Rosną szanse, że Via Carpatia wreszcie powstanie. Są umowy na trzy odcinki S19

Podpisano umowy na budowę fragmentu drogi ekspresowej S19 na wschodzie Polski. Odcinki o długości 33 km będą kosztować łącznie ponad 720 mln zł. Cała Via Carpatia na terenie naszego kraju to koszt około 30 mld zł.

O międzynarodowej trasie Via Carpia, która ma połączyć Litwę, Polskę, Słowację, Rumunię, Bułgarię i Grecję, mówi się od lat. Projekt nie był jednak realizowany zbyt dynamicznie. W Programie Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) znalazł się dopiero po niedawnej aktualizacji, w lipcu tego roku.

To ważna trasa tranzytowa, spory ruch generują na niej samochody ciężarowe, jadące w kierunku południowej granicy, a obecnie w dużej części ten ruch odbywa się jednopasmówkami. Podpisane właśnie umowy dotyczą fragmentu Kraśnik - Lasy Janowskie. Podzielono go na trzy odcinki:

- węzeł Kraśnik Południe - węzeł Janów Lubelski Północ  o długości 18 km, który za prawie 390 mln zł zbuduje konsorcjum Strabag i Strabag Infrastruktura Południe;

- obwodnicę Janowa Lubelskiego - około 7 km, którą zrealizuje Mota-Engil Central Europe za 148,5 mln zł

- oraz odcinek Janów Lubelski Południe - węzeł Lasy Janowskie, długości około 8 km, który zbuduje także konsorcjum firm Strabag, za 183,6 mln zł.

Ekspresówka ma być dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu z opcją poszerzenia w przyszłości o trzeci pas. Ma być gotowa na wiosnę 2021 roku.

Budowa fragmentów S19Budowa fragmentów S19 źródło: GDDKiA

Ministerstwo infrastruktury zapewnia, że ma już całość środków na budowę Via Carpatia na terenie Polski - około 700 km ma kosztować 30 mld złotych. Pomogą na pewno pieniądze zebrane przez BGK z ostatniej emisji obligacji, o czym pisaliśmy kilka dni temu.

Czytaj więcej na ten temat: Są pieniądze na budowę nowych dróg w ambitnym programie. Inwestorzy rzucili się na polskie obligacje

Pomysł na trasę o nazwie Via Carpatia pojawił się w 2006 roku. W naszym kraju trasa ma przebiegać wzdłuż S61, S16 i S19. Część odcinków jest już zbudowana (m.in. obwodnica Międzyrzecza Podlaskiego, Kocka, Lublina i Rzeszowa), część jest w realizacji – w tym na północy fragment Budzisko – Suwałki i obwodnica Suwałk. Inne fragmenty trasy Via Carpatia na terenie województwa podlaskiego (i niewielki kawałek w woj. mazowieckim) jak na razie są na bardzo wstępnym etapie przygotowań.

Na terenie województwa lubelskiego na realizację czekają jeszcze odcinki: Lublin - Kraśnik (42 km, podpisanie umowy planowane jest na luty 2018), granica województwa mazowieckiego - Lubartów (81 km, otwarto oferty na wykonanie koncepcji programowej) i Lubartów - Lublin (24 km, trwa przetarg na wykonanie koncepcji programowej).

W województwie podkarpackim w przetargu są odcinki od granicy z lubelskim do Sokołowa, a dopiero w przygotowaniu skrajny południowy fragment od Rzeszowa do Barwinka.

Zobacz też: Budują drogi, mosty, mieszkania i stadiony. Oto największe firmy budowlane w Polsce

+++

Emilian Kamiński: Żeby nie być frustratem, zacząłem sam organizować sobie życie [NEXT TIME]

Komentarze (55)
Rosną szanse, że Via Carpatia wreszcie powstanie. Są umowy na trzy odcinki S19
Zaloguj się
  • martha.wise

    Oceniono 16 razy 12

    To jaka jest ta wymiana handlowa między LV, LT, EST a taką Rumunią, Grecją, Bułgarią?

    Dorabianie ideologii ekonomicznej do zwykłej korupcji politycznej.

  • tubylec_ww

    Oceniono 18 razy 8

    Pieniądze na S19 w takim kształcie będą wyrzucone w błoto. Można by zrobić max. jedną jednię i obwodnice większych miast. Na razie ruch jest niewielki, są ważniejsze odcinki w Polsce: S11 z Katowic do Poznania, S12 z Puław do Radomia i dalej do Piotrkowa Trybunalskiego, S8 z Wrocławia do Kłodzka.

  • kamillwawa

    Oceniono 5 razy 3

    No to Litwini, Łotysze i mieszkańcy Obwodu Kaliningradzkiego się cieszą, beda mieli wygodniej na narty na Słowację oraz Adriatyk latem. I to wszystko bezpłatnie na koszt polskiego podatnika, którego przecież bardzo lubią i cenią. Czego to się nie robi dla "sąsiadów"...

  • misko1976

    Oceniono 9 razy 3

    Ostatnio leciałem w nocy w poprzek nad Polską także na wschodnią i tak patrząc z góry wygląda na to ze największy ruch pojazdów jest na trasie Warszawa-Kraków , Warszawa-Lublin oraz Radom-Puławy natomiast ruch we wschodniej Polsce nie był zbyt intensywny.
    Dlatego moim zdaniem najważniejsze drogi do wybudowania to
    S7 Warszawa-Kraków, S17 Warszwa-Lubin i S12 Puławy- Radom- Piotrków Trybunalski
    S19 można na razie wybudować jako drogę ekspresową jedno-jezdniową 1+1 lub 2+1 ale z węzłami i wiaduktami nad nią przygotowanymi do trasy dwujezdniowej a dopiero jak ruch na niej wzrośnie to dobudować drugą jezdnie. Ewentualnie odcinek Lublin-Rzeszów wybudować dwujezdniowy bo prognozy przewidują wzrost natężenia ruchu na tym odcinku. Natomiast ruch na odcinku Lublin-Białystok nie jest na razie tak duży.

  • susceptant

    Oceniono 2 razy 2

    Dwa lata od objęcia steru rządów udało się podpisać umowy na budowę 30 km drogi S19 i to w warunkach, kiedy przy obejmowaniu władzy już było otwarte postępowanie przetargowe.
    Sukces ogromny, od razu widać, że Via Carpathia to najważniejszy priorytet drogowy dla obecnego rządu ;)

  • anna_pot

    Oceniono 2 razy 2

    30 miliardów za 600km daje - 50mln za kilometr. Gdzie są Ci wszyscy krzykacze o autostradowych złodziejach?

  • a.k.traper

    Oceniono 2 razy 2

    Zwycięstwo ideii nad zdrowym rozsądkiem.

  • grenlandzki-opos

    Oceniono 4 razy 2

    Zaraz zaraz, przecież to są skandaliczne ceny, drożej niż w Szwajcarii, nieprawdaż drogi propagandzisto PiS?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX