UOKiK karze Vision Express za promocję. Niemal 200 tysięcy kary

okulary

okulary (Fot. Materiały własne)

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, sieć sklepów optycznych Vision Express naruszała zbiorowe interesy konsumentów. Uwagi Urzędu potwierdziły dwa wyroki sądowe. Vision Express musi zapłacić blisko 195 tysięcy złotych kary.

W 2013 roku Vision Express oferował promocję, w której reklamach podkreślał, że klient dostanie trzy pary okularów w cenie jednej. Reklamy były wszędzie - w telewizji, w pozostałych mediach i na nośnikach zewnętrznych. Tymczasem, gdy klienci przyjrzeli się bliżej, okazało się, że owszem, można dostać trzy pary okularów, ale za każdą trzeba zapłacić osobno. Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumenta to się nie spodobało.

Nie spodobało się z bardzo prostego powodu. Na przykład klient, który kupował pakiet Standard, nie miał żadnych szans na dodatkowe pary okularów w gratisie. Jeżeli kupował wyższy pakiet (dotyczyło soczewek jednoogniskowych i progresywnych), to w zależności od wydanej kwoty dostawał tylko zniżkę - od 100 do 300 złotych. W dodatku dotyczyło to drugiej pary, bo na trzecią, jeżeli już, zniżka wynosiła zawsze 100 złotych.

Z innej wersji regulaminu promocji wynikało, że klient wydając na okulary do 250 zł dostawał zniżkę w wysokości... 0 zł. 

.. źródło: UOKiK

Przy tym, jak zauważył UOKiK, w reklamach podkreślano, że soczewki klient otrzyma w cenie oprawek. Problem w tym, że soczewki w cenie klient dostawał w pakiecie Standard, w którym nie było szansy na otrzymanie dodatkowych par okularów. 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta ukarał więc Vision Express. Jak łatwo się domyślić, firma podjęła obronę swoich interesów i argumentowała, że takie a nie inne zapisy w regulaminie wprowadziła w trosce o dobro klientów, którzy chcieliby wybrać kilka różnych oprawek. Chodziło także o dobro tych klientów, którzy woleliby mieć wybór między darmową oprawką, a zniżką na droższą. Dodatkowym argumentem była też specyfika języka reklamy, który faktycznie wykazuje się pewną skrótowością (czy jak kto woli - używa skrótów myślowych). Nie przekonało to jednak ani Urzędu, ani sądów.

Prezes UOKiK decyzję o karze dla Vision Express podjął w lipcu 2014 roku, a więc rok po kampanii reklamowej. Wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w tej sprawie zapadł w grudniu 2015 roku i podtrzymał decyzję UOKiK, jednak Vision Express walczyło dalej i w lipcu 2017 przegrało przed Sądem Apelacyjnym. Zgodnie z wyrokiem, firma będzie musiała zapłacić 194 888 złotych kary.

***

Zobacz także
  • Opłaty za roaming w Unii znikną od czerwca 2017 r. Zła wiadomość dla podróżujących po Unii. Plus ma zgodę na stosowanie opłat w roamingu
  • Budowa trasy S7 Podpisano umowę na budowę kluczowego odcinka S7. Zobacz, gdzie rusza inwestycja warta 260 mln zł
Komentarze (29)
UOKiK karze Vision Express za promocję, której nie było. Niemal 200 tysięcy kary
Zaloguj się
  • amuzc

    Oceniono 25 razy 25

    No i git, bardzo dobra informacja.
    Reklamy, nie dość, że są beznadziejnie głupie to i oszukańcze.

  • tergukjbvcfsyrt8y9joikl

    Oceniono 6 razy 4

    "Dodatkowym argumentem była też specyfika języka reklamy, który faktycznie wykazuje się pewną skrótowością (czy jak kto woli - używa skrótów myślowych)."

    Nie nazywajmy szamba perfumerią. Reklama po prostu kłamie.

  • anty_jar

    Oceniono 8 razy 4

    Ale się ubawiłem ... 200 tyś zł kary.
    Prezes tyle na śniadanie zabiera. U nich marże zaczynają się od 200-300%, a kończą w granicach 2 tyś %.
    Odwoływali się dla zasady, niech etatowy prawnik w końcu ma coś do roboty.
    Zarobili na "promocji" ze 20 milionów, to 200 tyś mogą oddać.

  • rownowaznik

    Oceniono 2 razy 2

    200 tys. ... impreza "integracyjna" kierownictwa więcej kosztuje

  • Ola Mola

    Oceniono 1 raz 1

    wow! Brawo sad! Niech naucza sie prowadzic biznes wg normalnych standardow, a nie wolskich. I bez oszukiwania.

  • siwywaldi

    Oceniono 1 raz 1

    Z usług tej firmy skorzystałem DWA razy: pierwszy i ostatni :-))
    Resztę niech zastąpi milczenie...

  • anonim500

    Oceniono 1 raz 1

    195k zl kary, wezcie mnie nie rozsmieszajcie. To tak jakby mi straz miejska dala mandat 2 zl.

  • amadeusz444

    Oceniono 1 raz 1

    Robiłem u nich dwie pary okularów kilka lat temu. Usilnie mnie namawiali na szkła z plastiku a ja uparłem się na szklane soczewki. Wiem że szklane się mniej rysują. Wiem że t brzmi nieprawdopodobnie ale w obu parach okularów pękły i wyszczerbiły się szkła SAME podczas leżenia na półce nocą. Ja noszę okulary od lat 60-tych i NIGDY coś takiego wcześniej się nie wydarzyło. W obu szkłach pękła jedna soczewka od strony oka i duży kawałek szkła odskoczył że szukałem go na podłodze. A co by było gdybym miał w takiej chwili te okulary na nosie?. Szkło mogłoby mi oko uszkodzić. Groza. Nie chcieli naprawić. Dopiero zrobili to po awanturze. Myślę że mają bardzo niestarannych optyków i szkła były źle przycięte, nastąpiły naprężenia i szkło pękło. Niesamowite że stało się to w obu oprawkach nota bene metalowych. Obie były zamówione tego samego dnia i prawdopodobnie robił je ten sam optyk. Już nigdy nie kupiłem tam okularów. Uprzedzam pytania, nie jestem z konkurencji a jak trzeba ujawnię nazwisko. Opisana sytuacja dotyczy punktu firmy mieszczącego się w warszawskim Auchan na Woli przy ul. Górczewskiej.

  • mercx

    Oceniono 1 raz 1

    5 lat w sądach i 200 000 kary. pewnie tygodniowy utarg. a oszukali tysiące klientow i zgarnęli kłamiąc w reklamie 10 razy tyle. kara jest ale ci co zostali oszukani dalej nic z tego nie mają. powinni oddać pieniądze ludziom.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane

Najnowsze informacje