Jest umowa na nowy odcinek S61, za prawie 0,5 mld zł. To tu będzie zaczynać Via Baltica

Blisko 20 km drogi S61 zbudują hiszpańskie firmy z grupy Rubau. Podpisano już umowę z w tej sprawie. GDDKiA wybrała najtańszą ofertę i sporo zaoszczędzi. Całą polską częścią Via Baltica mamy pojechać za trzy lata.

Nowy odcinek to sam początek Via Baltici, od węzła Podborze do węzła Śniadowo. Dokładnie miejsce, w którym (w okolicach Ostrowii Mazowieckiej) S61 będzie łączyć się z drogą ekspresową S8 z Wrocławia przez Warszawę do Białegostoku (i także jest jeszcze miejscami w budowie).

S61, czyli polska część Via Baltica ma zaś połączyć nasz kraj z państwami bałtyckimi, czyli Warszawę z Tallinnem w Estonii. Sam początek ma biec S8, a dalej S61 i zakończyć się na granicy z Litwą (przejście graniczne Budzisko). Skrzyżowanie S8 i S61, które powstanie w ramach tej inwestycji, będzie jednym z największych i najważniejszych na całej Via Baltice.

Wygrała najtańsza oferta, GDDKiA zaoszczędzi

Wartość kontraktu to 479,1 mln zł. Za te pieniądze Rubau ma zbudować prawie 19,5 km S61, ale także przebudować 3 km istniejącej S8 i około 40 km innych dróg niższych kategorii.

Oferta Rubau była najtańsza ze wszystkich złożonych. W przetargu, ogłoszonym w kwietniu ubiegłego roku wystartowało pięć podmiotów. Poza Rubau, były to Polaqua (oferta za 553,749 mln zł), Budimex (590,932 mln zł), konsorcjum firm Strabag (521,927 mln zł) oraz konsorcjum Porr i Unibep (539,071 mln zł). GDDKiA wybrała więc najkorzystniejszą cenowo ofertę. W dodatku sporo zaoszczędzi - a dokładnie 140 mln zł, bo budżet na tę inwestycję wynosił 619,74 mln zł.

Cena nie była jednak głównym kryterium, stanowiła 60 proc. oceny. Pozostałe, poza cenowe kryteria to: termin wykonania zadania (12 proc.), właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni ( 9  proc.), równość podłużna nawierzchni (8 proc.), personel wykonawcy (6  proc.) i zagospodarowanie gruntu rodzimego (5 proc.).

Budowa tego odcinka będzie współfinansowana ze środków unijnych. Tak samo jak cała Via Baltica w Polsce - do tego projektu UE dołoży około 414 mln euro.

Nowa droga ma być dwujezdniowa (z rezerwą na ewentualny trzeci pas w przyszłości.), z nawierzchnią z betonu cementowego. Na odcinku powstaną dwa węzły, a także m.in. 4 mosty, 21 wiaduktów i 6 przejść dla zwierząt.

Via Baltica na terytorium Polski (S8 i S61)Via Baltica na terytorium Polski (S8 i S61) źródło: Ministerstwo Infrastruktury

Cała polska część Via Baltica za trzy lata

W ramach Via Baltica jak na razie gotowe są tylko obwodnice Augustowa, Szczuczyna i Stawisk. Poza tym, powstaje druga nitka obwodnicy Szczuczyna, obwodnica Suwałk i odcinek od obwodnicy Suwałk do granicy w Budzisku. Podpisano też już umowy na budowę odcinków Kolno - Stawiski i Stawiski - Szczuczyn, a także część obwodnicy Łomży. Na podpisanie czeka odcinek Śniadowo - Łomża Południe i Łomża Zachód - Kolno, według planów ma to nastąpić jeszcze w tym kwartale. Na początku listopada otwarto oferty na fragment od Szczuczyna do Raczek - łącznie 66 km. Wszystkie te odcinki mają być gotowe w 2021 roku.

+++

Rafał Masny: Przez trzy lata na pensje przeznaczaliśmy 15 proc. zysków, reszta szła na inwestycje [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (39)
Jest umowa na nowy odcinek S61, za prawie 0,5 mld zł. To tu będzie zaczynać Via Baltica
Zaloguj się
  • fiberone

    Oceniono 4 razy 4

    Rzeczony odcinek ma być gotowy na koniec 2021. Jakby nie liczyć to prawie 4 lata a nie trzy. Nie ma jeszcze umów na wszystkie odcinki. Proszę nie siać dezinformacji pani MM. Droga ta jest opóźniona przynajmniej 10 lat.

  • c.t.k

    Oceniono 17 razy 3

    Trzeba mieć ch... zamiast głowy żeby budować Via Baltica do estońskiego portu w Tallinie,a nawiązującą poprzez Via Carpatia - do litewskiej Kłajpedy,jednocześnie mając w planie rozbudowę portów w Gdańsku i Elblągu.Ja wiem,że: Słowacy,Ukraińcy,Litwini to nasi,k....,przyjaciele........

  • konrado12344

    Oceniono 4 razy 2

    Pewnie, pchajcie cały tranzyt z zachodu do krajów bałtyckich przez środek warszawy. I przez zatłoczony odcinek A2 między łodzią a warszawa. A wystarczyło by zrobić ok 100km odcinek drogi S5 między grudziądzem a ostródą. Wystarczy spojrzec na mape drog: ssc.siskom.waw.pl
    Obecnie na ukończeniu jest droga S5 z wrocławia przez poznań do grudziądza. Jakby zrobili te 100km drogi to tranzyt do krajów bałtyckich wyglądał by tak: Poznań - Bydgoszcz - Grudziądz - Ostróda - Olsztyn - Ełk. Droga była by o 40 km krótsza i omijała by najbardziej zatłoczony odcinek A2 (Łódź-Warszawa) a także samą Warszawę, bo pchanie tam kolejnego tranzytu jest szczytem głupoty bo już w tej chwili ten odcinek warszawy jest nieprzejezdny.

  • radosny_franciszek

    Oceniono 1 raz 1

    Widzę że nasz rząd nie może się już doczekać kiedy TIRy z południa Europy zamiast do portów w Gdańsku i Szczecinie pojada nową autostradą do Kaliningradu i Kłajpedy

  • adamspzoo1

    Oceniono 1 raz 1

    Jak juz to ta droga powinna isc do Bialegostoku i tam wpadac w S8 ale sa inne drogi ogromnie wazniejsze a nie zaczete jak np S10

  • Paweł Pykało

    Oceniono 5 razy 1

    Trzeba nie mieć mózgu,żeby mając port w Trójmieście tworzyć drogę w kierunku Litwy i Łotwy. Z punktu ekonomii to jest droższe rozwiązanie i nabijanie kasy innym. Oni będą liczyć kasę z przepraw promowych,a my będziemy ciągle drogę remontować.

  • autumnproject

    0

    Pytam poważnie: co to znaczy: Nowa droga ma być dwujezdniowa (z rezerwą na ewentualny trzeci pas w przyszłości.),
    Pomijają interpunkcję, po ile pasów w każdą stronę?

  • luki.wawa

    0

    Nie pokochali tylko nie mają wyjścia. Z mojego doświadczenia z mojej charakterystyki pracy muszę być na konkretną godzinę w danym mieście. I tak podroż z Warszawy do Zielonej Góry trwa 5-6 h. Czyli aby być ZG na 9 muszę wyjechać dzień wcześniej. To samo jest z Bydgoszczą , Rzeszowem itd. Do Szczecina z Warszawy wolą latać samolotem. Oczywiście są trasy Warszawa - Gdańsk, Warszawa Poznań gdzie podroż jest przyjemnością.
    Dlatego trudno mówić że 6 h jazdy do wspominanej Zielonej Góry w jedno stronę można nazwać przyjemnością gdzie samolotem można przelecieć przez 6 godzin na koniec Europy.
    Dlatego ta miłość to taka miłość z wyboru - często ludzie nie mają wyjścia. Odległość, praca, brak alternatywy, ekonomia itd.

  • swiety_76

    0

    W ramach budowy obwodnicy Augustowa która jest również długą obwodnicą Doliny Rospudy wybudowano 20 km DK8 i 10 km S61 (Via Baltica) i w tym sensie obwodnica Augustowa kończy się prawie pod Suwałkami i wykorzystuje fragment przyszłej Via Baltica,

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX