NCBR stawia na wodór. Startują prace badawcze nad metodami magazynowania paliwa przyszłości

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) rozpoczyna nowy program badawczo - rozwojowy nad sposobami magazynowania wodoru i wykorzystania go do zasilania ogniw paliwowych.

Celem programu jest stworzenie mobilnego zbiornika wodoru, który będzie można wykorzystać do zasilania ogniw paliwowych, przede wszystkim w bezemisyjnych środkach transportu, a potem również w innych pojazdach elektrycznych. Docelowo rozważa się także zastosowanie opracowanego rozwiązania w innych technologiach magazynowania energii pochodzących ze źródeł odnawialnych.

NCBR zależy na opracowaniu rozwiązania stanowiącego skuteczną alternatywę dla baterii litowo-jonowych.

Współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego program “Magazynowanie wodoru” będzie realizowany do 2021 roku, a jego budżet wynosi ponad 30 mln zł. Jak podkreśla dyrektor NCBR prof. dr hab. inż. Maciej Chorowski, agencja jako jedna z pierwszych w Polsce decyduje się przeprowadzić prace badawczo - rozwojowe w formule "problem-driven research". Korzysta z niej między innymi amerykańska DARPA.

Przedstawiciele Narodowego Centrum Badań i Rozwoju zwracają uwagę na otwarty charakter programu, nie definiując sztywno założeń dotyczących konkretnych wymogów termodynamicznych. Chodzi o stworzenie produktu, który będzie mieć szansę zaistnieć na rynku, za sprawą połączenia odpowiednich parametrów i akceptowalnej ceny. Zgłoszenia mogą wysyłać zespoły projektowe i podmioty prowadzące działalność na terenie kraju.

Czytaj też: Toyota prezentuje wodorowy pojazd koncepcyjny. Ma przejechać nawet 1000 km bez tankowania

Tym razem NCBR bierze na siebie nie tylko rolę agencji finansującej i nadzorującej program badawczo - rozwojowy. Stwarza również bezpośrednie możliwości komercjalizacji rozwiązania, zapewniając przy tym odpowiednie referencje potrzebne do przygotowania oferty na rynki zagraniczne. Szczegółowe założenia i ramy czasowe poszczególnych etapów poznamy dość szybko. Program ruszy bowiem już w pierwszej połowie tego roku.

Magdalena Kruszewska: Zarządzanie strachem podcina ludziom skrzydła i odbiera im kreatywność [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (11)
NCBR stawia na wodór. Startują prace badawcze nad metodami magazynowania paliwa przyszłości
Zaloguj się
  • miguell

    Oceniono 3 razy 3

    Wodór ma masę zalet i bardzo małą wadę - jego pozyskanie, przechowywanie i transport jest dwa razy droższy od dotychczasowych paliw. Czy są na świecie państwa chętne do pokrycia kosztów? Na ostatnich spotkaniach ws klimatu nie było ani jednego. To zamyka temat

  • Oceniono 4 razy 0

    Najlepsze rozwiązania technologiczne i ekologiczne . Energia czysta i bardzo łatwa do wyprodukowania . Fotowoltanika sama jedna to tylko przedsmak technologiczny , połączenie technologi wodór owej i fotowoltaniki. Daje darmową energię. Problem jest jedyny , jak na tym zarobić . Tu jest sedno -Sprawy . Gomadzenie magazynowania wodoru też praktycznie zostały rozwiązane może są zbyt drogie, ale labolatoria na całym świecie działają w przedmiocie sprawy aby zastosować materiał lepszy i tańszy. Kierunek rozwoju technologicznego na tym paliwie -ma niesamowity potęciał i niograniczone możliwości.

  • Jan Janicki

    Oceniono 5 razy -1

    I ile baniek wydoja z naszych podatków????,niech popatrzą na japońskie doświadczenia,to nic nie kosztuje.Tam już wszystko jest.

  • Daniel Kepinski

    Oceniono 3 razy -3

    Debilizm toyoty udziela się i nam szkopy dzięki polskiemu patentowi robią benzynę CO2 a my się wpie... w wodór może metanol jest dużo tańszy od wodoru i bezpieczniejszy i tak samo można niem napedzac ogniwa tylko ogniowa paliwowe maja sens budowanie aut elektrycznych to mzonka

  • antonio_banderas

    Oceniono 5 razy -3

    Elon Musk uwaza, ze wodor jako zrodlo energii jest bez sensu. Trzeba go transportowac i tankowac. To nie jest glupi czlowiek, a postawil w 100% na baterie. Technologia baterii i paneli slonecznych sie rozwinie, i kazdy zapomni o wodorze.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX