Startują przetargi na ostatnie odcinki A1. Zbudują też zachodnią obwodnicę Łodzi

W środę Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Austostrad (GDDKiA) poinformowała o ogłoszeniu przetargów na budowę ostatnich odcinków autostrady A1 i zachodniej obwodnicy Łodzi. Całą autostradą A1 od Trójmiasta do granicy polsko-czeskiej w Gorzyczkach przejedziemy w 2021 roku.

Nowe, brakującej teraz, fragmenty autostrady A1 powstaną na terenie województw: łódzkiego i śląskiego. Na Śląsku będzie to odcinek od węzła Rząsawa do granicy województwa łódzkiego ze śląskim. Natomiast na terenie województwa łódzkiego będą to cztery odcinki – węzeł Tuszyn do węzła Piotrków Trybunalski Południe, Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk, Kamieńsk –Radomsko oraz Radomsko – granica województw śląskiego. Odcinki będą realizowane w formule „Projektuj i buduj”, a ich budowa zakończy się do 2021 r. 

Na Śląsku betonowa nawierzchnia

Na Śląsku przyszły wykonawca, wyłoniony w przetargu publicznym, będzie miał za zadanie, wykonać niezbędną dokumentację techniczną i projektową, uzyskać decyzje dla budowy oraz użytkowania autostrady oraz wybudować autostradę o długości 16,9 km w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 1.

Przekrój budowanej autostrady składać się będzie z 2 jezdni z nawierzchni betonowej, każda po 3 pasy ruchu.

W ciągu autostrady wybudowany również zostanie jeden węzeł autostradowy w Mykanowie oraz 16 obiektów inżynierskich, w tym 1 most, 4 wiadukty w ciągu autostrady, 4 wiadukty nad autostradą, 3 duże przejścia dla zwierząt nad autostradą, 4 przejazdy gospodarcze.

W województwie łódzkim ponad 60 km nowej autostrady

Na terenie województwa łódzkiego natomiast przyszły wykonawca lub wykonawcy zbudują cztery odcinki autostrady A1 o łącznej długości 63,8 km.

Są to ostatnie brakujące fragmenty A1 na terenie województwa łódzkiego. Po ich ukończeniu całkowita długość tej trasy na terenie województwa (od granicy z województwem kujawsko – pomorskim do granicy z województwem śląskim będzie liczyła 167, 3 km.

Odcinek A, czyli istniejąca obecnie tzw. „stara autostrada” od węzła Tuszyn do węzła Piotrków Trybunalski Zachód, będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Dalej między węzłem Piotrków Trybunalski Zachód i Piotrków Trybunalski Południe droga będzie miała po cztery pasy ruchu w każdym kierunku, czyli tak jak obecnie.

Najistotniejsza zmiana będzie dotyczyła odcinków: B, C i D, czyli obecnego odcinka drogi krajowej nr 1. W miejsce dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, pojawią się po trzy pasy dla każdej jezdni. Znikną naturalnie wszystkie jednopoziomowe skrzyżowania, a w miejscach połączenia autostrady A1 z najważniejszymi szlakami regionu pojawią się węzły bezkolizyjne: w Kamieńsku A1/dw484 i w Radomsku A1/dk42. Przekrój nowej autostrady będzie się składał z 2 jezdni, każda po 3 pasy ruchu.

Zachodnia obwodnica Łodzi

GDDKiA poinformowała też o nowych przetargach na budowę pozostałych dwóch odcinków drogi ekspresowej S14 na terenie województwa łódzkiego. Ich łączna długość wyniesie 28,5 km.

- Budowa tego odcinka drogi ekspresowej S14 jest niesłychanie ważna zarówno z punktu widzenia strategii transportowej w regionie, jak i dla całego transportu krajowego – czytamy w komunikacie GDDKiA.

Pozwoli „domknąć” autostradowy „ring” wokół aglomeracji łódzkiej, co zdecydowanie  poprawi warunki życia mieszkańców: Łodzi, Pabianic, Zgierza, Konstantynowa Łódzkiego i Aleksandrowa Łódzkiego, a także radykalnie skróci czas przejazdu przez centrum kraju.

Zepchnął motocyklistę z drogi, skazali go na 15 lat za usiłowanie zabójstwa

Więcej o:
Komentarze (39)
Startują przetargi na ostatnie odcinki A1. Zbudują też zachodnią obwodnicę Łodzi
Zaloguj się
  • losiu4

    Oceniono 31 razy 7

    brawo pisowcy. Mimo medialnej nagonki i wypowiedzi "ekspertufff" robicie swoje. Oby tak dalej :)

    Pozdrawiam

    Losiu

  • glinatex

    Oceniono 42 razy 6

    Widzicie panowie Nowak i Tusk,ile pasów powinna mieć autostrada?Odp.3 słownie TRZY!

  • giles

    0

    ten artykul to kolejny dowod na niebotyczna ignorancje mariana krzaklewskiego i aws-owskich politykow, ktorym zawdzieczamy nowy podzial administracyjny kraju. brak chocby kszytny szacunku dla wielosetletniej historii i kultury gornego slaska oraz milionow jego mieszkancow i nieracjonalny lek przed odlaczeniem sie tego regionu od Polski (przy raptem niecalych 7% autochtoniczych mieszkancow i!!!) daly w efekcie absurdalna sytuacje, w ktorej mamy wojewodztwo slaskie z terytorium, ktore ma sie nijak historycznymi granicami Gornego Slaska.

  • hansolo88

    0

    Może niech lepiej zaczną tą budowę jak już S7 krk-waw bedzie gotowa, bedzie jakaś alternatywa na osi północ-południe....

  • zawsze_edek

    0

    no i skonczy sie wystawanie z radarem na skrzyzowaniu za statoil w kierunku na łódź.... jaka szkoda chlopcow radarowcow

  • grma

    Oceniono 2 razy 0

    S14: No, sukces ogłosili, że ogłoszą (SdP to jeszcze nie ogłoszenie przetargu) przetarg na część drogi, która już dawno powinna być w budowie. Dlaczego powinna być? Gdyby nie opóźnianie poprzedniego przetargu, a następnie jego unieważnienie - byłby on rozstrzygnięty ponad rok temu. Dlaczego część? Kilka węzłów postanowiono wykreślić, a część zredukować tak by nie łączyły 3, a dwie drogi.

  • markonim

    0

    Trzeba sie będzie trzy lata przemęczyć bo przecież jakos do tej Wawy ze Śląska trza zajechać. JEstem ciekaw czy będą budować najpierw jedną jezdnię a potem drugą umożliwiając jazdę w trakcie budowy czy zamkną wszystko w cholerę i zostanie jazda jakimiś objazdami (horror)

  • schwarzeradler

    Oceniono 4 razy 0

    już sobie wyobrażam te korki i chaos podczas przebudowy gierkówki do standardu autostrady. Przecież jeden pas trzeba będzie zamknąć na pewno, już teraz powoduje wielkie korki byle naprawa nawierzchni...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX