Gazeta.pl Next >  Biznes >  'Jesteśmy poziom wyżej od sieci McDonald's' - Richard Bergfors, prezes Max Burgers [WYWIAD]

"Jesteśmy poziom wyżej od sieci McDonald's" - Richard Bergfors, prezes Max Burgers [WYWIAD]

A A A
Restauracja Max Burgers w Szwecji

Restauracja Max Burgers w Szwecji

1 września we wrocławskiej Galerii Dominikańskiej otwarta zostanie pierwsza w Polsce restauracja szwedzkiej sieci Max Burgers. Kolejne lokale pojawią się wkrótce w Warszawie i Gdańsku. Na pytania o plany ekspansji na polskim rynku odpowiada prezes sieci, Richard Bergfors.

Szwecja, Norwegia, Dania, Emiraty Arabskie, a niedługo Polska. Dlaczego wybraliście akurat nasz kraj jako kolejny rynek dla Max Burgers?

Richard Bergfors: Ekspansją na polski rynek interesujemy się od mniej więcej 10 lat. Wszystko zaczęło się od mojego ojca, założyciela Max Burgers, który zachował bardzo dobre wspomnienia z Polski, jeszcze z lat 70. Poza tym wiele dobrego usłyszał od swoich znajomych prowadzących firmy w waszym kraju. Ten potencjał zobaczyłem również i ja, kiedy wraz z bratem przejęliśmy od niego prowadzenie rodzinnego biznesu.

Oczywiście zdajemy sobie sprawę z tego, że pierwsze skrzypce gra w Polsce McDonald’s, jednak biorąc pod uwagę wielkość rynku i liczbę mieszkańców nawet oni są tu mali. Polska gospodarka ma się świetnie i stale rośnie. Wraz z nią rośnie również klasa średnia, a my widzimy dla siebie niezagospodarowaną lukę w rynku burgerów klasy premium.

Polska żywność jest bardzo wysoko ceniona w całej Europie. Macie ku temu odpowiednie warunki, a my zamierzamy korzystać z dostaw lokalnych producentów. Dodatkowo bliskość geograficzna Polski i Szwecji pozwala dużo łatwiej prowadzić nam interesy.

W jakim modelu biznesowym będą operować restauracje sieci Max Burgers w Polsce?

W pierwszej kolejności stawiamy na własne lokale. Być może z czasem zdecydujemy się na inny model, ale na razie wszystkie nowe restauracje Max Burgers otwierane w Polsce będą całkowicie należeć do nas. Początkowe plany pochodzące jeszcze z 2010 roku zakładały wejście na rynek od razu w oparciu o franchising, ale mimo znalezienia kilku partnerów żadnemu z nich nie udało się spełnić naszych kryteriów. Teraz może po 3 - 4 latach działalności będziemy rozważać wprowadzenie franczyzy. Będzie to jednak niewielki dodatek, być może raptem kilka restauracji.

Ilu restauracji Max Burgers docelowo możemy się spodziewać w całej Polsce?

Nasz plan zakłada uruchomienie w całej Polsce mniej więcej 200 restauracji w przeciągu najbliższych 10 lat. Przypuszczalnie potem będziemy chcieli tę liczbę nawet podwoić. Koncentrujemy się raczej na samodzielnych lokalach, nie będących częścią dużych centrów handlowych. Przed końcem tego roku powinno udać się nam otworzyć 2 - 3 restauracje (Wrocław, Warszawa, Gdańsk). Na przyszły rok zaplanowaliśmy sobie uruchomienie kolejnych 5 - 7. Być może potem uda nam się nieco zwiększyć tempo i doprowadzić do otwierania 10 - 20 lokali rocznie. Wiele zależy tu od lokalizacji, wszystkich niezbędnych pozwoleń i oczywiście czasu budowy.

Richard Bergfors (po prawej) - prezes Max Burgers. Po lewej jego młodszy brat, Christoffer Bergfors (wiceprezes)Richard Bergfors (po prawej) - prezes Max Burgers. Po lewej jego młodszy brat, Christoffer Bergfors (wiceprezes) fot. materiały prasowe

W ofercie Max Burgers nie brakuje dużej sekcji przeznaczonej dla wegan oraz wegetarian. Jak duża grupa klientów zamawia obecnie tego typu jedzenie?

Popyt na wegańskie i wegetariańskie jedzenie w Max Burgers jest uzależniony w głównej mierze od danego rynku. W Szwecji jest to mniej więcej 15 - 20 proc. wszystkich zamówień. Warto również pamiętać, że ten rozkład zmienia się również zależnie od lokalizacji restauracji.

W miastach oraz ośrodkach uniwersyteckich, zamówienia na wegańskie i wegetariańskie jedzenie mogą stanowić nawet 45 proc. Większe zainteresowanie burgerami z mięsem widać na pewno poza dużymi metropoliami. Decyduje o tym także wiek i stopień edukacji klientów. Z pewnością młodsi ludzi wykształceni ludzie chętniej sięgają po takie dania.

Tak czy siak, cały czas zainteresowanie wegańskimi i wegetariańskimi produktami w naszej ofercie rośnie. Naszą ambicją jest również rozbudowa menu tego typu. Liczymy na to, że podobne zmiany zaczną zachodzić również w Polsce, a ludzie będą zwracać nieco więcej uwagi na to, co jedzą. Na pewno jesteśmy przyzwyczajeni do pewnego typu jedzenia serwowanego w restauracjach z hamburgerami. Chcemy ten wizerunek nieco zmienić.

Na każdym kroku Max Burgers podkreśla swoje zaangażowanie w ochronę środowiska (przy każdej pozycji w menu widnieją dane o emisji gazów cieplarnianych związanych z przygotowaniem danego posiłku). Skąd takie zaangażowanie w ten temat?

Zarówno w samej Szwecji, jak i na świecie zdobyliśmy do tej pory kilka nagród ze względu na naszą politykę zrównoważonego rozwoju i jako jedyna sieć restauracji fast food na świecie oznaczamy nasze menu w ten sposób. Dzięki temu nasi klienci sami mogą się przekonać, które ze spożywanych przez nich produktów są dla naszej planety zdrowsze. Przez to inspirujemy ich do podejmowania lepszych decyzji.

Jesteśmy również w nielicznym gronie firm, które starają się w pełni rekompensować emisję gazów cieplarnianych produkowanych zarówno przez nas, jak i naszych dostawców. Mamy na swoim koncie rekordową liczbę nasadzeń drzew na całym świecie. Staramy się być w 100 procentach neutralni dla klimatu. Nie zapominamy również o małych rzeczach, jak dobór odpowiednich materiałów opakowań czy sposób budowy naszych placówek.

Czytaj też: Niewiele rzeczy w Polsce rośnie tak szybko, jak spożycie szpinaku. Na warzywa wydajemy ponad 6 mld zł rocznie

Nasza linii produktów wegetariańskich to wyraźny sygnał wskazujący na próbę odejścia szczególnie od wołowiny, której masowa produkcja wydaje się najbardziej szkodliwa dla ziemskiej atmosfery.

- - -

Szwedzka rodzinna sieć restauracji fast food Max Burgers powstała w 1968 roku. Na całym świecie ma już ponad 120 placówek z obrotami sięgającymi 220 mln euro. Obecnie stanowisko prezesa Max Burgers piastuje starszy syn założyciela sieci, Richard Bergfors. W Szwecji popularność Max Burgers przewyższa amerykańskich gigantów rynku fast food - McDonald's oraz Burger King.

Polecamy
Komentarze (74)
"Jesteśmy poziom wyżej od sieci McDonald's" - Richard Bergfors, prezes Max Burgers [WYWIAD]
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane