Komentarze (79)
Najdłuższy na świecie podwodny tunel kolejowy połączy Estonię z Finlandią
Zaloguj się
  • starszy-65

    0

    Uważam, że nie będzie bo Rail Baltica nie powstanie.

  • erhapl

    Oceniono 2 razy 0

    "Skróci czas podróży między Helsinkami a Tallinem do około 30 minut"

    "Po uruchomieniu podwodnego połączenia, czas ten skróci się do około jednej godziny"

    Bo z Tallina do Helsinek pod wodą jest pod górę.

  • wojto51

    0

    Ludzie, przecież to niggdy nei powstanie!.

  • kartownik

    0

    Mają rozmach!! Po jednej stronie Helsinki coś tak jak Warszawa lewobrzeżna. Po drugiej Tallin coś na kształt 2/3 Warszawy prawobrzeżnej. I tunel dużo dłuższy niż pod kanałem la Manche. Koszt drobnostka 20 mld euro czyli ponad 90 mld złotych. Jakieś 8 linii metra w Warszawie. Przejazd ponad godzina. To, że to będzie komunikacja do Europy zachodniej można między bajki włożyć. Towary na odległości ponad 2000 km. lepiej i taniej wozić statkami. Pasażerowie zdecydowanie wybiorą samolot. Pozostaje „transport wewnątrz aglomeracyjny”. Kto ma za to zapłacić?
    Bałtowie postulują kolej 240 km/h od Helsinek do Berlina. Z tym, że w Polsce marzyło im się po nowej trasie od Litwy na Bydgoszcz/Toruń w linii prostej na koszt Polski.

  • supermarjan

    Oceniono 2 razy 0

    ten "miś" to moze byc tylko Ursus spelaeus, faktycznie ten miś jest na miarę -ich- mozliwosci...
    jednak ta genetyka to jest...
    zeby takiego miś'a wybudzić....

  • jakmi

    Oceniono 2 razy 2

    Czy podmorski tunel kolejowy może krzyżować się z ropociągiem? Bo leżący w tym miejscu Nord Stream jest faktem.

  • jakmi

    Oceniono 2 razy 0

    Czy tunel kolejowy może krzyżować się z ropociągiem? Bo leżący w tym miejscu Nord Stream jest faktem.

  • j1200

    0

    "40 procent kosztów ma pochodzić z Unii Europejskiej" - sugeruję autorowi jakiś kurs z podstaw ekonomii...

  • tylko_na_forum

    Oceniono 2 razy 2

    Tylko 15 lat 100 km- wow gdyby to robillo Astaldi w Polscr to by rozkopalo pol obu krajow, a czas budowy trwalby jakies 130 lat (3 lata ma trwac budowa odcinnka o dlugosci 2,3 km (!!). . Nadal nam beda wmawiac, ze pod Ursynowem nie dalo sie robic tarcza i szybciej...

  • komercyjny02

    Oceniono 1 raz 1

    "Może kosztować nawet 20 miliardów euro. Rozpoczęcie inwestycji zaplanowano na 2025 rok, ukończenie w roku 2040."

    Jak znam życie, to realne koszty raczej zbliżą się do tej właśnie przewidywanej górnej granicy. A może ją nawet przekroczą. Czyli, średnio trzeba będzie wydawać na jego budowę jakieś 1,33 mld Euro rocznie x 15 lat.
    Dla porównania: Cały budżet państwowy Estonii na rok 2018 (po raz pierwszy w historii) przewiduje wydanie ponad 10 miliardów Euro. Budżet Finlandii jest naturalnie wyższy: wydatki przewidywane na rok 2018 mają wynieść ok. 55,68 mld Euro. Czyli przez 15 lat obydwa państwa miałyby wydatkować ponad 2% swoich połączonych budżetów na ten jeden cel. Oczywiście, jeśli UE dołoży się ze swymi czterdziestoma procentami, to będzie "tylko" nieco ponad 1,2% wydatków dwóch budżetów centralnych. Czy Estonia i Finlandia naprawdę wygospodarowały aż takie luzy i rezerwy w budżecie?

    To może być wspaniały projekt. Technologicznie i inżynieryjnie!
    Ale od strony czysto ekonomicznej - rzecz nigdy nie będzie opłacalna!

  • Black Swan

    Oceniono 2 razy 0

    20 mld € w zamian za 30 minut krótszej podróży? Taki ekonomiczny nonsens to tylko UE może sfinansować...

  • marcin5050

    0

    ja to bym protestował, że to sprawa polityczna (jak Nordstream2).A niech jeżdżą dookoła, albo dalej pływają promem...Tu uwaga- do obozu dobrej zmiany-: z tymi krajami jeszcze się nie pokłóciliśmy, jest okazja...

  • antoniferdynand

    Oceniono 3 razy -1

    Sam tunel będzie miał 108 km + dojazdy do niego z obu stron. Jeżeli więc całość będzie miała jakieś 130km to należy założyć raczej 2h bo w tego typu tunelach prędkość jest dużo niższa niż na lądzie (vide tunel pod kanałem La Manche). Nie zmienia to faktu, że z perspektywy Finlandii to kluczowa integracja z Europą.

  • lolik52

    Oceniono 1 raz -1

    to tylko wstępne przymiarki,nikt tego na dzień dzisiejsze poważnie nie bierze.Pobożne życzenie,bardziej estończyków którzy mają manię mniejszości,niż finów.

  • siwywaldi

    Oceniono 5 razy 1

    Pomysł TAK SAMO realny, jak ten o setkach tysięcy elektrycznych samochodów w Polsce w 2025 roku lansowany przez Morawieckiego :-))

  • zyks

    0

    Inwestycje pod Bałtykiem w modzie: Nordstream 2, tunel Tallin - Helsinki ...:)

  • zyks

    0

    Podarunek dla Putina, na wybory prezydenckie. Już za miesiąc.

  • zyks

    0

    Putin zzielenieje.

  • qwerfvcxzasd

    Oceniono 4 razy 0

    "Pociągi kursujące pomiędzy stolicami byłyby dotowane kwotą 280 mln euro rocznie przez 40 lat."

    To jest właśnie kolej. Gigantyczne koszty i finansowa dziura bez dna. Każdemu z podróżnych bardziej opłacałoby się zapłacić za prywatną motorówkę

  • qwerfvcxzasd

    Oceniono 2 razy 0

    Warszawa-Budapeszt. zgadłem?

  • jag83

    Oceniono 1 raz 1

    Chciałbym widzieć studium wykonalności. Czyby już do nich też dotarła "dobra zmiana"? A ile km ma tunel Francja - Anglia i jaki ruch generuje?

  • stan47.emeryt

    0

    Prędzej ten tunel wybudują , niż w Świnoujściu.

  • tadjan

    Oceniono 2 razy 0

    a ja myślałem, ze Warszawę z Mińskiem......

  • y.woodoo

    Oceniono 4 razy 0

    U nas podobne kwoty chca na remonty kosciolkow a ile juz poszlo. Monstrum pohanbienia narodowego jeszcze nie skonczone a juz wymaga remonciku. Wedle woli pana.

  • a.k.traper

    Oceniono 1 raz -1

    A co na to Nord Stream?

  • marrob

    0

    "Gargantuiczny" !??? Czy redakcji nie stać na zakup słownika dla szanownego redaktora Bogusza? A może to lenistwo umysłowe redaktora?!

  • mr.superlatywny

    Oceniono 1 raz -1

    I znowu, choc chodzi o pln.Europe, warszawa "najwazniejsza". :-)
    Dlaczego nie np. Neapel - w koncu warszawa z polskim Slaskiem, polski Slask z czeskim Slaskiem, czeski Slask z Praga, Praga z Budapesztem, ......

  • burak.z.onetu

    Oceniono 1 raz -1

    Brawo! Nareszcie ktoś z wyobraźnią! Finowie z Estończykami zawsze mieli się ku sobie... W 2002 roku byłem tam na interview z Grafton Recruitment Polska i po 3 dniach pobytu w Helsinkach powiedzieli mi bez ogródek, że biorą Estończyka. Nie żebym był gorszy ale, że mają commitments (zobowiązania) w stosunku do Estonii i Estończyków

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX