Gazeta.pl Next >  Biznes >  Pilot jak programista? Teraz są duże szanse, by zdobyć ten zawód. Ponad pół miliona miejsc pracy

Pilot jak programista? Teraz są duże szanse, by zdobyć ten zawód. Ponad pół miliona miejsc pracy

A A A
Boeing w barwach Ryanair przed odlotem z lotniska Ławica. Poznań, 30 października 2017

Boeing w barwach Ryanair przed odlotem z lotniska Ławica. Poznań, 30 października 2017

W ciągu najbliższych 20 lat linie lotnicze będą musiały przyjąć 637 tys. nowych pilotów, by nadążyć za tempem wzrostu przewozów - podaje Boeing.

Liczba podróży lotniczych na świecie bije historyczne rekordy, stąd linie lotnicze, zwłaszcza azjatyckie, zamówiły w ostatnich latach warte setki miliardów dolarów nowe samoloty. W tym roku na bilety lotnicze i przesyłki cargo wydamy 861 mld dolarów, o 9,4 proc.więcej niż w roku 2017, a liczba pasażerów wzrośnie o prawie 300 mln.

W związku z tym, rośnie problem niedoboru doświadczonych pilotów. - Linie lotnicze na całym świecie będą potrzebować 637 tys. nowych pilotów w ciągu dwóch dekad - przewiduje Boeing. W tym czasie przewoźnicy kupią ponad 41 tys. nowych maszyn.

Największa liczba pilotów zasili szeregi przewoźników w Azji. To 253 tys., czyli 40 proc. wszystkich nowych pilotów. Linie lotnicze z Ameryki Północnej muszą zrekrutować 117 tys. (18 proc.), a z Europy 106 tys. (17 proc.) nowych pilotów w ciągu najbliższych 20 lat. 

Boeing przewiduje także zwiększone zapotrzebowanie na pracowników obsługi technicznej, których linie lotnicze muszą przyjąć 648 tys. Najwięcej, 256 tys. w regionie Azji i Pacyfiku, 118 tys. w Ameryce Północnej, 111 tys. w Europie.

Linie lotnicze rekrutują na całym świecie

W poszukiwaniach nowych pilotów nie ustaje Ryanair. Po ubiegłorocznych rekrutacjach w Brazylii i na Bliskim Wschodzie, irlandzki przewoźnik rozpoczyna peregrynacje w Republice Południowej Afryki. Jeszcze w tym miesiącu organizuje dni otwarte w Johannesburgu i Kapsztadzie. Do 2024 roku flota Ryanaira powiększy się z 425 do 600 samolotów.

Doświadczonych pilotów szuka Envoy Air, największy regionalny przewoźnik American Airlines. Kandydatom z największą liczbą wylatanych godzin proponuje premię w wysokości do 45 tys. dol. za podpisanie kontraktu. Envoy Air rozwija siatkę połączeń, w 2018 roku chce zrekrutować 900 pilotów.

Łotewski przewoźnik airBaltic zorganizuje w lutym w kilku europejskich miastach m.in. w Wilnie, Helsinkach, Amsterdamie i Sztokholmie „Pilot Open Days”. Linie planują zatrudnić 100 pilotów.

Częściowo dofinansowywany program szkolenia pilotów uruchamia Wizz Air. Po przeszkoleniu w akademii pilotów adepci są w stanie uzyskać poziom kwalifikacji, który pozwoli im na pilotowanie samolotów A320 i A321.

Katarzyna Drewnowska: Założyłam firmę, żeby wydać książkę Nigelli Lawson [NEXT TIME]

Polecamy
Komentarze (45)
Pilot jak programista? Teraz są duże szanse, by zdobyć ten zawód. Ponad pół miliona miejsc pracy
Zaloguj się
  • Oceniono 16 razy 16

    To jest mit, to zawód dla marzycieli, zarobki może i są dobre ale tylko dla doświadczonych pierwszych pilotów w najlepszych liniach, personel pokładowy już luksusu nie ma a najczęściej jest tak, że płacą od godzin na pokładzie, wysadzają na lotnisku i sobie radź do następnego lotu, czy masz gdzie spać i co jeść nikogo to nie obchodzi. Często pracujesz dla firmy X a nie linii lotniczej a firma X obsługuje kilku przewoźników. Do tego praca stresująca, olbrzymie wymagania, wyśrubowane normy, ciągle w drodze i trzeba być dyspozycyjnym. Firmy lotnicze oferują szkolenia, ale sam musisz za nie zapłacić a gwarancji zatrudnienia nie masz, nawet jak zdasz końcowy egzamin. Bardzo wiele osób marzy o lataniu i podróżach więc jak tego nie wykorzystać?

  • Oceniono 12 razy 12

    Ten zawód stracił swój splendor zwłaszcza w ciągu ostatnich 10 lat. Na forach pilotów powtarza się jedno hasło: "Wyścig do dna." Coraz większa presja, coraz gorsze warunki, większość pilotów odradza swoim dzieciom tą ścieżkę kariery. Po prostu zaczyna brakować frajerów którzy z własnej kieszeni wyłożą grubo ponad $100.000 na szkolenie za obietnicę pracy, tzw. "Płać za marzenia o lataniu." Jak linie chcą mieć pilotów to niech same zaczną organizować szkolenia i biorą udział w ryzyku z tym związanym.

  • krzysztof_ptk

    Oceniono 18 razy 12

    Proszę tylko aby żaden pilot na świecie nie był wykształcony w Toruniu.
    Lepiej niech się skupią na prawie...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX