Wielka inwestycja PKP PLK. Mieszkańcy Lublina szybciej dojadą do Warszawy. Ale najpierw będą utrudnienia

Podróż pociągiem z Lublina do Warszawy ma trwać zaledwie 90 minut. Umożliwi to modernizacja łączącej te miasta trasy kolejowej numer 7. Podpisano umowy o łącznej wartości prawie 1,7 mld zł. Prace ruszą już w czerwcu.

Modernizacja obejmie 150 km trasy z Lublina do Otwocka. Po jej zakończeniu tory i sieć trakcyjna mają zostać przystosowane do prędkości 160 km/h. Dzięki temu najszybsze pociągi dojadą do Warszawy w 1,5 godziny.

Prace obejmą też:

- budowę drugiego toru między Otwockiem a Pilawą,

- modernizację 17 wiaduktów i 31 mostów,

- budowę dwój nowych tuneli drogowych,

- wyposażenie 68 przejazdów w dodatkowe urządzenia i rogatki,

- wymianę 383 rozjazdów i urządzeń sterowania,

- stworzenie trzech lokalnych centrów sterowania (w Pilawie, Dęblinie i Lublinie).

Umowy za prawie 1,7 mld zł

Modernizację trasy podzielono na trzy odcinki: Pilawa - Dęblin, Dęblin - Lublin i Pilawa - Dęblin. Na dwa odcinki podpisano już umowy. Pierwszy za 735 mln zł wykona konsorcjum półek Mostostal Kraków S.A., PKP Energetyka S.A. i Schweerbau GmbH & Co. Kg Bauunternehmen. Drugi - konsorcjum firm Astaldi S.p.A., Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. Z o.o., Construzioni Linee Ferroviarie S.p.A. i "Zhol zhondeushi Company" LLP - wartość modernizacji tego odcinka to 930,5 mln zł.

Umowa na ostatni odcinek, o wartości prawie 480 mln zł, ma być podpisana w najbliższych dniach.

Największy taki projekt

Modernizacja rozpoczyna największy projekt zapisany w Krajowym Programie Kolejowym - mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Prace na odcinku Otwock - Lublin to pierwszy etap tej inwestycji. Resort infrastruktury w komunikacie podaje, że nie tylko skróci to czas połączeń, ale także, że "będzie można uruchomić większą liczbę połączeń lokalnych i regionalnych", co byłoby dodatkową korzyścią dla mieszkańców.

- Zyskają nie tylko mieszkańcy, ale cały region. Zwiększy się jego atrakcyjność, co przyciągnie nowych inwestorów i turystów – zaznacza wojewoda lubelski Przemysław Czarnek.

Wygoda i szybkość za kilka lat, najpierw utrudnienia

Najpierw jednak podróżnych czeka wiele miesięcy utrudnień. Już niedługo, od połowy czerwca do grudnia 2018 roku, pociągi z Warszawy będą jeździć objazdem przez  Lubartów, Parczew, Radzyń Podlaski, Łuków i przez Siedlce i Mińsk Mazowiecki. Czas podróży najszybszymi pociągami będzie wynosić 2 godz. 48 minut. Według aktualnego rozkładu jazdy pociągi pokonują tę trasę w 2 godz. 10 min. - 2 godz. 22 min. Czyli remont oznacza wydłużenie podróży o około pół godziny.

Na odcinkach Lublin – Nałęczów, Lublin – Dęblin, Dęblin – Łuków, Puławy Miasto – Łuków oraz Garwolin – Lublin pasażerowie pojadą komunikacją zastępczą - autobusami.

W związku z remontem, PKP Intercity obniża ceny biletów na trasie Warszawa - Lublin. Jak podaje PKP PKL można dostać rabat w wysokości od kilku do kilkudziesięciu procent, nawet do 10 zł. O czerwcowych zmianach rozkładu jazdy więcej można przeczytać tutaj.

W 2019 roku, prace zostaną przeniesione na odcinek Pilawa - Otwock.

Zaktualizowany Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku został przyjęty przez rząd pod koniec ubiegłego roku. Koszty realizacji całości mają wynieść około 66,4 mld zł.

Więcej o:
Komentarze (59)
Wielka inwestycja PKP PLK. Mieszkańcy Lublina szybciej dojadą do Warszawy. Ale najpierw będą utrudnienia
Zaloguj się
  • kontra.punkt

    Oceniono 8 razy 4

    Też mi sukces. We Włoszech najszybsze pociągi jeżdża z szybkością 350 km/h, pendolino przy nich to pikuś. Co do polskiej kolei: przed wojną składtypu luxtorpeda jechał z Krakowa do Zakopanego w ciągu 1 godz. 38 minut - a jak długo jedzie teraz?

  • losos_norweski

    Oceniono 6 razy 2

    Nie dajcie się nabrać. Trasę z Warszawy do Łodzi reklamowali na godzinę po remoncie. Po 10 latach spowolnień i jeżdżenia po 3,5h objazdami, dostaliśmy wyjątkowo 1:09h (a zwykle koło 1:20) między skrajnymi stacjami obu miast (Widzew-Zachodnia). Jak w 2023 zobaczycie Lublin - Warszawa poniżej 1:50 to otwierajcie szampany.

  • Pisul Maximus

    Oceniono 5 razy 1

    Już dziś z Lublina rocznie wymeldowuje się około 15 tysięcy (za Wikipedią). Może być podobnie jak z polskim Detroit czyli Łodzią. Szybkie połączenie przyspieszy zmianę pracy za lepsze zarobki a potem ludzie dochodzą do wniosku po so spać w Łodzi i tracić życie na dojazdy jak można kupić kawalerkę. Tu też tak będzie. Na pewno będzie to gwóźdź do trumny dla pod lubelskiego lotniska.

  • plastikpiokio

    0

    obiecanki cacanki a głupiemu dwa krzywe tory i ograniczenie prędkości na szlaku.

  • wilczek1968

    0

    "Modernizację trasy podzielono na trzy odcinki: Pilawa - Dęblin, Dęblin - Lublin i Pilawa - Dęblin". No to są dwa odcinki. A gdzie trzeci? Dobre dziennikarstwo?

  • kamila3345

    0

    Niech gminy odblokują atrakcyjne tereny przy stacjach kolejowych. Często stoją tam tylko domy jednorodzinne albo plany dopuszczają tylko zabudowę jednorodzinną. To marnotrawstwo miejsca. Zaplanujmy większe miasta przy dworcach, inaczej te inwestycje PKP się zmarnują.

  • aron2004

    0

    90 minut będzie jechał pociąg z Lublina Zachodniego do Warszawy Wschodniej. W przypadku Lublina Głównego i Warszawy Centralnej trzeba dodać ok. 15 minut czyli będzie około 105 minut.

  • nowy4444

    0

    Polska w budowie. Ha ha ha

  • 20portal

    Oceniono 2 razy 0

    Jak zwykle bajki dojnej zmiany.
    Ja bym ogłosił, że pociąg z Lublina dojedzie do Warszawy w 10 minut. To byłoby dopiero "przebicie".
    Pani Pelagio, a czy pani jeszcze może?
    Oj mogie, panie mogie...
    Czy pani jeszcze może nam powiedzieć?
    I powiedziała: sto tysięcy, milion. dziesięć milionów, sto milionów...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX