LEO Express w końcu na polskich torach. Pasażerowie skorzystają

Andrzej Mandel
Pociąg LEO Express

Pociąg LEO Express (materiały prasowe)

Czeski przewoźnik długo starał się o wejście na polskie tory. Decyzją Urzędu Transportu Kolejowego wreszcie mu się udało. Jednak na pierwsze pociągi trzeba jeszcze poczekać.

Urząd Transportu Kolejowego wydał decyzję o przyznaniu dostępu do polskich torów na trasie Kraków – Praga czeskiemu (a dokładnie czesko-polsko-słowackiemu) przewoźnikowi LEO Express. Według UTK oznacza to, że LEO Express będzie mógł zacząć wozić pasażerów już 10 grudnia.

Decyzja została podjęta na podstawie wniosku, jaki przewoźnik złożył w czerwcu 2017 roku. LEO Express wnioskował w nim o otwarty dostęp w relacji Prahahlavnínádraží – Kraków Główny. We wrześniu we wniosku dokonano zmian, wycofując potrzebę badania wpływu na połączenia dofinansowywane ze środków publicznych. Dzięki temu UTK mógł wydać decyzję pozytywną.

- Pasażerowie uzyskają dzięki decyzji Prezesa UTK kolejne międzynarodowe połączenia kolejowe do Czech, a oferta na tej trasie ulegnie poszerzeniu – to wszystko bez żadnych nakładów ze środków publicznych - mówi prezes grupy LEO Express pan Peter Köhler.

Rozkład już gotowy

Choć UTK twierdzi, że przewoźnik może rozpocząć wożenie pasażerów już 10 grudnia, to możliwe, że trzeba będzie jeszcze poczekać. Potrzebne są bowiem jeszcze ostatnie przygotowania techniczno-formalne. W swoim komunikacie prasowym LEO Express informuje, że prawdopodobnie w najbliższych tygodniach będzie mógł ogłosić termin startu przewozów z Krakowa do Pragi.

Gotowy jest już nawet rozkład, który raczej się nie spodoba lubiącym pospać. Zgodnie z propozycją LEO Express pociąg miałby odjeżdżać z Krakowa o 4:44 rano by do Pragi dojechać o 11:39. Powrotny odjeżdżałby ze stolicy Czech o 16:10, by do Krakowa dojechać o 23:10. Ten rozkład, jak wynika z informacji „Rynku Kolejowego”, to efekt uzgodnień czeskiego przewoźnika z polskimi. Ma on nie stanowić konkurencji dla PKP Intercity.

LEO Express to nie tylko pociągi

LEO Express nie jest marką dla polskiego pasażera nieznaną. Autobusy tego przewoźnika obsługują sporo tras wewnątrz Polski, jaki i międzynarodowych. Przewoźnik od lat też próbował otrzymać dostęp do polskich torów, jednak jego starania były blokowane ze względów formalno-technicznych.

Pojawienie się nowego przewoźnika na dość ważnej międzynarodowej trasie powinno korzystnie wpłynąć na ceny biletów, skorzystają więc na tym pasażerowie. W Czechach LEO Express znany jest z relatywnie niskich cen i dobrego komfortu zapewnianego pasażerom. Miejmy nadzieję, że w Polsce będzie tak samo, gdyż Polakom przydałaby się lepsza konkurencja na torach. Wciąż, mimo wzrostu liczby pasażerów, jeździmy koleją rzadziej niż inne europejskie nacje.

Zobacz także
  • Antoni Macierewicz: doszło do cyberataku na Polskę Antoni Macierewicz: W piątek doszło do kolejnego ataku cybernetycznego ze strony Rosji
  • Cyberprzestępcy znów uderzyli Australijska armia ofiarą cyberataku. Wykradziono tajne dane o myśliwcach F-35
  • Specjaliści od cyberbezpieczeństwa ostrzegają: przestępcy przypomnieli sobie o starej metodzie ataku Cyberprzestępcy przypomnieli sobie o starej formie ataku i znów ją wykorzystują. Pliki Office niebezpieczne
Komentarze (80)
LEO Express w końcu na polskich torach. Pasażerowie skorzystają
Zaloguj się
  • poppers68

    Oceniono 18 razy 12

    Jak już czeskie składy wyjadą na POLSKIE tory.... pojawi się okoliczna POLSKA ludność z róźańcami w dłoniach. I będzie po czeskim składzie na polskich torach.....

  • niekandydujacy_niepolityk

    Oceniono 5 razy 5

    Oni też chcieli jeździć z Pragi do Warszawy po CMK, ale UTK ich nie wpuścił.
    Nie mieli odpowiedniej...homologacji, choć te składy LEO to są FLIRTY wyprodukowane w...SIEDLCACH.

  • Paweł Słowik

    Oceniono 4 razy 4

    A ja się pytam, dlaczego prywatny zagraniczny przewoźnik nie może być konkurencją dla PKP? Bo nagle się okaże, że można to robić zdecydowanie lepiej?

  • koenzymq10

    Oceniono 4 razy 4

    Czekamy na Deutsche Bahn....

  • Urszula Brzóska

    Oceniono 4 razy 4

    Z Czeskiego Cieszyna do Pragi podroz trwa 4.5h i kosztuje w weekend 50zl. Dwie dorosle osoby moga wykupic rodzinny bilet i 2dzieci jedzie gratis. Komfort jazdy wysoki. Czysto. Pelna kultura. Mozna kupic kawe, herbate, piwo -w normalnych cenach.
    Porownajcie sobie z cenami PKP.

  • felucjan

    Oceniono 3 razy 3

    Leo Express to przede wszystkim bardzo miła i profesjonalna obsługa, czyste wagony, zupełnie innowacyjny jak na warunki polskie sposób przygotowywania poczęstunków (na korytarzu), niezwykle atrakcyjne ceny i dobry program lojalnościowy. Jako firma są niezwykle elastyczni, co w Polsce w przypadku przewoźnika kolejowego wydaje się nierealne. Jeżeli ktoś jeszcze nie jechał Leo Express, to polecam. W Polsce za taką cenę nie ma możliwości doświadczyć takiego standardu na torach.

    Jest jednak wada. Kosztem odległości pomiędzy siedzeniami zwiększono ich ilość. Ktoś kto ma 170 cm wzrostu lub więcej nie wysiedzi 7 godzin - nie ma szansy. Jest to kompletnie poza polskimi standardami. Wygląda to tak, jakby skład był projektowany dla Pigmejów. Można jednak wykupić sobie 1 klasę, jednak tam nie ma co liczyć na litość w kwestii ceny.

    Jeżeli chodzi o to połączenie, to Kraków jest tylko przedłużeniem obecnej trasy i przewoźnik z całą pewnością większość przychodów będzie notował po czeskiej stronie granicy. Jednak znając dynamikę Leo Express można być pewnym, że tylko kwestią czasu jest wydłużenie trasy do Rzeszowa i Przemyśla, a potem może na Ukrainę. Wtedy 4 rano będzie miała sens, bo w Przemyślu kurs będzie się zaczynał ok. 21 - 22 godziny.

    Leo Express, to faktycznie młodzi ludzie, myślący bardzo kompleksowo i przyszłościowo. O ile więc teraz pociąg nie jest konkurencją dla polskich składów, to zapewniam, że za 2-3 lata będzie i z całą pewnością będzie miał najatrakcyjniejsze (najbardziej dochodowe) rozkłady.

    Nie ma też możliwości, żeby Leo Express nie otrzymał w przyszłości dotacji unijnych, ponieważ rozwiązania jakie proponuje w skali międzynarodowej to najlepsza forma uzdrawiania transportu kolejowego.

    Poza tym jeżeli do Polski weszło Leo Express, to już tylko kwestią czasu jest kiedy wejdzie kolejny czeski prywatny przewoźnik Student Agency, a to już prawdziwy rarytas w relacji cena do jakości i komfortu!!!

    Takie rozwiązanie wyjdzie nam na dobre, bo konkurencja na pewno się pojawi, a Polacy z całą pewnością polubią Leo Express.

  • marcin-karpin

    Oceniono 5 razy 3

    "Zagraniczny przewoźnik na polskich torach! To może być początek końca monopolu PKP"
    Monopol PKP? Trasę Wrocław <=> Drezno od kilku lat obsługują szynobusy Deutsche Bahn...

  • qawsedrftg

    Oceniono 3 razy 3

    Nie będzie żadnego końca monopolu, dopóki to przeklęte IC będzie dostawać za nic bez konkursu ogromne dotacje. W Czechach bilety kolejowe są znacząco tańsze. U nas jest całkowicie absurdalna koncepcja pociągów "prestiżowych", 3 razy za drogich. Jeśli naprawdę są chętni na luksus to niech będzie wykwintna pierwsza klasa.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane

Najnowsze informacje