Wielkie zmiany u Fiata, na których zyskają Tychy. Produkcja Pandy ma wrócić do Polski

1 lipca, jak donosi Bloomberg, Siergio Marchionne, szef koncernu Fiat Chrysler Automobiles, przedstawi poważny plan zmian w produkcji samochodów. Między innymi do Polski ma zostać przeniesiona z Włoch produkcja Fiata Panda.

Najnowszą strategię włosko-amerykańskiego koncernu już znamy. Planujący już swą emeryturę Marchionne od co najmniej kilku miesięcy mówi o niektórych pomysłach dziennikarzom. To co teraz napisał Bloomberg, wpisuje się idealnie we wcześniejsze wypowiedzi włoskiego menedżera.

Włosi chcą przede wszystkich odejść od produkcji większości tańszych samochodów i skoncentrować się na produkcji modeli z wyższych półek. Najwięcej straci na tym marka Fiat. Zyskają droższe marki należące do koncernu.

Wkrótce (wcześniej mówiono, że już w maju) zakończona zostanie produkcja modelu Fiat Punto i Alfa Romeo Mito. W legendarnych zakładach Fiata w Turynie ma powstawać nowe Maserati i SUV-y Jeepa. A produkcja Fiata Panda, teraz zlokalizowana we Włoszech, ma trafić do Polski.

Przypomnijmy, że to w zasadzie powrót do tego, co było w przeszłości. Panda drugiej generacji była produkowana w Polsce w latach w 2003-2012 i był to prawdziwy hit polskich zakładów Fiata. Wyprodukowano niema 2,17 mln tych samochodów.

Czytaj więcej: Wkrótce benzyna po 6 zł za litr? Całkiem możliwe, w czwartek na rynku ropy przekroczono ważną granicę. 

Szybszy koniec Tipo, niepewny następca Punto 

Z wcześniejszych spekulacji dotyczących zamierzeń koncernu Fiat Chrysler wiemy, że prawdopodobnie szybciej niż później zostanie zakończona produkcja popularnego w Polsce Fiata Tipo. Zarząd koncernu spodziewał się wyższej sprzedaży tych samochodów. A wysokich marż nie da się tutaj uzyskać, bowiem Tipo jest w tym segmencie rynku, w którym panuje duża konkurencja.

Marka Fiata w Europie ma przetrwać w pojazdach rodziny 500 i Panda. Jest też coraz mniej pewne, czy w Europie pojawi się następca Punto – Fiat Argo, produkowany już od ubiegłego roku w Brazylii.

Pomysł powrotu produkcji Pandy do Polski jest doskonałą wieścią dla zakładów w Tychach. W ubiegłym roku powstało w nich w sumie 263 tys. 424 samochody – głównie modele 500.

To mniej niż połowa produkcji fabryki z 2009 roku, kiedy z polskiej fabryki Fiata wyjechało około 606 tys. aut. Zakład w Tychach był wtedy największą fabryką Fiata w Europie i drugą co do wielkości na świecie, po brazylijskiej fabryce w Betim. Rozpoczęcie znowu produkcji Pandy w Polsce z pewnością pozwoli jej kontynuować produkcję przez kolejne lata – i być może nawet ją jeszcze zwiększyć.

Zwłaszcza, że cały czas powstaje nad Wisłą mała „pięćsetka” – kilka dni temu Fiata uroczyście obchodził wyprodukowanie jej dwumilionowego egzemplarza. Aż 99 proc. tych pojazdów trafiło na eksport.

Tekst pochodzi z blogu „Giełda i gospodarka.pl”.

Więcej o:
Komentarze (46)
Wielkie zmiany u Fiata, na których zyskają Tychy. Produkcja Pandy ma wrócić do Polski
Zaloguj się
  • supermarjan

    Oceniono 16 razy 14

    >>odejść od produkcji większości tańszych samochodów i skoncentrować się na produkcji modeli z wyższych półek
    czyli olac to gdzie fiat jest mocny od lat i wejsc w to w czym fiat jest slaby od lat, dziwne....
    tam sie u nich na zarzadzaniu SWOT nie wyklada?
    no ale ok. widac wiedza co robia. ostanie sie tylko jeep chyba.....

  • kamillwawa

    Oceniono 14 razy 8

    W kraju gdzie panują passat b5 i audi a4 b5 na przemian tdi/lpg żadna nowa panda nie ma szans. Janusz, Seba i Grażynka zawsze wybiorą grupę VW, dorzuca chiński ksenon i jazda.

  • bob2436

    Oceniono 12 razy 6

    Nie za bardzo rozumiem politykę Fiata. Już myślałem, ze wraz z nowym Tipo zaczną robić jakieś normalne samochody, a tu się okazuje, że zamierzają pozostać przy tych pokurczach 500 i nędznej Pandzie. Jakiś dramat. Coś mi się zdaje, że Fiat zmierza do przepaści.

  • Pawel Figura

    Oceniono 9 razy 5

    Tylko jedno pytanie KTO będzie to montował jak do produkcji 500- tki brakuje ludzi za te pieniądze a parę lat temu pozbyli się ponad 1000 pracowników!

  • gangut

    Oceniono 11 razy 5

    Panda ma jedną zasadniczą wadę - kosztuje tyle co samochody konkurencji segment wyżej. A pomysły zarządu Fiata coraz dziwniejsze... walka o segment premium bez aut w tym segmencie...całkiem jak Citroen, przepraszam, DS :-) chyba rzeczywiście pan Marchionne powinien pomyśleć o emeryturze...

  • krzysztof_ptk

    Oceniono 7 razy 5

    Przypomnijmy, że to w zasadzie powrót do tego, co było w przeszłości. Maserati we Włoszech a Panda w Polsce. Gdyby składano tam Skodę, Tychy były by faworytem...

  • japka_putina

    Oceniono 15 razy 5

    Przecież to już było! Inwestowali miliardy w Alfę - dupa. Miliardy w Maserati - dupa. Rewitalizowali Lancię Chryslerami - dupa. Z największy osobowym Fiatem zeszli do segmentu B,skrócili do maksimum linię modelową - dupa.

  • zartiepl

    Oceniono 6 razy 4

    To ile setek tysięcy tych Maserati chcą rocznie sprzedawać?
    Przecież to jest przepis na rynkowe seppuku, parę niszowych marek nie pociągnie całego koncernu.

  • mcguirre

    Oceniono 3 razy 3

    No Ok ale kto kupuje pandę ? Widać ich mało zdecydowanie mniej od tipo a model zaczyna powoli być przestarzały wiec nie wiem czy to taka dobra wiadomość.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX