Centralny Port Komunikacyjny będzie dużo droższy? Rząd mógł pomylić się o 9 miliardów złotych

Andrzej Mandel
Największy projekt infrastrukturalny w Polsce ma według rządu kosztować do 35 miliardów złotych. Wygląda jednak na to, że rząd znacząco nie doszacował kosztów Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Centralny Port Komunikacyjny imienia Solidarności, Baranów - tak ma w przyszłości prezentować się nazwa największego lotniska, największego dworca i jednego z największych węzłów drogowych w Polsce. W pobliżu, co mówił rządowy ekspert, może nawet powstać nowe miasto o roboczej nazwie Aeropolis. Sam CPK ma, według rządu, kosztować do 35 mld złotych, w tym do 19 mld złotych na tzw. komponent lotniczy czyli lotnisko na 45 mln pasażerów (docelowo na 90 mln) wraz z niezbędną infrastrukturą.

Rząd nie doszacował CPK?

Koszty budowy, w którą ma inwestować Polski Fundusz Rozwoju, mogą jednak wynieść więcej niż twierdzi rząd. Marek Opowicz, były prezes Autosanu i doradca Agencji Rozwoju Przemysłu (i jeden z autorów raportu Instytutu Sobieskiego o Centralnym Porcie Komunikacyjnym) twierdzi, że rząd nie doszacował kosztów budowy lotniska.

Z analizy, sporządzonej m.in. przez Opowicza, opartej na kosztach budowy lotnisk na świecie wynika, że koszt budowy tzw. komponentu lotniczego wynosi od minimum 20,3 mld zł do 35,5 mld zł, a średnio 28 miliardów.

To 9 mld więcej niż zakładał w planie rząd jako maksymalny koszt budowy samego lotniska. A do kosztów CPK należy jeszcze doliczyć budowę dróg, torów, dworca itp.

Marek Opowicz powiedział „Rynkowi Lotniczemu”, że różnica w wyliczeniach zapewne wynika z różnicy w przyjętych założeniach. Zastrzegał też, że nie jest ekspertem od budowy lotnisk. Przypomniał jednak, że w przypadku budowanych ostatnio lotnisk koszty okazywały się wyższe od zakładanych. Jednym z przykładów jest lotnisko w Berlinie. W przypadku CPK. niedoszacowanie kosztów o połowę nie byłoby więc niczym, w skali europejskiej, niezwykłym.

CPK ma powstać z uwagi na ograniczone możliwości rozwoju Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina na warszawski Okęciu. Lotnisko to dochodzi do granicy przepustowości.

Rafał Masny: Przez trzy lata na pensje przeznaczaliśmy 15 proc. zysków, reszta szła na inwestycje [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (235)
Centralny Port Komunikacyjny będzie dużo droższy
Zaloguj się
  • siwywaldi

    Oceniono 73 razy 63

    Ten "port" to taka sama mrzonka, jak morski port handlowy w Czechach. Bo skoro zasra... Radom NIE JEST w stanie przyciągnąć kilku samolotów w tygodniu, to SKĄD wziąć te "wyśnione" 90 milionów.

    Jedno co w tym projekcie prawdziwe, to nazwa która proroczo brzmi: Centralny Port Komunikacyjny baranów :-))

  • van_norden

    Oceniono 47 razy 41

    W sobotę o 20:00 w hali odlotów na Okęciu było 5 pasażerów. Jednym słowem: tłok

  • japka_putina

    Oceniono 14 razy 14

    Biorąc pod uwagę to, co kadry PiS ostatnio pokazały, nie wykluczałbyym, że po utopieniu 50 miliardów inwestycja zostanie porzucona jeszcze przed lądowaniem pierwszego samolotu. Pamiętajmy, że sprawę powierzyliśmy absolutnie niekompetentnym karierowicziom. Skala popełnianych błędów będzie z natury kolosalna.

  • cehaem

    Oceniono 14 razy 14

    Uwielbiam te ponaginane czasy dojazdow na schematach. 15 min do Warszawy jak pociag z miejsca sie rozpedzi do 120 kmh i na centralnym z tej samej predkosci wyhamuje do zera.

  • miras1953

    Oceniono 13 razy 13

    Centralny Port Komunikacyjny imienia Solidarność Baranów. Niesamowite a zarazem prawdziwe. Nagroda dla twórcy tej nazwy.

  • dudi-w

    Oceniono 11 razy 11

    Spokojnie, dojna zmiana niczego nie potrafi konstruktywnego zrobić, więc ani tego portu nie będzie, ani przekopu Mierzei Wiślanej ani kolei dużych prędkości....A nowa władza pomysł CPK wysle tam, gdzie jego miejsce, czyli do kosza!!!!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX