Samoloty bez pilotów już za 8 lat? Tej rewolucji pasażerowie boją się jak ognia

Wizja pasażerskich samolotów bezzałogowych jest coraz bardziej realna. Linie lotnicze będą jednak musiały dużo zrobić, by przekonać do nich pasażerów.

Szwajcarskie przedsiębiorstwo finansowe UBS opublikowało raport dotyczący transportu powietrznego za pomocą samolotów, którymi nie sterują piloci. W skrócie: taki transport jest możliwy i opłacalny, ale większość pasażerów się go boi.

W tym roku Boeing zapowiedział plany budowy autonomicznego samolotu pasażerskiego, który mógłby rozpocząć loty już w 2025 r. Zdaniem wiceprezesa firmy Mike’a Sinnetta podstawowe elementy technologii są już dostępne. Podobny wniosek wypływa z raportu UBS. Analitycy również są przekonani, że pierwsze autonomiczne samoloty pojawią się ok. 2025 r. Ich zdaniem droga w tym kierunku przyniesie oszczędności i zwiększy bezpieczeństwo pasażerów. Optymalizacja i redukcja załogi ma ograniczyć wydatki w sektorze łącznie o 35 mld dolarów rocznie, na co składają się wypłaty, ubezpieczenia, a także koszt paliwa. 

Pomimo oszczędności, które mogłoby doprowadzić w wielu przypadkach do spadku cen biletu, większość pasażerów nie poleciałaby jednak takim samolotem. Spośród 8 tys. ankietowanych przez UBS 54 proc. woli latać z pilotem.

We wszystkich regionach przynajmniej 50 proc. ankietowanych wyraziło swoją niechęć do autonomicznych lotów. Pozytywnej odpowiedzi udzieliło najwięcej Amerykanów (27 proc.).

Czynnikami wyraźnie rozróżniającym ankietowanych okazały się wiek i wykształcenie. Młodsi, lepiej wykształceni, a także bardziej elastyczni w pracy są bardziej skłonni latać bez pilotów. W przedziale wiekowym 25-34 lata 31 proc. udzieliło pozytywnej odpowiedzi, a 39 negatywnej. Natomiast w wieku 65 i więcej 7 proc. odpowiedziało pozytywnie, a 70 proc. negatywnie.

28 proc. ankietowanych z wyższym wykształceniem jest skłonnych rozważyć lot bez pilota. W przypadku osób z wykształceniem podstawowym – 11 proc.

Jeśli chodzi o rodzaj zatrudnienia, najbardziej otwarte na loty bez pilotów są osoby samozatrudnione w pełnym wymiarze czasu (30 proc.). W dalszej kolejności plasują się osoby zatrudnione na etacie (21 proc.), samozatrudnieni w niepełnym wymiarze (19 proc.), studenci (18 proc.), zatrudnieni na ułamek etatu (12 proc.), niepracujący poza domem (10 proc.) oraz emeryci (8 proc.)

***

Więcej o:
Komentarze (106)
Samoloty bez pilotów już za 8 lat? Tej rewolucji pasażerowie boją się jak ognia
Zaloguj się
  • ws21

    Oceniono 5 razy -5

    A czego to się bać? Człowiek jest najsłabszym elementem tej układanki. Mało wypadków przez niego spowodowanych, a niekiedy nawet celowo? Jeździłem metrem automatycznym i czułem się bezpiecznie. Jeśli miałbym wybierać pomiędzy samolotem bez pilota i z kapitanem zdecydowanie wybiorę ten pierwszy.

  • swqeqwd

    Oceniono 5 razy -5

    Nie rozumiem problemu. Nowsze Boeingi Dreamliner-y lecą głownie na autopilocie. Co więcej autopilot w nich potrafi wylądować i wystartowaćdo lądowania potrzebny jest z tego co mi wiadomo pas z ILS CAT III(radjowy system nawigacyjny) . Są przypuszczenia, że zrobi to lepiej niż pilot w niekorzystnych warunkach lepiej określi jak dostosować maszynę do lądowania. Hello..cywilizacja idzie do przodu. Trzeba się rozwijać i moim zdaniem nie ma co się bać.

  • krzysztof_ptk

    Oceniono 4 razy -4

    A nikt się nie boi ciężarówki bez kierowcy na autostradzie...

  • Emil Wawrzycki

    Oceniono 4 razy -4

    To nie mają być w pełni autonomiczne samoloty tylko wspomagane sterowaniem z naziemnego centrum kontroli lotów. Trik polega na tym że jeden kontroler może prowadzić zdalnie kilka takich samolotów i tu jest oszczędność

  • dziennikarz12

    Oceniono 3 razy -3

    czy jak sie idzie na smierc t wykrztalcenie ma znaczenie?????? jakis chory czlowiek robi te statystyki!!! bedzie fajnie jak taki pierwszy samolot spadnie a na pokladzie beda sami inzynierowie honoris lekarze ,sama smietanka ludzi wykrztalconych!!!!!!! a moze z martwych wstana????

  • zibiny

    Oceniono 3 razy -3

    50% katastrof jest z winy pilota a wiec bedzie 50% lotniczych wypadkow mniej :D

  • vladek

    Oceniono 5 razy -3

    Nie widze problemu. Jak juz autonomiczne samochody sie rozpowszechnia i oczywiste (miejmy nadzieje) stana sie korzysci takie jak mniejsze korki, mniej wypadkow, skrocenie czasu przejadu, oszczednosci na paliwie itp. to i do autonomicznych samolotow sie przekonamy. W praktyce czesto i tak caly lot duzym komercyjnym jetem, wlacznie z ladowaniem i startem, juz dzis jest automatyczny i udzial pilota sprowadza sie coraz czesciej do roli obserwatora.

  • starsailor3

    Oceniono 2 razy -2

    Przynajmniej nie wleci w górę jak ten chory na depresję Niemiec.

  • outsider44

    Oceniono 4 razy -2

    Ciekawe są te opory przed automatyzacją. Automat nie upije się, nie ma stresu po zdradzie żony, myśli samobójczych, no i trudno go sterroryzować. Jeżeli producenci udowodnią, że radzi sobie także w sytuacjach kryzysowych, nic tylko czekać na zakończenie etapu, w którym za sterami siedzieli żywi piloci.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX