Będą drążyć gigantyczny tunel pod Łodzią. Prawie jak metro. Podziemny przystanek w samym centrum

Robert Kędzierski
Spółka PKP PLK jeszcze w tym roku podpisze kontrakt na budowę gigantycznego tunelu biegnącego pod centrum Łodzi. Inwestycja, która ma zmienić komunikacyjny obraz miasta, będzie kosztować 1,6 mld zł.

PKP Polskie Linie Kolejowe, spółka zarządzająca liniami kolejowymi, oraz Konsorcjum Energopol Szczecin i Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego mają wkrótce podpisać kontrakt na budowę tunelu średnicowego biegnącego pod Łodzią. Jak podaje Dziennik Gazeta Prawna, umowa ma zostać zawarta w grudniu br. Inwestycja pochłonie 1,59 mld zł, ma być gotowa w 2021 roku.

Sam przetarg na budowę łódzkiego tunelu średnicowego został rozstrzygnięty we wrześniu br., ale dwie przegrane spółki odwołały się od jego wyników do Krajowej Izby Odwoławczej. Na początku listopada KIO odrzuciła oba wnioski.

Oprócz tunelu powstaną też dwie nowe, podziemne, trzypoziomowe przystanki kolejowe. Łódź Centrum umiejscowiony będzie w pobliżu skrzyżowania ulic Zielonej i Kościuszki, blisko ulicy Piotrkowskiej - jednej z najważniejszych w mieście. Drugi przystanek - Ogrodowa - zostanie wybudowany w okolicy centrum handlowego Manufaktura. Dzięki inwestycji Łódź Fabryczna uzyska podziemne połączenie z Łodzią Kaliską. Niektóre elementy inwestycji zostaną zrealizowane metodą odkrywkową. 

Dworzec Łódź Fabryczna - tunelDworzec Łódź Fabryczna - tunel MARCIN STĘPIEŃ

Pociągi mają poruszać się w tunelu z prędkością 100 km/h. Ma to zmienić komunikacyjny obraz miasta. Zwiększy się ilość pociągów do i ze stolicy, pociągi dalekobieżne będą też mogły szybciej przejechać przez samą Łódź. Jak podaje portal transport-publiczny.pl, uruchomienie tunelu średnicowego może sprawić, że pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej będą kursować na niektórych odcinkach częściej.

Czas budowy będzie dla mieszkańców okresem sporych utrudnień. Sporo będzie też wyzwań, bo teren inwestycji jest gęsto zabudowany. Według analiz PKP PLK, budowa nie zagrozi jednak obiektom pod którymi drążony będzie tunel. 

Gigantyczne inwestycje w Łodzi

Budowa tunelu średnicowego to nie jedyna inwestycja, która dotyczyć będzie ścisłego centrum. Miasto zapowiedziało w lutym wielką rewitalizację. Ma kosztować miliard złotych. Połowa tej kwoty będzie pochodziła z budżetu miasta, drugie 500 mln zł wyłoży Unia Europejska. W łódzkim magistracie właśnie zakończył się proces przygotowywania wniosków o dotacje unijne. 

Czytaj też: Święta będą w tym roku droższe. Wszystko przez spekulację. 

W planach są m.in. m.in. remonty ponad 20 ulic i ponad 100 budynków w okolicach ul. Piotrkowskiej, Sienkiewicza, al. Kościuszki. Szerokie jezdnie mają zostać zastąpione szerszymi chodnikami, szpalerami drzew czy ławkami. Mają powstać nowe skwery i parki. Ponadto, we współpracy z organizacjami pozarządowymi, mają być tworzone np. centra wsparcia aktywności zawodowej kobiet czy centra obywatelskie realizujące lokalne inicjatywy. Centrum Łodzi mają zostać nadane „nowe funkcje kulturalne i rozrywkowe”.

***

Jacek Gadzinowski: Nie trzeba pracować 10 godzin dziennie, żeby osiągnąć sukces [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (59)
Będą drążyć gigantyczny tunel pod Łodzią. Prawie jak metro. Budowa będzie koszmarem dla mieszkańców
Zaloguj się
  • goetterdaemmerung

    Oceniono 23 razy -9

    Reanimacja trupa. Zanim skończą w Łodzi nie będzie nawet 500 tysięcy mieszkańców.
    Zamiast umyć to wszystko, wyremontować kamienice, zrobić chodniki i ulice dla ludzi, rewitalizować centrum miasta które obecnie znajduje się w centrum handlowym z czerwonej cegły, to się sadzą jak za późnego Gierka.

  • popijajac_piwo

    Oceniono 11 razy -5

    A potem zaleją tunel wodą i Łódź może wreszcie gdzieś dopłynie...

  • kixx

    Oceniono 4 razy -4

    I oby sie udalo.
    ...ale w Warszawie tez mowili ze nie bedzie zadnego zagrozenia dla kamienic nad tunellem-tymczasem zarowno po lewej jak i po prawej stronie Wisly konieczne bylo ewakuowanie mieszkancow z powodu zagrozenia zawaleniem.
    Nie sadze zeby w Lodzi bylo pod tym wzgledem inaczej,tym bardziej ze w Lodzi, podobnie jak po prawej stronie Wisly w Warszawie ,jest sporo starszych kamienc

  • threemen

    Oceniono 7 razy -3

    Rozmach jak za Gierka i skoncza jak Gierek.

  • pawlaka12

    Oceniono 7 razy -3

    Bedzie jak na Niciarnianej. Nagle wyskoczy soczewka wodna i puszczą tunel górą.

  • 20portal

    Oceniono 6 razy -2

    Po co te "inwestycje" w Łodzi skoro to miasto ludzi wymierających, bez przemysłu, bez przyszłości, bez koncepcji rozwojowej. Upadek łódzkie włókiennictwa i "odzieżówki" zapoczątkował upadek miasta.
    Nowy dworzec Łódź Fabryczna (b. drogi) służy głównie dojeżdżającym do pracy do Warszawy.
    A pociąg do stolicy nadal jedzie ponad 2 godziny.
    Chory kraj, chorzy ludzie...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX