Azja wesprze budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego? Rząd prowadzi rozmowy ws. finansowania superlotniska

Jakub Panek, Singapur
Singapur

Singapur (Jakub Panek)

Korea Południowa, Chiny i Singapur są wśród potencjalnych inwestorów dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wicepremier Piotr Gliński i pełnomocnik rządu Morawieckiego ds. budowy CPK Mikołaj Wild rozmawiali na lotnisku Changi o przyszłości finansowania polskiego superlotniska.

Przy okazji inauguracji nowego bezpośredniego połączenia LOT-u z Warszawy do Singapuru przedstawiciele polskiego rządu na singapurskim lotnisku Changi prowadzili rozmowy biznesowe dotyczące ewentualnego współfinansowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Superport w 2027 roku ma zastąpić Lotnisko Chopina w Warszawie.

- Lotnisko Changi jest wyjątkowe nie tylko na finansowej, ale też na lotniczej mapie świata. To jedno z wzorcowych portów, od lat wygrywające w różnych rankingach, ponieważ jest skupione na obsłudze pasażera. To dla nas wzór i kierunek podczas prac nad CPK – mówi Gazeta.pl Mikołaj Wild. I podkreśla, że Centralny Port Komunikacyjny wzorem azjatyckiego lidera powinien oprzeć swój model na zarabianiu na usługach tzw. pozalotniczych. – Na Changi ten odsetek stanowi ponad 50 proc. To ogromny sukces i niezłe wyzwanie dla nas – dodaje.

Stanowiska odprawy na lotnisku Singapur-ChangiStanowiska odprawy na lotnisku Singapur-Changi shutterstock

Azja szansą dla CPK?

Czwartkowe rozmowy z władzami Singapuru, portu w Changi i firmy Singapur Enterprise – jak podkreśla Wild – były bardzo owocne. – Entuzjazm, który możemy tutaj zaobserwować przekracza ten, który mamy w Polsce. Nie chcemy jeszcze podawać konkretów, ale jest duża wola po stronie azjatyckiej – mówi Wild.

Przedstawiciel polskiego rządu podczas rozmowy w Singapurze przekonywał, że premier Morawiecki zapalił wszystkie możliwe zielone światła dla inwestycji i raczej nic nie powinno jej zagrozić. Zdradził także, że lokalizacja portu w Stanisławowie w gm. Baranów nie jest zagrożona. – Klucze do sukcesu tej inwestycji są w Polsce, ew. udział zagranicznych inwestorów może uczynić z CPK inwestycję tylko bardziej atrakcyjną dla pasażerów i szybszą w realizacji. Wild przy okazji wyjawił, że wśród potencjalnych inwestorów dla CPK są firmy z Chin, Korei Południowej i właśnie Singapuru.

Polska delegacja na spotkaniu w SingapurzePolska delegacja na spotkaniu w Singapurze Jakub Panek

W sprawie m.in. budowy CPK w Singapurze rozmawiał także przebywający z wizytą wicepremier Piotr Gliński. – Spotkałem się w wicepremierem Singapuru, który jest odpowiedzialny głównie za sprawy finansowe. To jest taki nasz Morawiecki. Strona singapurska jest zainteresowana takim biznesem. Od kilku lat mamy do czynienia z boomem w świecie lotnictwa, z czego wspaniale korzysta nasz LOT. Pora rozszerzyć to dobre oddziaływanie na strategiczną inwestycję, jaką jest CPK – mówi w rozmowie z Gazeta.pl wicepremier Piotr Gliński.

Zaznacza jednocześnie, że przygotowując się do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, z nadzieją patrzy na nowo otwarte połączenie narodowego przewoźnika i wierzy w jego ekonomiczny sukces. – To kierunek, który daje nowe możliwości dla naszej polonii m.in. w Australii. Ponadto mamy ponad 100 firm polskich w Singapurze. Poza tym, ten region szalenie się szybko się rozwija i nie mogło nas tutaj zabraknąć. Odbiór ze strony rządowej Singapuru i realizacja z nami wielu spotkań pokazuje tylko, że poważnie jesteśmy traktowani – dodaje Gliński.

Hala odlotów na lotnisku Singapur-ChangiHala odlotów na lotnisku Singapur-Changi shutterstock

Changi wzorem do naśladowania

Lotnisko Changi jako wzór do naśladowania przy tworzeniu Centralnego Portu Komunikacyjnego jest bardzo po myśli Polskich Linii Lotniczych LOT. – To nie tylko jedno z najlepszych lotnisk na świecie, to efektywnie działający port hubowy, brama dla wielu osób, które podróżują z Europy do m.in. Azji i Australii. Oni radzą sobie z takim zarządzaniem lotniskiem, że nie ma problemu ani z dostarczaniem bagażu, ani przesiadaniem się. Przy tym wszystkim narodowy przewoźnik Singapore Airlines zapewnia ok. 40-50 proc. ruchu. Podobne rozwiązanie nas, czyli LOT interesuje w CPK – mówi Adrian Kubicki, rzecznik prasowy LOT-u. I podkreśla, że Changi podobnie jak CPK też powstało z iluzorycznej koncepcji.

Port zbudowano na sztucznej wyspie, którą dobudowano do lądu. – Z doświadczeń Changi możemy podpatrzeć wiele strategicznych rozwiązań.  Poradzić się, co się udało, a co nie i jak temu zaradzić. Dobra relacja z tak dużym partnerem jest dla LOT-u, ale i dla Polski bezcenna – dodaje Kubicki.

SingapurSingapur Jakub Panek

Bliżej CPK

Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego w ostatnim czasie nabrał rozpędu. Podczas środowego głosowania senatorowie nie zgłosili poprawek do specustawy dot. budowy CPK. Teraz ta czeka na podpis prezydenta Andrzeja Dudy. Specustawa określa m.in. zasady i warunki przygotowania, finansowania i realizacji inwestycji w zakresie budowy CPK oraz infrastruktury mu towarzyszącej. W tym również zasady i warunki rezerwacji terenu, wydania decyzji lokalizacyjnej oraz nabywania nieruchomości, a także organów właściwych w tych sprawach.

Nowe lotnisko ma powstać między Łodzią a Warszawą i ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Na jego lokalizację wskazywana jest miejscowość Stanisławów w gminie Baranów. Po pierwszym etapie budowy port ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Ma on powstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejne 8 lat, czyli do końca 2027 r.

Cotygodniowe podsumowanie roku. Podcast ekonomiczno - polityczny Rafała Hirscha

Rozpoznasz zwierzęta po oczach? [QUIZ]
1/12Które ze zwierząt ma takie oczy?
Zobacz także
  • Marek Jakubiak i Paweł Kukiz Poseł Kukiz'15 Marek Jakubiak planuje sprzedać browary Ciechan, Lwówek i Bojanowo
  • Saturn Marka Saturn zniknie. Popularna sieć sklepów zmieni nazwę na MediaMarkt
  • Donald Trump ogłosił wyjście USA z porozumienia nuklearnego z Iranem 8 maja Donald Trump wystraszył europejskie firmy. Szykują się do ucieczki z Iranu
Komentarze (215)
Azja wesprze budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego? Rząd prowadzi rozmowy ws. finansowania superlotniska
Zaloguj się
  • floryda77

    Oceniono 53 razy 31

    Bajki, bajki.... pisowskie bajki dla naiwnych. Jedyne co potrafią to wydawać nie swoje pieniądze.

  • ziggybum

    Oceniono 40 razy 30

    Śmialiście się kiedyś z "katarskiego inwestora"? No to się jeszcze pośmiejecie...

  • Użytkownik 663358

    Oceniono 34 razy 28

    Ktoś z tym CPK ma jakąś manię wielkości. Warszawa jest małym miastem w porównaniu z Paryżem czy Londynem. Ilość pasażerów będzie też odpowiednio mniejsza. Co do położenia na drodze do Azji, to też bzdura. To tak jakby Portugalia lub Irlandia miałyby korzystać z położenia najbliżej Ameryki. Frankfurt nad Menem zaś to centrum finansowe i targowe, położone w samym centrum, najprężniejszego gospodarczo regionu Europy. Z rewelacyjną ilością połączeń kolejowych i lotniczych. W mniej niż 4 godziny dojeżdża się do Paryża, Berlina, Hamburga, Brukseli, Amsterdamu czy Zurichu. Czas chyba zejść na ziemię, panowie pisowcy.

  • wan20_3

    Oceniono 33 razy 25

    Jeśli w tym "interesie"miesza Gliński (patrz Czartoryscy) to widzę wszystko czarno. Niech Wicepremier zacznie od krajowych interesów czyli kupna od Zamoyskich miasta Zamościa wraz z przyległościami.

  • emzaprawa

    Oceniono 21 razy 21

    Nie mają 500 baniek dla niepełnosprawnych, a lotnisko chcą budować. Nie mają na elektrownie atomowe, helikoptery dla wojska, nawet na przekopanie Mierzei i się biorą....

  • kruk6666

    Oceniono 20 razy 20

    To on nie będzie nasz,patriotyczno-narodowy ? , tylko Chińsko-koreański? , co będzie jak przyjadą tu tysiące niskich skośnookich robotników , co będzie jak zaczną gwałcić nasze kobiety i roznosić choroby?,przecież nie chcemy tu kolorowych.

  • franclajn

    Oceniono 22 razy 18

    Entuzjazm wśród Chińczyków to naturalna rzecz. Taka tam kultura. Zawsze tak jest. Nie należy zaten z tego powodu się specjalnie cieszyć, bo to o niczym nie świadczy.

  • teckel

    Oceniono 19 razy 17

    Dwóch idiotów pojechało rozmawiać z azjatyckimi spryciarzami. Gratulacje dla Wielkiej Polski Katolickiej.

  • qawsedrftg

    Oceniono 24 razy 16

    Wszystko już było dogadane, miliard pasażerów rocznie, więcej niż wszystkie pozostałe lotniska razem wzięte (nie licząc Radomia), ale Chińczycy mówią że Port ma być imienia Mao. No i IPN się nie zgodził...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najnowsze informacje