesla.

Człowiek nie ucieknie od odpowiedzialności

Regulacje prawne zajmują się też kwestią ewentualnej odpowiedzialności za wypadki w przyszłości, kiedy nowe rodzaje pojazdów wyjadą na drogi. Jeśli zdarzenie nastąpi na skutek błędu systemu komputerowego odpowie za nie producent sztucznego mózgu. Jeśli wypadek spowoduje ludzki błąd to kierowca będzie pociągany do odpowiedzialności.

Ograniczenia autonomiczności

Niemcy zdają się też patrzeć realistycznie na możliwości nowej technologii. Tryb autonomiczny będzie mógł być uruchomiony tylko w warunkach określonych przez producenta. Jeśli użytkownik będzie np. korzystał z pomocy sztucznej inteligencji poza dopuszczalnymi drogami poniesie ewentualne konsekwencje.

Zmiana prawa na rynku niemieckim może stać się impulsem, który zwiększy popularność autonomicznych pojazdów. Nowe przepisy mogą stać się zachętą do producentów, dają bowiem podstawy do rozwoju technologii.

W marcu dopuszczenie do ruchu autonomicznych samochodów uregulowały władze Estonii.

Tesle to samochody przyszłości - zobacz co potrafią!

Zobacz także
Komentarze (44)
Niemcy zgadzają się na autonomiczne pojazdy na drogach. Wiadomo kto będzie odpowiadał za wypadki
Zaloguj się
  • vontomke

    Oceniono 10 razy 6

    Ciekawe jest że Polactwo ma taką psychozę na uchodźców że nawet w takim newsie muszą być o tym komentarze. Chociaż pewnie nikt z tu komentujących nie widział uchodźcy na oczy.

  • paczacz

    Oceniono 5 razy 3

    Jeździłbym

  • cholonek

    Oceniono 2 razy 2

    jak kto odpowie za wypadki? tusk. to jego wina.

  • z-x-c

    Oceniono 2 razy 2

    "Jeśli zdarzenie nastąpi na skutek błędu systemu komputerowego odpowie za nie producent sztucznego mózgu."
    W praktyce to oznacza, że sprawca wypadku pozostanie bezkarny, a za wypadki śmiertelne producent będzie wypłacał jedynie coś na kształt odszkodowania. Już widzę jak w przyszłości za spowodowanie śmiertelnego wypadku jakiś gość z Azji czy USA idzie do polskiego więzienia.

  • six_a

    Oceniono 4 razy 2

    może przynajmniej nie będą się pakować na pieszych na pasach jak większość nieautonomicznych samochodów prowadzonych przez ślepych niedorozwojów.

  • gangut

    Oceniono 3 razy 1

    Miejmy nadzieję, że te systemy będą bardziej niezawodne niż silniki niemieckich aut.

  • japka_putina

    Oceniono 5 razy 1

    Kurczę, to jest NIESAMOWITE! Kędzierski po raz kolejny nie zrozumiał istoty przePiSywanego tekstu. Omówione przez niego przePiSy dotyczą testów i zostały wprowadzone, by niemieccy producenci nie musieli podróżować po świecie ze swoimi wynalazkami. Za dwa lata te nowe przePiSy mają być zrewidowane w zależności od postępu w badaniach i obserwacji, jak prawo działa w praktyce.

    O innych użytkownikach nie ma mowy, ponieważ nikt jeszcze nie produkuje samochodów całkowicie, ani częściowo autonomicznych. Mało tego, nikt nawet nie jest blisko zbudowania samochodu, który w każdych warunkach i wszędzie da sobie radę (poziom 5). Do tego Tesla nie jest samochodem autonomicznym, dysponuje jedynie systemami asystenckimi (poziom 2), które jakością działania nie dorównują konkurencji.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najnowsze informacje