Kraków będzie miał północną obwodnicę. "Ulga komunikacyjna dla metropolii i Polski"

W 2023 roku kierowcy przejeżdżający przez Kraków tranzytem nie będą już musieli jechać praktycznie przez jego centrum i stać w niekiedy kilometrowych korkach. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk właśnie znalazł pieniądze, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wysłała ogłoszenie o przetargu na projekt i realizację północnej obwodnicy stolicy małopolski.

- Północna Obwodnica Krakowa to prawdziwy oddech dla tego miasta. Ogłoszenie przetargu na projekt i budowę kończy sukcesem wieloletnie starania parlamentarzystów i samorządowców. To świetna wiadomość dla każdego, kto porusza się samochodem po Krakowie, ale też dla każdego, kto przez Kraków przejeżdża w ruchu tranzytowym – powiedział Adamczyk.

Fragment obwodnicy (od węzła Modlnica, gdzie praktycznie połączy się z autostradą A4, do węzła Mistrzejowice – tu z kolei ma się połączyć z planowaną drogą S7), który będzie budowany w ciągu drogi ekspresowej S52 ma mieć 12,5 km długości. Każda jezdnia będzie miała po 3 pasy ruchu.

3 tunele i aż 27 obiektów mostowych

Budowa będzie też dość sporym wyzwaniem technologicznym. GDDKiA podaje bowiem, że na tym odcinku mają powstać „3 tunele – pod rzeką Prądnik o długości 870 m, pod wzgórzem w Batowicach o dł. 653 m, pod wzgórzem „Syberia” na terenie Krakowa o dł. 98 m 27 obiektów mostowych, 4 km murów oporowych, 20 km dróg zbiorczych dojazdowych”.

W chwili zakończenia budowy, czyli w roku 2023 roku, Kraków, a konkretnie jego obwodnice, będzie miał po północnej stronie połączenie z drogami krajowymi A4, DK 79, DK 94, S7. Spowoduje to, że kierowcy jadący np. z Wrocławia do Kielc, Warszawy czy Tarnowa nie będą już musieli przebijać się przez ogromnie zatłoczone obecnie z tej strony miasto.

Drogowa dyrekcja prognozuje, że w 2025 roku na nowym odcinku ruch przekroczy średnio 30 tys. pojazdów na dobę.

Obwodnica Marek już prawie gotowa

Końcówka roku to też dobre wieści dla mieszkańców Warszawy oraz kierowców przejeżdżających przez stolicę na północ kraju. Jak pisaliśmy dziś rano, burmistrz Radzymina napisał na swoim oficjalnym profilu na Facebooku, że obwodnicą Marek będzie można prawdopodobnie pojechać w nocy z piątku na sobotę.

GDDKiA podaje natomiast, że po otwarciu będzie można przejechać dwujezdniową drogą od węzła Marki do włączenia się w istniejącą już S8 za węzłem Radzymin Południe.

Zbigniew Grycan: Dobrze mi się wiodło, bo przede wszystkim dbałem o jakość swoich produktów [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (42)
Kraków będzie miał północą obwodnicę. 'Ulga komunikacyjna dla metropolii i Polski'
Zaloguj się
  • fruwakowa

    Oceniono 9 razy 9

    Hmm, z Wrocławia do Tarnowa wystarczy jechać A4 i nie wjezdzasz w miasto. Z Wrocławia do Kielc lub Warszawy przez Kraków? Można krajoznawczo...

  • shtalman

    Oceniono 19 razy 7

    Ja też potrafię znaleźć pieniądze, szczególnie jak nie są moje tylko podatników, duży gest ma ten PiSowski kretyn rządowy

  • gsu-76

    Oceniono 4 razy 4

    Termin 2023 roku jest tak realny jak kolonizacja Marsa do tego samego roku.

    Po pierwsze: Koncepcja Programowa czyli przetarg i podpisanie umowy to w super optymistycznym wariancie 1 rok jeżeli nie będzie odwołań oczywiście.
    po drugie: KP realizacja to około 20 miesięcy włącznie z weryfikacją przez ZOPI/KOPI a to już koniec 2019
    po trzecie przetarg ZiZ (Zaprojektuj i zbuduj) i podpisanie umowy 1-1,5 roku bez odwołań oczywiście to już początek 2021
    po czwarte ZiZ wykonanie projektu+ZnRID (zgoda na realizację inwestycji drogowej) to około 15 m-cy czyli połowa 2022
    i na koniec ZiZ budowa i oddanie do ruchu około 2 lata (plus oczywiście okresy zimowe) to jak super pójdzie ze wszystkim koniec 2024 lub początek 2025.
    To wszystko w wariancie optymistycznym jak nie będzie odwołań, opóźnień itp.
    Uprasza się "dziennikarza" o nie pisanie podanych mu bzdur przez fantastów-marzycieli.

  • kniazwitold

    Oceniono 4 razy 4

    W 2023 roku nie będzie śladu po pisie i tym mnistrze. Chyba, że zalejemy go betonem w filarze jakiegoś mostu, to przejdzie do historii.

  • anna_pot

    Oceniono 5 razy 3

    tak dobrze chcieli a tu zła unia kasy nie da (wina Tuska) i cóż będzie pretekst aby nie zbudować. Zostanie piękna prezentacja

  • orzelek2004

    Oceniono 2 razy 2

    Tutaj nie ma Szyszki więc nie ma przeszkód typu strzebla błotna i kornik drukarz.

  • levy

    Oceniono 2 razy 2

    "stolicy małopolski" - o Hesu słodki!

  • pbe64

    Oceniono 2 razy 2

    Mam wrażenie, że ministerstwo na razie nie ma pojęcia po co jest potrzebna ta obwodnica. Z Wrocławia do Kielc przez Kraków nie jeżdżą nawet najwięksi hardcore'owcy naszych dróg. Ta obwodnica ma przede wszystkim umożliwić obejście Krakowa w kierunku północ-południe, czyli usunąć z miasta tranzyt z północy Polski do granicy w Chyżnem. Tak naprawdę ta obwodnica to i tak będzie dopiero połowa sukcesu, bo drugą super pilną inwestycją jest poszerzenie południowej obwodnicy Krakowa w ciągu autostrady A4 do 3, a może nawet 4 pasów. W tej chwili są dwa pasy i w godzinach szczytu praktycznie jedzie się zawsze w korku. Po dodaniu możliwości tranzytu z Warszawy w stronę granicy ruch zapewne jeszcze się zwiększy

  • susceptant

    Oceniono 2 razy 2

    Bardzo dobrze, że rząd znalazł pieniądze na tę inwestycję - nie rozumiem dlaczego poprzedni tak bardzo się upierał, żeby sfinansował ją sobie samorząd.
    Jednocześnie mam nieodparte wrażenie, że te środki "znalazły się" kosztem Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta (wycofanej z listy podstawowej inwestycji i z listy projektów POIiŚ) i de facto Wschodniej Obwodnicy Warszawy - tak długo blokowanej przez część członków rządu, że jej budowa stała się nierealna w tej perspektywie finansowej UE. Tak naprawdę budować trzeba wszystkie trzy, i zdaje się POK wcale nie jest najpilniejszy z nich.
    Mam też nadzieję, że w sytuacji gdyby oferty wykonawców znacznie przekrozyły kosztorys zamawiającego, ten będzie konsekwetny: unieważni przetarg, a w nowym "wytnie" część kosztochłonnych węzłów drogowych, wskazując, że może je sobie sfnansować samorząd - tak jak zrobił to w przypadku S14 Zachodniej Obwodnicy Łodzi

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX