Ten pomysł PKP InterCity okazał się sukcesem. Pasażerowie lubią tak podróżować

Strefy Ciszy okazały się sporym sukcesem PKP InterCity. Kolejowa spółka nie zamierza jednak rozszerzać tego projektu poza pociągi klasy EIP.

Pasażerowie PKP Intercity wyraźnie polubili Strefy Ciszy. W okresie 2 lat – od połowy kwietnia 2016 do połowy kwietnia 2018 bilet w wagonie oznaczonym jako Strefa Ciszy kupiło 930 tysięcy osób.  Aż 95 procent ankietowanych pasażerów, którzy wybrali ten wagon zadeklarowało, że następnym razem też kupi bilet korzystając z tej opcji.

Przed wprowadzeniem Strefy Ciszy przeprowadziliśmy badania. Aż 62,3 proc. ankietowanych stwierdziło wówczas, że takie rozwiązanie jest atrakcyjne. Po dwóch latach jej funkcjonowania aprobatę dla takiej podróży wyraził niemal każdy, kto ze strefy skorzystał

– podkreśla Agnieszka Serbeńska, rzecznik PKP Intercity.

Strefa Ciszy to wagon dla tych, którzy w czasie podróży chcą mieć spokój. W tym wagonie zasadą jest cisza – nie trzeba słuchać cudzych rozmów, dzwonków telefonów czy telekonferencji. Pasażerowie korzystają z niej świadomie – zaledwie 7 proc. osób, które skorzystały ze Strefy Ciszy kupiły bilet na ten wagon przypadkiem.

Udowadnia to, że zapotrzebowanie na ciszę w czasie podróży jest duże i to zarówno w czasie podróży służbowych (33 proc. pasażerów Strefy Ciszy podróżowało służbowo), jak i prywatnych (47 proc. pasażerów). Ze strefy częściej korzystają kobiety – stanowią 59 proc. pasażerów szukających spokoju.

Sterfa CiszySterfa Ciszy fot. PKP InterCity

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez PKP IC najważniejszym powodem wybierania „cichego” wagonu jest chęć odpoczynku lub pracy (łącznie 60 proc. odpowiedzi). Pasażerowie Strefy Ciszy najczęściej czytają książki lub prasę w czasie podróży (aż połowa). Ciekawostką może być fakt, że ciszę wybiera pełny przekrój wiekowy pasażerów PKP IC.

Wybieranie Strefy Ciszy, to również wybieranie określonego stylu podróżowania – taktownego, uwzględniającego nie tylko siebie, ale współpasażerów. Oczywiście, kulturalne zachowania powinny być wszechobecne – i spotykamy się z nimi – bez względu na środek transportu i klasę, w której podróżujemy, niemniej wyniki badania pokazały nam, że jest również potrzeba, nie tylko by zrelaksować się w trakcie podróży, ale by przebywać właśnie wśród osób, które potrafią uszanować innych

– stwierdza Adam Jarczyński, autor bloga dobremaniery24.pl

Strefa CiszyStrefa Ciszy fot. PKP InterCity

Strefy Ciszy nie będą rozszerzane

Strefy Ciszy nadal będą dostępne tylko w wagonie nr 7 w pociągach pendolino. Mimo oczywistego zapotrzebowania pasażerów na gwarancję spokojnej podróży PKP Intercity nie planuje udostępniania tej opcji w pociągach innej klasy niż EIP.

Na ten moment nie planujemy rozszerzenia usługi do składów innej kategorii. Usługa została wprowadzona do składów Pendolino biorąc pod uwagę fakt, że jest to jedyna kategoria pociągów, w których na pokładzie nie ma możliwości zakupu biletów, tym samym liczba pasażerów w pociągu nie może przewyższać liczby dostępnych miejsc siedzących

– powiedziała Next.gazeta.pl Agnieszka Serbeńska.

Pasażerowie pozostałych kategorii pociągów Intercity nadal są więc skazani na dobrą wolę gadatliwych i głośnych współpasażerów.

Jakub B. Bączek: Gdy sportowiec zaczyna wygrywać, to później robi to regularnie [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (90)
Strefy Ciszy to sukces PKP InterCity
Zaloguj się
  • kot_kotando

    Oceniono 25 razy 21

    Dlaczego to się nazywa strefa ciszy? Moim zdaniem powinna się nazywać strefa kultury. Kulturalny człowiek w miejscu publicznym zachowuje się tak, żeby postronne osoby nie odczuwały jego obecności - nie rozmawia przez telefon, muzykę ma dla siebie (słucha jej przez słuchawki), rozmawia tak, żeby słyszał go tylko rozmówca itp, itd.

  • anna_pot

    Oceniono 29 razy 19

    w strefie ciszy mogliby także ściszyć te wszystkie komunikaty o stacjach, biletach i nowych przekąskach w WARSIE nadawane dość często w dwóch językach,

  • stefan99999

    Oceniono 16 razy 12

    Zawsze staram się jeździć w strefie ciszy. Od kilku tygodni, pomimo kupowania biletów, z kilkudniowym wyprzedzeniem, z powodu braku miejsc skazany jestem na opowieści, o wrednych szefach i podwładnych, chorobach życia, czy innych atrakcjach.

    Dlaczego PKP IC nie rozszerzy tej usługi na inne wagony i inne pociągi, skoro to taki sukces?

  • student_zebrak

    Oceniono 9 razy 5

    w ubieglym roku na trasie Berlin - Warszawa mielismy bilety w strefie ciszy. A mlode ...... nadal nap przez komorke, nie wspominajac o glosnej rozmowie. I jak uciszyc? Mlotkiem? :(

  • szybka.konopia

    Oceniono 4 razy 4

    "Strefy Ciszy okazały się sporym sukcesem PKP InterCity. Kolejowa spółka nie zamierza jednak rozszerzać tego projektu poza pociągi klasy EIP."

    To właśnie pokazuje politykę realnego monopolisty, PKP Intercity.

    Może kiedyś Db i LeoExpress zagości i na polskich torach.

  • pigeon_shit_dust

    Oceniono 9 razy 3

    W USA w kolejkach podmiejskich “ciche” sa wagony pierwsze w skladzie. Nikt nie robi z tego wielkiego halo, po prostu jak ktos drze moirde, co oni uwielbiaja, konduktor zwraca uwage I juz. Kwestia umowy spolecznej : )

  • bmarten

    Oceniono 2 razy 2

    Pierwszy raz zetknąłem się z takimi wagonami ciszy w pociągu w Szwajcarii ok. 10 lat temu. To świetne rozwiązanie. PKP nie będzie go jednak rozszerzać, bo prawdopodobnie większość podróżujących to ci, którym się gęba w podróży nie zamyka i muszą nas raczyć pierdołami firmowymi albo prywatnymi. Gdy tylko pociąg ruszy, ci debile wyciągają te swoje telefony i zaczynają nadawać te pierdoły.

  • pszczolkaprezesa

    Oceniono 8 razy 2

    Podzielić wagony albo na sorty - pierwszy sort, drugi sort. Strefa ciszy znajdowałaby się w wagonie drugiego sortu, co raczej jest sprawą naturalną. Albo zrobić podział na 100-lecie RP na: wagony klasy Suweren i klasy Zdradzieckie Mordy. Strefa ciszy naturalnie przypadałaby na Zdradzieckie Mordy. Słusznie zauważył kot_kotando, że są to strefy kulturalnego pasażera, a nie strefy ciszy. Szkoda,że takie oczywiste zachowania są przez narodowego przewoźnika stygmatyzowane przez tworzenie takich stref jako oaz nienormalności i chronienie pozostałych pasażerów od kontaktu z dziwolągami.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX