H&M zamyka najwięcej sklepów od 20 lat. Gigant odzieżowy przegapił coś bardzo ważnego

Szwedzka sieć planuje zamknąć aż 170 sklepów na całym świecie w tym roku. Inwestorzy zareagowali gwałtowną przeceną - w środę akcje były najtańsze od 9 lat, w czwartek nadal spadały.

Co prawda sieć sklepów stacjonarnych H&M nadal będzie się rozrastać, bo poza zamknięciem 170 sklepów powstać ma 390 nowych lokalizacji, niemniej przyrost "netto" tylko o 220 sklepów byłby, jak zauważa Bloomberg, najgorszym wynikiem od 8 lat. Co więcej, 44 zamykane sklepy przypadające na 100 otwieranych to wynik więcej niż fatalny. Jeszcze rok temu na 100 nowych sklepów przypadało 19 likwidowanych, a wcześniej w XXI wieku taki odsetek nie przekraczał 14,1 proc.

To nie koniec złych wieści. H&M poinformował też, że początek roku był pod względem sprzedaży słabszy od oczekiwań.

Inwestorzy wyprzedawali akcje H&M

Te wiadomości sprawiły, że akcje drugiej największej grupy odzieżowej na świecie (po Inditeksie, właścicielu m.in. Zary) zanurkowały. W środę spadały na giełdzie w Sztokholmie o ponad 9 proc., do najniższego poziomu od 9 lat. W czwartek kurs był jeszcze niżej, choć spadek procentowo nie był już tak duży.

Notowania spółki H&M na giełdzie w SztokholmieNotowania spółki H&M na giełdzie w Sztokholmie źródło: investing.com

H&M nie może sobie poradzić z odpływem klientów do internetu

Prezes H&M w rozmowie z analitykami był boleśnie szczery. Przyznał, że zaskakujący spadek sprzedaży, który było widać już w ostatnim raporcie kwartalnym za 2017 rok, to skutek nieprzystosowania się firmy do zmian na rynku. Klienci przenoszą się z zakupami ze sklepów tradycyjnych do sieci. Efekt tych słabych wyników (opublikowano je w połowie grudnia) także widać na powyższym wykresie.

- W sklepach porównywalnych H&M, wyniki były słabe na wielu naszych dużych, dojrzałych rynkach. To odzwierciedla zmianę na rynku z offline do online. Musimy też powiedzieć, że nie poprawialiśmy jakości robienia zakupów tak szybko, jak tego oczekują klienci - powiedział Karl-Johan Persson, którego cytuje Reuters.

Teraz firma ma zamiar zwiększyć wysiłki, by przystosować się do zmian na rynku, nie podaje jednak na razie żadnych szczegółów co do tego, jak chce to osiągnąć.  

H&M założył dziadek obecnego prezesa w 1947 roku. Rodzina nadal kontroluje firmę, mając około 70 proc. udziałów.

+++

Rafał Masny: Przez trzy lata na pensje przeznaczaliśmy 15 proc. zysków, reszta szła na inwestycje [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (34)
H&M zamyka najwięcej sklepów od 20 lat. Gigant odzieżowy przegapił coś bardzo ważnego
Zaloguj się
  • qwerfvcxzasd

    Oceniono 11 razy 5

    skoro każą płacić za wysyłkę i zwrot to znikną z sieci.
    nie wiedza jak działa psychologia klienta.

    inni, sprytniejsi umieścili koszt wysyłki w cenie towaru.

  • kamuimac

    Oceniono 8 razy 4

    sprzedaż im spada bo sprzedaja najgorsze możliwe dziadostwo - jak sie sprzedaje ciuchy jakościowo gorsze od tych z hali z biedronki to potem są takie efekty

  • fagusp

    Oceniono 5 razy 3

    A przecież pomysł biznesowy był dobry - kombinacja ceny eleganckiej sieciówki i towaru w jakości second hand - to mogło się udać. Gdyby tylko udało im się utrzymać tą jakość...

  • heleonore

    Oceniono 7 razy 3

    Mają sklepy w najlepszych lokalizacjach, wielkie witryny, a próbują tam sprzedawać najgorszy odzieżowy chłam. W najbliższym ich sklepie bluzki są dostępne w 3 kolorach: czarnym, białym i szarym lub buro niebieskim. Kiedyś mogłam u nich w ciemno kupić rozmiar S, a teraz to loteria (moje wymiary się nie zmieniły). Może byłabym bardziej skłonna coś u nich kupić przez internet, gdybym miała większą pewność, że nie będę musiała (za opłatą!) odsyłać towaru z powodu niedopasowanego rozmiaru.

  • cartman69

    Oceniono 7 razy 3

    Gigant odzieżowy przegapił coś bardzo ważnego - nikt normalny nie kupuje jednorazowych ubrań.

  • zerozer52

    Oceniono 4 razy 2

    Dla H&M-u szyją dzieci w Bangladeszu, za miskę ryżu dziennie, po 14-tu godzinach pracy.

  • szpulazwanyszpula

    Oceniono 6 razy 2

    W momencie gdy w TkMax albo Peek and Cloppenburg kupić za niewielkie pieniądze odzież dobrych europejskich producentów, nie widzę powodu aby szukać czegokolwiek w sieciówkach.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX