GDDKiA sięgnęła po ostateczność. Umowa z wykonawcą odcinka S8 Marki - Kobyłka zerwana

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozwiązała umowę z wykonawcą drogi ekspresowej S8 pomiędzy węzłami Marki i Kobyłka. Chodzi o konsorcjum firm, z Salini Polska na czele. Powodem jest m.in. nierealizowanie przez nie prac objętych kontraktem oraz nieregulowanie płatności dla podwykonawców.

Co miało zrobić konsorcjum?

22 grudnia ub.r. otwarty został ponad 15-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S8 pomiędzy Markami a Radzyminem. Część tej inwestycji - 8-kilometrowy fragment MarkiKobyłka - realizowała spółka Salini Polska (w konsorcjum z polską spółką Pribex i włoską Todini Costruzioni Generali). I już wówczas mocno opóźniała się z budową. Wielokrotnie przesuwano termin oddania do użytku fragmentu budowanego przez Salini – najpierw z lata ub.r. na październik, potem na listopad, następnie na grudzień.

Tylko cóż z tego, że sama główna trasa została w końcu tuż przed Bożym Narodzeniem oddana do użytku, kiedy w zasadzie nie toczyły się potem żadne dalsze prace związane z budowami węzłów Kobyłka, Marki i Zielonka (budowa dróg dojazdowych, zjazdów, łącznic itd.). Nie zostały ukończone też m.in. najazdy na wiadukt w ciągu ul. Dworkowej, kładka w rejonie ul. Letniskowej, nie ma chodników, ścieżek rowerowych, pasów technologicznych wzdłuż S8 itd.

De facto jedyny czynny obecnie węzeł dla mieszkańców Wołomina, Kobyłki czy Zielonki to węzeł Zielonka - przez co okolice tego miasta mocno się korkują.

Organizacja ruchu po otwarciu obwodnicy MarekOrganizacja ruchu po otwarciu obwodnicy Marek źródło: GDDKiA

Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w końcu więc skończyła się cierpliwość, gdy pomimo kolejnych wezwań konsorcjum z Salini Polska na czele nie realizowało prac kontraktowych. Co więcej, w opinii GDDKiA mobilizacja sprzętu i kadry nie rokowała, by inwestycja została rychło ukończona.

Wykonawca deklarował, że w kwietniu ilość pracowników fizycznych na budowie wzrośnie do 476 osób, sprzętu do 201 sztuk a pojazdów transportowych do 215 jednostek. Tymczasem według monitoringu prowadzonego przez nadzór pracowało 50 osób, 21 jednostek sprzętu i 4 pojazdy do transportu

- czytamy w informacji GDDKiA.

Konsorcjum z Salini Polska na czele nie dotrzymywało także zapisów kontraktu dotyczących regulowania płatności wobec podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów.

Nowy przetarg na ukończenie prac ma zostać ogłoszony w ciągu najbliższych kilku miesięcy. GDDKiA już rozpoczęła proces opracowania dokumentów do niego. Jednak wątpliwe, żeby prace niezrealizowane przez Salini Polska zostały dokończone jeszcze w tym roku.

Podwykonawcy zerwanego kontraktu nie powinni mieć powodów do obaw - GDDKiA posiada gwarancje bankowe (już byłego) wykonawcy i Skarb Państwa będzie mógł pozyskać środki na ewentualne płatności za już wykonane prace i usługi. W najbliższych dniach ma dojść do spotkania ze wszystkimi podwykonawcami kontraktu.

Odcinek Marki-Kobyłka nie jest jedynym, na którym Salini miało lub ma potężne opóźnienia. Jak zauważa branżowy portal "Rynek Infrastruktury", ta firma nie wyrabia się też w czasie np. na odcinku S7 Jędrzejów-Chęciny, na autostradzie A1 niedaleko Częstochowy czy na S3 między Lubinem a Polkowicami.

***

Cotygodniowe podsumowanie roku. Podcast ekonomiczno - polityczny Rafała Hirscha

Więcej o:
Komentarze (87)
GDDKiA zrywa umowę z wykonawcą odcinka S8 Marki - Kobyłka zerwana
Zaloguj się
  • Oceniono 33 razy 33

    ta firma spaprała kontrakt na obodnicę Marek, ma już roczne opóźnienie na budowę S7 Chęciny - Jędrzejów (skończyć ma się na 2 letnim obsuwie !!!!), a GDDKIA wybrała tą firmę na wykoawcę jednego z 3 odcników S7 pod Krakowem !!!! K...a....o co chodzi? jak tak można? czy ludzie z GDDKIA mają głowę? nie mogą poprawić warunków kontraktów, poprawić procedury, żeby tacy badziewiarze nie wygrywali przetargów, a później same problemy !!!

  • pszczolkaprezesa

    Oceniono 40 razy 24

    A wystarczyłoby nie kraść i pilnować wykonawcy. A tak naród nie pojedzie, a towarzysze poklepią sie po plecach za dobrze wykonaną robotę na ich dobrej zmianie.

  • ungvar

    Oceniono 20 razy 18

    Dodajcie, ze niedawno oferta Salini zostala wybrana najlepsza w przetargu na S7 Nowa Huta- Widoma.
    Czyli na podworku ministra Adamczyka. Umowa miala byc podpisana w lutym, potem kwietniu. Najwyrazniej sa tez opoznienia w dostawie zegarkow :-)

  • mini1424535428842konto

    Oceniono 18 razy 14

    zauważcie proszę że włoskie firmy mają się w Polsce bardzo dobrze.
    1. Toto - odcinek S5 pod Poznaniem - Gdaka przedłużała termin i chodzą słuchy w branży że znowu dostaną przedłużenie - ciekawe dlaczego i na jakiej podstawie?? Na odcinku nic się nie dzieje. Są rejony że od zimy praktycznie nic się nie zmieniło. pozdrawiam Krzyśka ;)

    2. Pizzarotti - S5 pod Bydgoszczą - chodzą słuchy że są już w plecy około 200mln łącznie na 3 odcinkach a jeszcze dobrze nie zaczęli budowy. Znając specyfikę tych kontraktów stwierdzam iż w przypadku strat na robotach ziemnych i masach firma się wysypuje i nie dokańcza inwestycji. Biorąc jeszcze pod uwagę jaki rozgardiasz i system zarządzania panuje na tych kontraktach to nie ma opcji by to ukończyć nawet po terminie :)System projektuj i buduj jest dobrym rozwiązaniem ale trzeba pilnować projektantów :)
    3. Salini - moja ulubiona firma :) wysokiej klasy specjaliści od prania pieniędzy /zresztą jak wszystkie włoskie firmy na kontraktach drogowych/ i handlu bronią :) wykończyli polskiego konsorcjanta /przy wydatnej pomocy generalnej/ który na obu kontraktach tz s3 i s8 realizował roboty - faktem jest że przez to popłynęli podwykonawcy bo nie zapłacili jedni drugim - ale przyzwolenie gdaki na takie ruchy jest i było :) Nie zmobilizują się bo rynek firm jest płytki i brak ludzi w tym momencie którzy mogli by zrealizować to zadanie :)

    Myślę że żadna włoska firma z tych wymienionych nie ukończy ani jednej budowy, zresztą tajemnicą poliszynela jest że są oni w Polsce po to by wyprać pieniądze i pośredniczyć w handlu bronią miedzy Polską a bliskim wschodem i Afryką :) ale ciii :)

  • proth

    Oceniono 8 razy 8

    wreszcie zerwana, tylko dlaczego tak późno??? teraz prosimy o zerwanie umów z Salini na S3 i S7 i to natychmiast!!!!

  • rave8

    Oceniono 11 razy 7

    W umowie termin oddania obwodnicy Marek to lipiec 2017r.
    Mamy maj 2018.
    Ta firma powinna być odsunięta w sierpniu 2017r
    Winna jest GDDKiA za "kolesiostwo" i brak kontroli nad budową S8.

  • agak23

    Oceniono 9 razy 7

    Nie rozumiem dlaczego GDDiA płaciła wykonawcy jeżeli nie przedstawili oświadczenia podwykonawców o terminowym regulowaniu zobowiązań - przecież tego wymaga Prawo Zamówień Publicznych! Właśnie po to wprowadzono ten zapis. GDDKiA nie obowiązuje prawo?

  • esobrio

    Oceniono 11 razy 7

    Oczywisty skutek kierowania się ceną podczas przetargów i nagonki na urzędników, którzy by ośmielili się wybrać droższą ofertę solidniejszego wykonawcy.
    A tak poza tym w warunkach przetargów kary za niedotrzymanie terminów i jakości powinny być takie, żeby oferent 10x zastanowił się, czy opłaca się mu podawać zaniżoną cenę usługi

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX