Modlin i Ryanair mogą mieć problem. LOT właśnie złożył skargę do UOKiK

W czwartek PLL LOT złożył zawiadomienie do UOKiK o możliwym nadużyciu pozycji dominującej przez lotnisko w Modlinie. Wynika z niego, że na podwarszawskim porcie lotniczym zarabia jedynie irlandzki przewoźnik Ryanair.

O złożeniu zawiadomienia poinformowała Polska Agencja Prasowa, potwierdził to Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 

W piśmie przekazanym UOKiK, państwowy przewoźnik zwraca uwagę, że obecnie lotnisko Modlin obsługuje jednego przewoźnika - irlandzkie tanie linie Ryanair. Dzieje się tak ze względu na warunki umowy obowiązującej do 2023 roku, które w zasadzie eliminują z gry konkurencję. Na dodatek Modlin prowadzi działalność deficytową. Zdaniem LOT-u, pieniądze publiczne przekazywane na działalność lotniska, finalnie trafiają do Ryanaira.

Umowa między Modlinem a Ryanairem zakłada, że im więcej pasażerów przewiezie, tym niższe stawki będzie płacił. Do 3 mln pasażerów ma to być 6 zł od osoby, po przekroczeniu tej liczby - 5 zł. Dla pozostałych przewoźników stawka cennikowa wynosi 40 zł. Oczywiście mogliby również skorzystać z zasady "im więcej tym taniej", jednak na drodze staje przepustowość lotniska, którą w zasadzie w całości wykorzystuje Ryanair. 

Państwo dokłada do Modlina

Modlin jest w trudnej sytuacji. W zasadzie od początku działania potrzebuje pieniędzy na inwestycje i niezbędne naprawy, niekiedy chroniące go przed zamknięciem. Mimo ruchu na granicy przepustowości skumulowana strata z lat ubiegłych - według stanu na koniec 2016 roku - wynosiła ponad 122,7 mln zł.

Właścicielami portu są: Agencja Mienia Wojskowego (34,43 proc. udziałów), województwo mazowieckie (30,37 proc. udziałów), Państwowe Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze (30,39 proc. udziałów) oraz Nowy Dwór Mazowiecki (4,81 proc. udziałów).

Nie jest też tajemnicą, że Modlin od miesięcy prowadzi spór z jednym z udziałowców - PPL - czyli Przedsiębiorstwem Państwowym „Porty Lotnicze” (operatora m.in. Lotniska Chopina). PPL, zdaniem samorządu Mazowsza, blokują inwestycje w lotnisko - konkretnie emisję obligacji w wysokości 60 mln zł. W czwartek samorząd województwa wydał oświadczenie, w którym, po pierwsze - informuje o podwyższeniu kapitału zakładowego lotniska w Modlinie, a po drugie - mocno atakuje PPL. Według województwa, "Porty" powinien odsprzedać swoje udziały pozostałym wspólnikom lub nowemu podmiotowi. PPL jest oskarżany o działanie na szkodę spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin.

Według oceny województwa mazowieckiego dotychczasowe działania podejmowane przez jednego ze wspólników tj. Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” (PPL), bez względu na ich subiektywną przyczynę, należy uznać jako działania na szkodę Spółki oraz pozostałych wspólników Spółki, a w szczególności Województwa Mazowieckiego

- czytamy w oświadczeniu.

PPL chce rozwijać lotnisko w Radomiu

Mazowsze obecnie ma trzy porty lotnicze: Lotnisko Chopina na Okęciu w Warszawie, położone około 40 km na północny zachód od centrum stolicy lotnisko w Modlinie, z którego lata tylko Ryanair oraz oddalone o ponad 100 km od Warszawy lotnisko w Radomiu. W zasadzie można powiedzieć, że są tylko dwa, bo to ostatnie słabo sobie radzi, od listopada zawiesiło zupełnie regularne połączenia lotnicze.

PPL chce uratować radomskie lotnisko poprzez przejęcie udziałów od radomskiego samorządu i uruchomienie inwestycji. W środę podpisano list intencyjny w tej sprawie. Radom miałby przejąć na kilka lat - do czasu zbudowania Centralnego Portu Komunikacyjnego - część ruchu z Okęcia, przede wszystkim czarterowego i niskokosztowego. Zresztą CPK też nie obsługiwałby lotów niskokosztowych, więc lotnisko w Radomiu i i po uruchomieniu Centralnego Portu mogłoby mieć rację bytu. Problem tylko w tym, że np. Enter Air czy Wizz Air już zapowiedziały, że na razie chcą zostać na Lotnisku Chopina.

"Porty Lotnicze"opracowały analizę z parametrami pomocniczego lotniska w Radomiu. Powinno ono między innymi móc rocznie obsługiwać najpierw 6, a potem 10 mln pasażerów, wykonywać 60 tys. operacji, mieć 30 stanowisk odpraw i 20 gate’ów, całkowita powierzchnia powinna wynosić 65-80 tys. metrów kwadratowych - podawał branżowy portal rynek-lotniczy.pl.

Plany przejęcia przez państwowy PPL lotniska w Radomiu w połączeniu z ostrym konfliktem w sprawie portu w Modlinie, a jednoczesnym doniesieniem przez inną państwową spółkę - LOT - do UOKiK, jasno pokazują obraz sytuacji. Wizja kary dla samorządowego Modlina to kolejna "kłoda pod nogi" ze strony państwa. 

Trudno teraz snuć dalekosiężne wersje, ale być może w dłuższym okresie może chodzić też o maksymalne zniechęcenie Ryanaira do operowania w Polsce - jego miejsce mógłby zająć LOT. 

Ryanair włącza się do "dyskusji"

Tymczasem w nadesłanym do redakcji oświadczeniu potwierdził, że w ciągu najbliższych 5 lat chce podwoić liczbę pasażerów przewożonych na swoich lotach do Warszawy z 3 do 6 milionów rocznie.

Aby obsłużyć taki poziom ruchu, w porcie lotniczym Warszawa Modlin niezbędna jest rozbudowa infrastruktury, którą od prawie dwóch lat bezprawnie blokuje konkurujące z Modlinem lotnisko Warszawa Chopina. W grudniu 2017 r. Ryanair złożył oficjalną skargę w Departamencie Konkurencji Komisji Europejskiej na naruszenie konkurencji przez Polskie Porty Lotnicze – udziałowca i konkurenta lotniska Warszawa Modlin – poprzez uniemożliwianie rozbudowy infrastruktury w Modlinie

- czytamy w oświadczeniu. 

Juliusz Kumorek, członek zarządu Ryanaira, wyszedł też do LOT-u z zaskakującą propozycją. "Jeśli LOT chce rozpocząć operacje z Modlina i płacić takie same stawki, jakie Ryanair płaci na podstawie oficjalnego cennika lotniska, LOT powinien przenieść część swojego ruchu do Modlina, a Ryanair jest gotów bezzwłocznie przenieść połowę swojego ruchu na lotnisko Chopina, co pozwoli liniom LOT i Ryanair obsługiwać po 1,5 miliona pasażerów rocznie w Modlinie i płacić dokładnie takie same opłaty lotniskowe" - komentuje Kumorek.

+++

Zbigniew Grycan: Dobrze mi się wiodło, bo przede wszystkim dbałem o jakość swoich produktów [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (70)
Modlin i Ryanair mogą mieć problem. LOT właśnie złożył skargę do UOKiK
Zaloguj się
  • naz_niepoprawna

    Oceniono 22 razy 16

    Już widzę te tłumy walące do Radomia, by wsiąść do samolotu. Ja, choć mieszkam na Śląsku, latam z Krakowa, bo dojazd na Pyrzowice jest tragiczny. Do Radomia zresztą nie jest lepszy dla mieszkańców Mazowsza.

  • kadub

    Oceniono 12 razy 12

    Trzeba nadać lotnisku w Modlinie imię Lecha Kaczyńskiego i po sprawie. Trzeba się spieszyć zanim zrobią to w Radomiu.

  • anka.pano

    Oceniono 9 razy 7

    Zlikwidować Lot oraz Pis a wówczas to pasażer będzie decydował komu zapłaci, ile i skąd będzie latał. W chwili obecnej Pis zarżnie Modlin - prosperujace lotnisko. To LOT nie chciał z niego latać. To do Lotu - gdzie bilety są droższe - dorzuca się polski podatnik. W UK jak lotnisko osiąga pełną przepustowość - tak jest na Gatwick - linie walczą o istniejące sloty. W Polsce - zamyka się lotniska pod pretekstem "nadchodzącego przepełnienia". W ten sposób misiewicze z PiS budują CPK dla bogatych, tanie loty wyrzucą do Radomia, a sami będą latać z Okęcia które pozostanie dla Vipow i wojska, Modlin do likwidacji. Pis musi zostać zdelegalizowany a Lot sptywatyzowany i wyrzucony z Okęcia.

  • juma07

    Oceniono 6 razy 6

    Zadanie dla PigSu : Jak rozpier...ć z powodów jedynie politycznych, coś co dobrze funkcjonuje i reanimować strychninę, która jedynie pożera kasę. Zadanie z teorii gospodarki socjalistycznej... jak rozwiązywać problemy, które się samemu stwarza.

  • otopolskiepieklo

    Oceniono 8 razy 6

    PIS rozwali WSZYSTKO co tylko się da

  • ltte

    Oceniono 6 razy 6

    Ale w czym problem? Czy Okęcie nie może dać stawki 5 zł powyżej 3 mln pasażerów?

  • Marek Mróz

    Oceniono 7 razy 5

    Jedno mnie zastanawia jak PPL chce zmusić pasażerów, Wizzair, Ryanair żeby się przenieśli do Radomia? :D

  • entymolog

    Oceniono 5 razy 5

    Narodowy Centralny postój taksówek dla Polski im Lecha Rozbitka Smoleńskiego w Suwałkach.

  • marc.pl

    Oceniono 5 razy 5

    Zaraz zobaczymy klasyczną pisowską demolkę infrastruktury lotniczej w naszym kraju - oni nie znoszą jeżeli coś doskonale funkcjonuje. Tak zrobili ze stadniną koni w Janowie Podlaskim.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX