Jazda bez biletu się nie opłaca. Długi gapowiczów przekroczyły 354 mln zł. Rekordzistami Ślązacy

Jak wynika z danych Krajowego Rejestru Długów (KRD) jazda bez biletu nie jest skutecznym sposobem na zaoszczędzenie pieniędzy. Suma niezapłaconych mandatów przekroczyła właśnie 354 mln zł, a średni dług za podróż na gapę wyniósł 408 zł.

Ponad 70 proc. gapowiczów, którzy nie zapłacili za przejazd komunikacją miejską lub pociągiem, mieszka w czterech województwach: śląskim (21 proc.), łódzkim (18 proc.), wielkopolskim (17 proc.) i mazowieckim (16 proc.). Są winni przewoźnikom prawie 292 mln zł, czyli ponad 84 proc. łącznego zadłużenia wynikającego z jazdy bez biletu.

Średni dług za jazdę bez biletu wyniósł 408 zł, ale w woj. śląskim sięga on aż 1592 zł. Dla porównania w woj. pomorskim jest to zaledwie 179 zł.

Kim jest statystyczny gapowicz

Bez biletu zdecydowanie częściej podróżują mężczyźni. Stanowią blisko 66 proc. osób ukaranych mandatami. 

Co ciekawe, wbrew panującemu stereotypowi, nie są to głównie studenci próbujący zaoszczędzić kilka złotych na bilecie. Osoby do 25 roku życia stanowią zaledwie 16 proc. wszystkich dłużników zgłaszanych przez przewoźników. Najczęściej bez biletu jeżdżą osoby w wieku od 26 do 35 lat (34 proc.) Ci między 36 a 45 rokiem życia to ponad 22 proc. gapowiczów.

Z danych zebranych przez KRD wyłania się jeszcze jeden wniosek, który zwrócił szczególną uwagę osób na co dzień zajmujących się zadłużeniem Polaków.

- Okazuje się, że jazda bez biletu, to nie tylko specyficzne hobby, które ma dostarczyć adrenaliny. To objaw albo poważnych kłopotów finansowych, albo wyjątkowej nieuczciwości. Aż 64 proc. gapowiczów ma jeszcze długi u wierzycieli z innych branż i to na dziesięciokrotnie większą kwotę, bo aż 3,4 mld zł – komentuje Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

Okazuje się, że większość osób ukaranych mandatem (63 proc.) jest winna pieniądze innym wierzycielom. Rekordzista ma do uregulowania rachunki nie tylko u przewoźnika, ale jeszcze w 21 innych firmach i instytucjach.

- Od kilku lat obserwujemy, że przybywa dłużników, którzy mają więcej niż jeden dług.
Przyczyny są dwojakiego rodzaju. Część tych osób jest ewidentnie nieuczciwa i to jest ich sposób na życie. Zaciągają kolejne zobowiązania z góry zakładając, że nie będą ich spłacać, są dobrze obeznani z prawem, często agresywni, mają też niewątpliwy talent do koloryzowania rzeczywistości. Najpierw zaczynają od tego, że nie płacą za przejazd, potem przestają regulować inne rachunki. Druga grupa to
ci, którzy przeliczyli się z własnymi możliwościami finansowymi i kupili na kredyt więcej, niż są w stanie spłacić. W ich przypadku nieskasowany bilet to efekt złej sytuacji finansowej i szukania oszczędności – mówi Jakub Kostecki, prezes Zarządu Kaczmarski Inkasso, partnera Krajowego Rejestru Długów.

+++

Jacek Gadzinowski: Nie trzeba pracować 10 godzin dziennie, żeby osiągnąć sukces [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (25)
Jazda bez biletu się nie opłaca. Długi gapowiczów przekroczyły 354 mln zł. Rekordzistami Ślązacy
Zaloguj się
  • opio1

    Oceniono 1 raz 1

    Od kiedy to na gapowicza nakładany jest mandat ? A po roku niezapłacona kara za jazdę bez biletu przedawnia się po roku. Bo takie jest prawo

  • Maria Kostecka

    0

    Każdy cierpi z powodu tego, jak komus pożyczy i ktoś nie oddaje. A tu jest tak samo, bo za autobusami w miescie tez stoja konkretni ludzie i ich rodziny, które mogą ucierpieć na tym, ze ludzie nie placa za bilety

  • Arkadiusz Nowek

    0

    Wspolczuje tej pani, szkoda mi jej i jej rodziny, ale sama sobie wybrala taki zawod. Mam nadzieje, ze przejdzie on do historii, bo windykacja ze strony firm jest znacznie skuteczniejsza i robiona w bardziej cywilizowany sposób.

  • Marek Piątnicki

    0

    Wiele rodzin cierpi bo ktoś nie placi faktury na czas, a wiec nie można tez usprawiedliwiać niepłacenia za bilet, bo to jest kłopot dla całej gospodarki de facto

  • innym_razem

    0

    To prawda, że się nie opłaca ;) nie rozumiem jak można na biletach oszukiwać, zwłaszcza że nie są to duże kwoty ale za długi za nie, już można stać się dłużnikiem. I to przestaje być zabawne. Dlatego najlepiej sprawdzać się raz na jakiś czas w KRD, żeby wiedzieć czy mamy czyste konto.

  • Magdalena Wojtys

    0

    Zabawni są ludzie, którzy nie placa i wymagają czegos. Narzekają tacy na jakość i maja pretensje. Tak samo jest w biznesie, ktoś nie placi, placi z opóźnieniem i jeszcze narzeka. A jak się nie placi na czas to rozwala to system, niszczy cashflow i jest problem

  • cozabadziew

    0

    A tam się nie opłaca... Mam kumpla który kilka lat przejeździł na gapę. Oczywiście dostał w międzyczasie z tuzin mandatów, tyle że zawsze udawał greka twierdząc, że jedynym dokumentem tożsamości jaki posiada jest legitymacja studencka. Studia dawno już skończył, ale legitymacji nie zwrócił, a zamiast tego lekko ją skorygował zmieniając o 3 litery nazwisko i numer w adresie zamieszkania... Nikt nigdy nie zakwestionował tego dokumentu a wszystkie mandaty zostały wysłane na nieistniejący adres do nieistniejącego adresata... Nie żebym zachęcał do tego typu postępowania, ale nie mówcie że się nie opłaca...

  • ssaassaa

    0

    W tytule artykułu postawiono tezę, że jazda na gapę się nie opłaca. I nic na temat opłacalności jazdy na gapę. Równie dobrze można napisać, że nie opłaca się zadłużać państwa a następnie podać tylko ogólne zadłużenie, z którego nic nie wynika.

  • zanimmnieznowzbanuja

    0

    " jazda bez biletu nie jest skutecznym sposobem na zaoszczędzenie pieniędzy. Suma niezapłaconych mandatów przekroczyła właśnie 354 mln zł"
    Jak sie nie oplaca? te 354 mln to tylko zapis ksiegowy tych pieniedzy nigdy nikt nie zobaczy.
    Do jazdy bez biletu zacheca polityka "panstwa" ktora zezwala na nieuczciwe praktyki bankow i parabankow bo jak inaczej niz nieuczciwa praktyka nazwac udzielenie przez banki kredytow komus kto zarabia 2 tys a ssuma rat to 2,5 tys.
    Ci ludzie zgodnie ze zdrowym rozsadkiem pozbyli sie jakiegokolwiek majatku i w tej chwili sa praktycznie nietykalni ............... i maga jezdzic bez biletu do woli.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX