Rewolucja w reklamach piwa. Nie będzie ich nawet wieczorem?

Możliwość reklamowania piwa wyłącznie w godzinach od 23 od 6, a nie od 20 do 6 jak obecnie, zakłada proponowana przez Ministerstwo Zdrowia nowelizacja ustawy o wychowaniu w trzeźwości. Branża piwowarska nie kryje zawodu z tego powodu.

Projekt nowelizacji o wychowaniu w trzeźwości Ministerstwo Zdrowia pokazało w listopadzie zeszłego roku. Do stycznia br. trwały w tej sprawie konsultacje społeczne, jednak po nich resort zdrowia nie zdecydował się na zmiany w projekcie. No może poza jedną – ich ustawa miałaby wejść w życie od stycznia 2019 r., a nie od lipca br. We wtorek 13 marca projekt został przyjęty przez Komitet Stały Rady Ministrów i trafi do prac w Sejmie.

Skrócenie czasu w ciągu doby, w którym można by nadawać reklamy piwa, do godzin od 23 do 6 rano byłoby powrotem do stanu sprzed 2002 r. Ministerstwo Zdrowia propozycję zmian tłumaczy oczywiście troską o zdrowie Polaków, szczególnie osób małoletnich. W uzasadnieniu resort pisze, że reklama piwa może mieć na młode osoby zgubny wpływ, a jej celem nie jest rzetelna informacja o produkcie.

Propozycji resortu zdrowia stanowczo sprzeciwia się Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce - Browary Polskie. W swoim stanowisku pisze, że to „rozwiązanie fasadowe”, bo nie rozwiąże problemów „związanych z nadmierną i szkodliwą konsumpcją alkoholu przez niewielką część społeczeństwa”. Związek pisze też, co ciekawe, że reklamy piwa wcale nie wpływają na wzrost jego spożycia, a są tylko narzędziem konkurencji między browarami.

W ocenie branży zgłoszona przez resort zdrowia propozycja nowelizacji jest propozycją skonstruowaną w oparciu o błędne założenia, a jednocześnie z pominięciem faktu, że nie istnieje korelacja pomiędzy reklamą piwa z wzrostem konsumpcji alkoholu. Reklama jest narzędziem konkurencji pomiędzy graczami rynkowymi i informacji dla konsumentów

- czytamy w stanowisku branży.

Hurraoptymistycznie do propozycji Ministerstwa Zdrowia nie były też nastawione niektóre inne ministerstwa, np. resorty finansów i sportu zwracały uwagę, że ograniczenie reklam piwa może uszczuplić środki będące do dyspozycji przez Fundusz Zajęć Sportowych dla Uczniów. To fundusz, na który właśnie zrzucają się browary reklamujące się w mediach, a z którego pieniądze są przeznaczane na przedsięwzięcia sportowe szczególnie dla dzieci z najuboższych i patologicznych środowisk. Inne uwagi związane z wydłużeniem czasu bez reklam piwa w sklepach to m.in. fakt, że nadal żadnych ograniczeń dla reklam piwa nie ma w internecie.
 
Przypomnijmy, że 9 marca br. w życie weszła ustawa umożliwiająca gminom gminy wprowadzanie prohibicji pomiędzy 22 a 6 rano. 

***

Anna Skórzyńska z firmy Szumisie: Człowiek bardziej żałuje tego, czego nie zrobił, niż tego, co zrobił źle [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (136)
Piwo nie będzie mogło być reklamowane nawet wieczorem?
Zaloguj się
  • led47

    Oceniono 32 razy 24

    Jak ktoś musi napić sie piwa to reklama mu nie jest do niczego potrzebna. Nie bardzo rozumiem o co ten krzyk piwowarow - zaoszczedza na reklamie, telewidz odetchnie od tych wszystikch leszkow, zubrow janosikow i bońkow na stadionie. Straca stacje TV i agencje reklamy. Zreszta dobre lokalne piwa nie potrzebują reklamy, jak te chemiczne wyroby przyspieszonej fermentacji, przypominajace wydaliny chorego na cukrzyce konia

  • czechy11

    Oceniono 24 razy 12

    A kiedy zakaz reklamowania idiotyzmy i debilizmu czyli zakaz wstępu dla PiSlamistow do telewizji?

  • gr39

    Oceniono 8 razy 8

    Fajnie byłoby gdyby Ministerstwo Zdrowia zajęło się nieistniejącym w zasadzie systemem leczenia w Polsce a nie reklamami piwa wieczorem

  • jar_i_mir

    Oceniono 7 razy 7

    Dla mnie to żadna różnica, bo w TV i tak nie było reklam piwa, tylko reklamy koncernowych produktów piwopodobnych, których nie kupuję.

  • atmt

    Oceniono 5 razy 5

    Ale reklamy leków, które Polacy łykają jak pastylki mogą być zawsze i wszędzie. Piwo nikomu nie zaszkodzi, a łykanie chemii już tak. Głupota do potęgi.

  • majo_rmajor

    Oceniono 7 razy 5

    alkohol od 13.00? cały PiS tęskniący za PRL-em.

  • Pawel Pawel

    Oceniono 5 razy 5

    Dobry browar nie potrzebuje reklamy w tv, niestety krzyczą Ci co nazywają swoje wyroby piwem a niestety mają z nim niewiele wspólnego

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX