Via Baltica coraz bardziej realna. Są chętni na budowę kolejnego fragmentu ważnej drogi w Polsce

Firmy zgłosiły 20 ofert na budowę trzech odcinków drogi ekspresowej S61, która stanowi część międzynarodowej trasy Via Carpatia. Budowa łącznie 66 km może kosztować ponad 2 mld zł.

Otwarte oferty dotyczą fragmentu S61 Szczuczyn – Raczki. Inwestycję podzielono na trzy zadania:

1. Szczuczyn – węzeł Ełk Południe. Na budowę około 23 km złożono 6 ofert. GDDKiA chce wydać na ten odcinek 725,1 mln zł. Najniższą cenę 534,2 mln zł zaproponowała firma POLAQUA Sp. z o. o. , najwyższą 777,6 mln zł – konsorcjum firm Strabag Sp. z o. o.  i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o.

2. Węzeł Ełk Południe – węzeł Wysokie. Około 20 km drogi (wraz z połączeniem z obwodnicą Ełku o długości około 3 km) także złożono 6 ofert. Najmniej chce konsorcjum firm Metrostav Polska SA i Metrostav a.s. – 565,4 mln zł, najwięcej – aż 973,4 mln zł – konsorcjum firm Strabag Sp. z o. o.  i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Przy czym na sfinansowanie tego odcinka przewidziano 729,6 mln zł.

3. Węzeł Wysokie – Raczki. Do wykonania tego odcinka, o długości około 20 km zgłosiło się 8 oferentów. Na ten cel zaplanowano 637,8 mln zł. Najniższą cenę zaoferowało Metrostav Polska SA i Metrostav a.s. – 370,7 mln zł, najwyższą znów konsorcjum firm Strabagu 709,1 mln zł.

Najtaniej za niespełna 1,5 mld zł

Gdyby zamawiający kierował się tylko kryterium ceny i do budowy wszystkich trzech odcinków wybrał oferty z najniższą ceną, sporo by zaoszczędził – zapłaciłby 1,47 mld zł, a zaplanowane ma 2,09 mld zł.

Możliwe, że właśnie ta opcja wygra, bo drugim poza ceną kryterium jest termin realizacji – mogło to być maksymalnie 35 miesięcy, ale nie mniej niż 29 miesięcy. A wszyscy wykonawcy zadeklarowali 29 miesięcy.

Cała nowa S61 jest już w budowie albo postępowaniu przetargowym. Inwestycja będzie realizowana w systemie „Projektuj i Buduj”, droga ma biec nowym śladem i mieć nawierzchnię z betonu cementowego. Nową trasą mamy móc pojechać w 2021 roku.

Nowa S61 to część trasy Via Baltica. Na terenie Polski przebiega ona wzdłuż drogi ekspresowej S8 na odcinku od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej i dalej drogą ekspresową S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa w Budzisku. Jak na razie gotowe są odcinki Radzymin - Wyszków i obwodnica Ostrowi Mazowieckiej na S8 oraz obwodnice Stawisk, Szczuczyna i Augustowa na S61. W tym roku (choć z opóźnieniem) ma zostać oddany fragment S8 pod Warszawą Marki – Radzymin.

Czytaj też: Budują drogi, mosty, mieszkania i stadiony. Oto największe firmy budowlane w Polsce

+++

Rafał Agnieszczak: Ktoś, kto zawsze jedzie po bandzie, nie wygra w biznesie [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (40)
Via Baltica coraz bardziej realna. Są chętni na budowę kolejnego fragmentu ważnej drogi S61
Zaloguj się
  • susceptant

    Oceniono 8 razy 8

    Dobra wiadomość.
    Ruch pojazdów ciężarowych w stronę granicy z Litwą jest spory i odbywa się głównie bezpłatną drogą wojewódzką Ostrów Maz.- Łomża. Droga częściowo wyremontowana, ale nie jest przystosowana do takiego natężenia ruchu ciężkich pojazdów. Tam gdzie remontu jeszcze nie było jest w złym stanie - koleiny i dziury.

  • udet11

    Oceniono 9 razy 7

    Ceny na budowe s8 kilka lat temu 10-15 mln zl/ km. Obecie s61 20-25mln. Drogo? Inflacja?

  • wiktor_jerofiejew

    Oceniono 1 raz 1

    Znowu po dwa pasy albo nawet tylko trzy i "koniecznie :bez poboczy ... Pobocza sa "zbedne" wg naszych budowniczych

  • looopes

    Oceniono 1 raz 1

    I pieknie. Przy tak ogromnym ruchu i potencjalnie cięzkich pojazdach nie ma lepszego wyboru niż droga betonowa. Nie będzie problemów z tym że droga się posypie po krótkim czasie, koszty utrzymanie znacznie spadną. Dla mnie - idealnie. Chciałoby się rzec WRESZCIE

  • roz_mak

    Oceniono 1 raz 1

    spore te różnice w cenach

  • Luke Black

    0

    S61 nie jest cześcią Via Carpatia tylko Via Baltica.. ale w sumie co to za różnica.. via to via. Może być i Via Appia.

  • j1200

    0

    2-krotna różnica pomiędzy skrajnymi ofertami. To jest chore. Oczywiście wygra najtańsza, a potem kombinacje, aneksy, protokoły, sądy, kolejne terminy oddania, o jakości nie wspomnę. Powinno być jak w krajach skandynawskich - widełki od kosztorysu, średnia z ofert, wygrywa ta najbliżej średniej. Żeby przekręcić taki przetarg trzeba kontrolować 100% ofert, więc w zasadzie niemożliwe. Da się.

  • sacharynek

    Oceniono 2 razy 0

    Przy obecnym natężeniu ruchu, dzięki pobieraniu opłat, ta droga powinna się zwrócić i utrzymać a przy okazji pobudzi gospodarczo płn-wschód część PL oraz komunikacje w tamtym regionie.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX