Strategiczna inwestycja na polskim wybrzeżu. Szybki skok Gdyni do czołówki portów

Gdynia

Gdynia (Fot. Dominik Werner / Agencja Gazeta)

Port w Gdyni stanie się w najbliższych latach drugim w Polsce portem głębokowodnym, będą mogły wpływać tam statki o długości do 400 metrów. Umożliwi to rozpoczęta właśnie rozbudowa obrotnicy.

Umowę w tej sprawie podpisali w poniedziałek podczas Międzynarodowych Targów Morskich Baltexpo w Gdańsku przedstawiciele zarządu Morskiego Portu Gdynia oraz spółki Porr SA Warszawa, która wygrała przetarg.

Obrotnica pozwala na obrócenie statków przed wejściem do portu. Przedstawiciele gdyńskiego portu od kilku lat podkreślali, że inwestycja ta jest strategiczna z punktu widzenia przyszłości firmy. Projekt ma szansę na dofinansowanie z unijnego programu POIiŚ 2014-2020.

Połączenie z Dalekim Wschodem

Rozbudowa jest częścią większej inwestycji, zakładającej także pogłębienie toru do podejścia statków do 280 m, a także jego pogłębienie do 17 metrów. Akweny wewnętrzne Portu Gdynia mają być pogłębione do 16 metrów.

Dzięki temu będą mogły tam zawijać znacznie większe statki, o maksymalnej długości do 400 m, szerokości do 58 m i maksymalnym zanurzeniu do -15 m. Obecne maksymalne zanurzenie wynosi -13 m, długość to 320-330 metrów (masowce) i około 240 m (kontenerowce).

Tym samym port w Gdyni stanie się drugim, obok Gdańska, portem głębokowodnym w Polsce.

- Inwestycja ta umożliwi zawijanie do gdyńskiego portu statków kontenerowych obsługujących bezpośrednie połączenia oceaniczne z Dalekim Wschodem i innymi kontynentami. Nowa obrotnica to przede wszystkim spełnienie oczekiwań operatorów żeglugowych i szansa na wzrost przeładunków kontenerów w Gdyni - wyjaśnia Adam Meller, prezes Morskiego Portu Gdynia.

Nowa obrotnica powinna zacząć obsługiwać większe statki, przede wszystkim kontenerowce, w drugim kwartale 2018 roku.

Wykonawca zobowiązał się rozbudować obrotnicę za całkowitą cenę ryczałtową ponad 27,7 mln zł brutto.

+++

Andrzej K. Koźmiński: Pracodawcy to nie są małe dzieci. To ludzie, którzy powinni dawać sobie radę [NEXT TIME]

Zobacz także
Komentarze (45)
Strategiczna inwestycja na polskim wybrzeżu. Gdynia robi szybki skok do czołówki portów
Zaloguj się
  • elenem

    Oceniono 13 razy 9

    Cyt- "Obrotnica pozwala na obrócenie statków przed wejściem do portu. Przedstawiciele gdyńskiego portu od kilku lat podkreślali, że inwestycja ta jest strategiczna z punktu widzenia przyszłości firmy. Projekt ma szansę na dofinansowanie z unijnego programu POIiŚ 2014-2020."
    Otóż to. Mają szanse na DOFINANSOWANIE z Unii. O ile PIS nie zawali sprawy i jeszcze bardziej nie skonfliktuje sie w Unia. Politycy PIS powinni uderzyć sie w głowe i pierś. Ostatni moment zeby sie opamiętać.

  • zd46

    Oceniono 18 razy 8

    Nie wpuszczajcie tylko do promocji politruka Morawieckiego, spieprzy wam wszystko ten cudak i mitoman. Gdynia zasluzyla sobie na to, nie dzieki PiSowi a dzieki Gdynianom. Wspaniale miasto !!!

  • naspam00

    Oceniono 3 razy 3

    To jest sensowna inwestycja w porty, a nie przekop kanału do Elbląga, żeby mogły tam w wpływać stateczki o 3 metrowym zanurzeniu.

  • kornik321

    Oceniono 9 razy 3

    nikt ci tego nie zbuduje co ci PiS naobiecuje,a co nie wolno im pierwszy POLAK na Marsie.

  • korkodyl_nilowy

    Oceniono 15 razy 3

    Centralny Port Morski?
    Na miejscu pisiarni wnioskowalbym budowe
    gdzies kolo Radomia...

  • jakub13579

    Oceniono 11 razy 3

    To z pewnością będzie port imienia słynnego wilka morskiego lecha kaczyńskiego i jego brata bliźniaka admirała jarosława.

  • uniwr

    Oceniono 2 razy 2

    "Rozbudowa jest częścią większej inwestycji, zakładającej także pogłębienie toru do podejścia statków do 280 m, a także jego pogłębienie do 17 metrów."
    Brawo autor i redaktor.
    Rozumiem że przez wkładanie takich zagadek w teksty gazeta prowadzi profilaktykę Alzheimerową swoich czytelników.

  • kzet69

    Oceniono 4 razy 2

    Wytłumaczcie mi jak statki o zanurzeniu 15 wpłyną na Bałtyk, skoro max głębokość toru w Cieśninach Duńskich to... 13m???

  • owrank

    Oceniono 2 razy 2

    szkoda tylko, że Gdynia konkuruje z Gdańskiem a to praktycznie ta sama lokalizacja. Fajnie byłoby gdyby Szczecin był większa konkurencją dla portów trójmiejskich

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najnowsze informacje