Cztery nowe państwa chcą przystąpić do Via Carpatia. Wkrótce ważna decyzja Unii

Robert Kędzierski
Projekt budowy jednej z najważniejszych dróg w Europie, przechodzącej przez całą Polskę, zyskał nowych sprzymierzeńców. To może pomóc w terminowej realizacji inwestycji.

Andrzej Adamczyk, szef resortu infrastruktury, poinformował o postępach w pracach nad szlakiem Via Carpatia, jednym z najważniejszych w Europie, który ma stworzyć połączenie od Litwy przez Polskę po Grecję. Za kilka tygodni kolejne cztery kraję mają zadeklarować chęć partycypacji w projekcie. Są to: Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja  oraz Serbia. 

Decyzja o przystąpieniu do inwestycji, której ideę opracowano w 2006 roku w Polsce, może pomóc w zapewnieniu unijnych środków. Via Carpatia ma bowiem wkrótce zostać wpisane do programu TEN-T. 

Transeuropejska sieć transportowa zakłada budowę sieci połączeń drogowych, kolejowych, wodnych i powietrznych. Kiedy Via Carpatia trafi do TEN-T zyskamy pewność, że wszystkie odcinki szlaku będą dofinansowane przez Unię.

Via Carpatia w Polsce

Polska część szlaku ma liczyć ok. 700 km. Będzie przebiegać przez całe terytorium kraju - przez Białystok, Lublin i Rzeszów. Większość tej trasy stanowić będzie droga krajowa S19. Zakończenie budowy Via Carpatia w Polsce przewiduje się na rok 2025. 

Ministerstwo infrastruktury zapewnia, że ma już całość środków na budowę Via Carpatia na terenie Polski - około 700 km ma kosztować 30 mld złotych. Pomogą na pewno pieniądze zebrane przez BGK z ostatniej emisji obligacji. 

Prace nad budową Via Carpatia w Polsce zintensyfikowano w zeszłym roku. W październiku podpisano umowy dotyczą fragmentu Kraśnik - Lasy Janowskie. W grudniu oddano liczący 6,3 km fragment drogi ekspresowej S19 od węzła Świlcza do węzła Rzeszów. Na początku lutego podpisana została umowa na wykonanie koncepcji programowej (KP) z pełnym rozpoznaniem geologicznym odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Babica do węzła Domaradz, a dla dwóch kolejnych odcinków wybrano najkorzystniejsze oferty. Jednocześnie trwają prace nad "odnogami" S19 takimi jak trasa S17. 

Katarzyna Drewnowska: Założyłam firmę, żeby wydać książkę Nigelli Lawson [NEXT TIME]

Za: logistyka.wnp.pl

Więcej o:
Komentarze (162)
Cztery nowe państwa chcą przystąpić do Via Carpatia. Wkrótce ważna decyzja Unii
Zaloguj się
  • adaml78

    Oceniono 39 razy 23

    Dla Polski Wschodniej istiniejsze są drogi S12, S74 i budowane S61 i S8.
    Dla Polskich portów ważniejsze są S7, S3, S11, S10
    Dla kierowców ważniejsze są mocno obciązone (powyżek 20tysięcy pojazdów na dobę) drogi w okolicach wielkich miast, a nie dk19 z ruchem miejscami nieprzekraczjącym 3tys pojazdów na dobę.
    Dla gospodarki ważniejsze jest połączenie polski Wschodniej z centrum i zachodem.

    Jedynie dla litweskich TIRowców ten tor wyścigowy jest użyteczny.

  • ks.krupinski

    Oceniono 26 razy 18

    Czy to jest prorządowa propagandówka? Via Carpathia jest dyskusyjna pod względem ekonomicznym, bo ruch na pokaźnych odcinkach obecnej krajówki jest niewielki - i wiele dróg jest ważniejszych. Zakończenie budowy drogi do roku 2025 to jest mrzonka. Powody:
    1) Elementem VC jest odcinek S16 Białystok-Ełk, który pojawił się dopiero po wyborach w jakichkolwiek planach GDDKiA, i obecnie poziom zaawansowania prac przygotowawczych jest zerowy. DŚU może będzie za 3-4 lata, a po DŚU kolejne etapy trwają do otwarcia drogi ok. 6-8 lat (bardzo optymistycznie). Czyli ten kawałek, o długości jakieś 70 km nie powstanie wcześniej niż w 2028.
    2) S19: pokaźne odcinki nie mają również DŚU (od Białegostoku do Międzyrzeca Podlaskiego). Postępowanie na części z nich w sprawie DŚU trwa już 6 lat, ale na części nie ma jeszcze nawet wniosku. Ten odcinek (jakieś 150 km) nie powstanie przed 2026 na pewno.
    3) S19 bardziej na południe aż do Lublina: jest DŚU, ale dopiero trwa od niedawna przygotowanie Koncepcji Programowych, a po nich dopiero będą przetargi na zaprojektowanie i zbudowanie. Tutaj MOŻE zmieszczą się w 2025, pod warunkiem że przetargi się nie będą przeciągać i z budowami nie będzie żadnego problemu.
    4) S19 od Lublina do Rzeszowa. Tu według autora artykułu nastąpiło ostatnio "przyspieszenie". Taaaaaa, przyspieszenie to polega na tym, że po ponad dwóch latach od rozpisania przetargów udało się w zeszłym roku pootwierać oferty. Na trzech spośród 12 odcinków podpisano nawet umowy... Ale te przetargi ciągną się niemożebnie i istnieją niemałe szanse, że część z nich dociągnie do trzeciej rocznicy ogłoszenia.
    5) S19 Rzeszów - granica słowacka w Barwinku: tutaj trwają albo przetargi na KP albo jej wykonywanie, co potrwa ok. 2 lata, co umożliwi rozpisanie być może podpisanie umów na zaprojektowanie i zbudowanie gdzieś najwcześniej na początku 2021 r. Budowy jednak tutaj potrwają znacznie dłużej niż na innych odcinkach, zapewne (wliczając projektowanie) ok. 5-6 lat, czyli do 2026-2027, ponieważ na odcinkach tych niezbędna jest budowa kilku długich tuneli.

  • vistooo

    Oceniono 11 razy 5

    Niemcy też nie potrzebnie wybudowali autostrady do granicy z Polską bo Polska zyskała :-)
    Leczcie się na doopę lemingi bo na głowę już za poźno!

  • d1r3ct

    Oceniono 4 razy 4

    Powtórka z zakupu rafinerii w Możejkach ?

  • szoferek1

    Oceniono 5 razy 3

    A Litwini nam za to odetną Możejko od świata i Orlen pójdzie się je...ć! Znając ich miłość do polaków tylko szukają powodu jak nas wydymać a my im robimy loda w podzięce....!

  • jottsp

    Oceniono 3 razy 3

    dlaczego brak polaczenia z przekopem mierzei wislanej, z portem w Elblagu i Centralnym Portem Lotniczym ??

  • total_immersion

    Oceniono 4 razy 2

    Kierowanie srodkow na drugirzedna via karpatia podczas gdy nie ma w kraju autosyrady polnoc piludnie czyli Gdansk - Bielsko Biala i polaczenia Niemcy Risja przez Bialorus na ktorym moznaby bylo zarobic olbrzymie pieniadze to tylko stratedzy z Pisu mogli to wymyslec

  • susceptant

    Oceniono 4 razy 2

    A na S19 - za dwa dni minie równe 30 miesięcy od ogłoszenia przetargu na trzy odcinki od Lublina do Kraśnika. MIja także już 10 miesięcy od ogłoszenia przetargu na opracowanie Koncepcji Programowej dla odcinka Babica k. Rzeszowa-Barwinek. Na razie z czterech odcinki udało się podpisać umowę na jeden, a i to dopiero w tym miesiącu. Aż palą się w rękach przygotowania do budowy Via Carpathia;)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX