;

To już koniec Air Berlin. Konkurenci podzielili się biznesem niemieckiego przewoźnika

Powitanie ostatniego lotu Air Berlin na lotnisku Tegel

Powitanie ostatniego lotu Air Berlin na lotnisku Tegel (Soeren Stache / AP / AP)

Drugie największe niemieckie linie lotnicze przestały istnieć. Część ich biznesu przejmie Lufthansa, część EasyJet. Air Berlin ogłosiły upadłość w sierpniu, w piątek w nocy symbolicznie pożegnano ich ostatni lot.

Ostatni samolot Air Berlin, lecący z Monachium, wylądował w Berlinie w piątek tuż przed północą. Obserwowało to 1600 osób, w tym pracownicy. Samolot, jego załogę i pasażerów na płycie lotniska Tegel powitały armatki wodne. Tym samym, w symboliczny sposób, linie Air Berlin przestały istnieć – po prawie 40 latach działalności.

Air Berlin powstały w 1979 roku, pierwszy lot zrealizowały na Majorkę i z takimi wakacyjnymi wyjazdami właśnie kojarzyły się Niemcom. Ostatnio przewoźnik miał problemy finansowe i notował straty, coraz trudniej radził też sobie z konkurencją ze strony coraz popularniejszych w Europie innych tanich linii lotniczych. Od czasu giełdowego debiutu w 2006 roku zanotował straty w wysokości łącznie 3 mld euro.

Przez kilka ostatnich lat Air Berlin wspierał jeden z głównych akcjonariuszy, linie Etihad, ale w sierpniu zakręcił kurek z gotówką. Niemiecki przewoźnik nie miał wyjścia – ogłosił upadłość. Przez kilka miesięcy mógł jednak realizować połączenia, dzięki 150 mln euro wsparcia od rządu w Berlinie.

Czytaj też: Prezes bankrutującego Air Berlin dostanie miliony, a tysiące pracowników trafi na bruk. Niemcy oburzeni

Biznesem upadłego przewoźnika podzieliła się konkurencja. Brytyjski EasyJet ogłosił w weekend, że przejmie leasing 25 samolotów a także miejsce w rozkładzie lotów na lotnisku Tegel. Zapłaci za to 40 mln euro. Umowę musi jeszcze zatwierdzić regulator.

Większą część biznesu Air Berlin, w tym zależne spółki Niki i LGW, kupi największa niemiecka linia lotnicza – Lufthansa, o czym informowała w połowie października. Zapłaci 210 mln euro. Chce też przejąć 81 samolotów i 3 tysiące pracowników. Proces tak dużego przejęcia może potrwać rok i kosztować 1,5 mld euro. Musi się jednak zgodzić na to regulator, wątpliwości może mieć też UE – choć sama Lufthansa przekonuje, że nie stanie się rynkowym monopolistą. Upadłość Air Berlin wzmocni należącego do Lufthansy taniego przewoźnika Eurowings.

+++

Co łączy iPoda z filmem "2001: Odyseja Kosmiczna"?

Zobacz także
Komentarze (34)
To już koniec Air Berlin. Konkurenci, Lufthansa i EasyJet, podzielili się biznesem niemieckiego przewoźnika
Zaloguj się
  • kawabis

    Oceniono 2 razy 2

    Z tego co mówi Marcin P, to wiadomo czyja to wina, że padły. PiS to ciągle powtarza wina Tu...

  • el_konarro

    Oceniono 6 razy 2

    Jako ciekawostkę można dodać, że ostatni lot AB otrzymał nostalgiczny numer: "BER4EVR"

  • komentarzdramatycznyyy

    Oceniono 9 razy 1

    Air Berlin to od lat było dno. Jedna z najgorszych linii jakimi leciałem o ile doszło do odlotu.

  • cmok_wawelski

    0

    Rynek lotniczy USA to barometr tendencji w tej dziedzinie.
    Znikna (bo musza) bilety po 100 zl. To fikcja bo tyle kosztuje bateryjka do zoltej kamizelki pod fotelem. A (psujace sie) silniki w B787 sa po 5 mln USD/szt.
    A sa one takie, ze linii jest CORAZ MNIEJ A TE CO ZOSTAJA - SA CORAZ WIEKSZE. Male - albo padaja - albo sa przejmowane przez duze.
    Prosze sobie wpisac/wlepic w googla haslo 'List of defunct airlines of the United States' . PanAm czy TWA to tylko znane przyklady a jest tego ponad 100.
    Aktualnie zostalo 7 (+ lokalne niedobitki). Taki np. United (po polaczeniu z Continental) ma 750 samolotow i 200 dalszych zamowionych. (Dla porownania, Lufthansa ma 650)... 'Too big to fail'. ('Za duzy zeby upasc').

    W tym kontekscie taki LOT, gdyby zostal sprywatyzowany - idzie pod mlotek i albo upada albo jest polkniety przez wiekszych - w ok. 6 min.

  • mniklasp

    0

    co z tego ze upadly, byly dziadoskie i mialy amatorow w zarzadzie

  • pogromca_mrowek

    0

    Niedoczekali otwarcia wielkiego lotniska w Berlinie

  • m5

    Oceniono 2 razy 0

    Ta, rewelacja... niech pieniądze oddadzą za niewykonanie usług, a potem mogą sobie pożegnania robić.

  • gaga-5

    0

    Kto pod kim dołki kopie....

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najnowsze informacje