Gazeta.pl Next >  Biznes >  UOKiK karze Vision Express za promocję. Niemal 200 tysięcy kary

UOKiK karze Vision Express za promocję. Niemal 200 tysięcy kary

A A A
okulary

okulary

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, sieć sklepów optycznych Vision Express naruszała zbiorowe interesy konsumentów. Uwagi Urzędu potwierdziły dwa wyroki sądowe. Vision Express musi zapłacić blisko 195 tysięcy złotych kary.

W 2013 roku Vision Express oferował promocję, w której reklamach podkreślał, że klient dostanie trzy pary okularów w cenie jednej. Reklamy były wszędzie - w telewizji, w pozostałych mediach i na nośnikach zewnętrznych. Tymczasem, gdy klienci przyjrzeli się bliżej, okazało się, że owszem, można dostać trzy pary okularów, ale za każdą trzeba zapłacić osobno. Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumenta to się nie spodobało.

Nie spodobało się z bardzo prostego powodu. Na przykład klient, który kupował pakiet Standard, nie miał żadnych szans na dodatkowe pary okularów w gratisie. Jeżeli kupował wyższy pakiet (dotyczyło soczewek jednoogniskowych i progresywnych), to w zależności od wydanej kwoty dostawał tylko zniżkę - od 100 do 300 złotych. W dodatku dotyczyło to drugiej pary, bo na trzecią, jeżeli już, zniżka wynosiła zawsze 100 złotych.

Z innej wersji regulaminu promocji wynikało, że klient wydając na okulary do 250 zł dostawał zniżkę w wysokości... 0 zł. 

.. źródło: UOKiK

Przy tym, jak zauważył UOKiK, w reklamach podkreślano, że soczewki klient otrzyma w cenie oprawek. Problem w tym, że soczewki w cenie klient dostawał w pakiecie Standard, w którym nie było szansy na otrzymanie dodatkowych par okularów. 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta ukarał więc Vision Express. Jak łatwo się domyślić, firma podjęła obronę swoich interesów i argumentowała, że takie a nie inne zapisy w regulaminie wprowadziła w trosce o dobro klientów, którzy chcieliby wybrać kilka różnych oprawek. Chodziło także o dobro tych klientów, którzy woleliby mieć wybór między darmową oprawką, a zniżką na droższą. Dodatkowym argumentem była też specyfika języka reklamy, który faktycznie wykazuje się pewną skrótowością (czy jak kto woli - używa skrótów myślowych). Nie przekonało to jednak ani Urzędu, ani sądów.

Prezes UOKiK decyzję o karze dla Vision Express podjął w lipcu 2014 roku, a więc rok po kampanii reklamowej. Wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w tej sprawie zapadł w grudniu 2015 roku i podtrzymał decyzję UOKiK, jednak Vision Express walczyło dalej i w lipcu 2017 przegrało przed Sądem Apelacyjnym. Zgodnie z wyrokiem, firma będzie musiała zapłacić 194 888 złotych kary.

***

Polecamy
Komentarze (29)
UOKiK karze Vision Express za promocję. Niemal 200 tysięcy kary
Zaloguj się
  • tergukjbvcfsyrt8y9joikl

    Oceniono 6 razy 4

    "Dodatkowym argumentem była też specyfika języka reklamy, który faktycznie wykazuje się pewną skrótowością (czy jak kto woli - używa skrótów myślowych)."

    Nie nazywajmy szamba perfumerią. Reklama po prostu kłamie.

  • anty_jar

    Oceniono 8 razy 4

    Ale się ubawiłem ... 200 tyś zł kary.
    Prezes tyle na śniadanie zabiera. U nich marże zaczynają się od 200-300%, a kończą w granicach 2 tyś %.
    Odwoływali się dla zasady, niech etatowy prawnik w końcu ma coś do roboty.
    Zarobili na "promocji" ze 20 milionów, to 200 tyś mogą oddać.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane